fallback

Кои електромобили са „кралете" на възстановяване на енергията?

Тест в реални условия показа огромни разлики между отделните модели

Спирането на тежко електрическо превозно средства (EV), движещо се с висока скорост, изисква сериозни усилия. Все пак, за разлика от автомобилите с ДВГ, електрическите модели поне могат да възстановят тази енергия, за да я използват по-късно.

Колко точно енергия обаче възстановяват EV? Отговор на този въпрос дават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC), които проведоха тест на три превозни средства. Те са позиционирани в бюджетния, средния и луксозен сегмент, като беше установено, че най-добрият може да възстанови до 50% от енергията при спиране.

В случая BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път, докато евтината Dacia Spring е на последно място със 7,05 кВт/ч. Най-продаваният електромобил в Европа за 2023 г. - Tesla Model Y, постигна 40% възстановяване, което означава 17,6 кВт/ч.

Dacia Spring

Ефективност при изкачване: 26.35 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -7.05 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 35%

Обща ефективност: 9.65 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 14.5 кВт/ч на 100 км

Tesla Model Y

Ефективност при изкачване: 48.74 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -17.6 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 40%

Обща ефективност: 15.57 кВт/ на 100 км

Ефективност по WLTP: 16.9 кВт/ч на 100 км

BMW i7

Ефективност при изкачване: 59.34 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -26.27 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 50%

Обща ефективност: 16.54 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 18.5 кВт/ч на 100 км

Представянето на BMW се дължи не само до превъзходната технология на задвижването, която се очаква от кола, струващата 5 пъти повече от Dacia, но и на пиковата скорост на възстановяване на енергия при спускане. Тя е 55 кВт, което е повече, отколкото Spring може да получи от зарядна станция. Това също така се дължи и на факта, че i7 е много по-тежък, което означава генериране на повече енергия при спиране.

В случая теглото на Spring е само 1180 кг, докато това на Tesla е 2186, а на BMW - цели 2830 кг. Благодарение на това електромобилът на Dacia консумира най-малко енергия при изкачване, а баварецът - най-много. Съответно комбинираният разход при Spring е 9,64 кВт/ч на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт/ч на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт/ч на 100 км.

Едновременно с този тест експертите от ADAC проведоха и лабораторни изпитания на 19 електромобила, за да видят как те се справят при условията на WLTP. Проучването показа, че EV възстановяват средно 22% от генерираната енергия при спиране в този сценарий на равна повърхност, но отново имаше някои големи разлики от кола до кола. Nio ET7 постигна най-добри резултати, като възстанови 31% от енергията си, докато Dacia Spring възстанови само 9%.

Стойности на рекуперация на енергия по WLTP:

Audi Q4 e-tron 50 - 23%, BMW i4 eDrive35 - 24%, BYD Atto 3 - 21%, Cupra Born - 16%, Dacia Spring - 9%, Hyundai Ioniq 5 - 22%, Hyundai Ioniq 6 - 29%,  MG 4 Comfort - 22%, MG 5 Longe Range - 19%, Nio ET7 - 31%, Nissan Ariya - 21%, Ora Funky Cat - 18%, Renault Kangoo - 20%, Renault Megane E-Tech - 22%, Smart #3 - 21%, Tesla Model 3 - 23%, Tesla Model S - 24%, VW ID.5 - 26%, XPeng G9 Long Range - 24%.

 

fallback
  • #6
    Гост ( преди 7 месеца )
    Адреналинката - електричка пак с грешни аналогии.Електрокара изразходва електроенергия в квтч.Автомобил с ДВГ изразходва гориво с калоричност килокалории/кг,които се преизчисляват килокалории/час и механична мощност в киловати.Няма ДВГ с мощност в киловатчаса.
  • #5
    Гост ( преди 7 месеца )
    Електричарите все по нанадолнище карат.
  • #4
    анонимен ( преди 7 месеца )
    И ето че се е доказа и моята теза за която спорихме за Шипка, при която антиматематиците анти електрици турбо гост и някои други изкараха че баничарката на турбо потребява енергия във вид на гориво 45 kW и на изхода на двигателя вече са 60 kW. Тогава моята теза беше, че един електромобил ще харчи по-малко за изминаване на 100 км при преминаване на проход, отколкото при каране по магистралата. Също така тезата ми беше че колкото е по-натоварена автомобила, толкова повече енергия ще възстанови.
  • #3
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път" ако авторът не пише коментари в статиите, то със сигурност е бил съученик с антиелектриците които не правят разлика между количество и процент, мощност и енергия и даже съчиниха понятието мощност на 100 км измерване в kW/h като делят мощност на време. Правилното е "BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път" но не правят разликата!
  • #2
    анонимен ( преди 7 месеца )
    На това се казва - загубени в превода. Когато се превжда без да се разбира..
  • #1
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Понякога имам чувство че същите инженери и професори по ДВГ, които пишат в коментарите, пишат и статиите. Каква ефективност при изкачване и спускане измервате в киловат часа на 100 км? Това не е ефективност, а разход на енергия. Ефективността се измерва в проценти, когато става въпрос за КПД или е безразмерна величина, като 100% КПД е равна ефективност 1. 50% . Също като антиелектриците антиматематици професори и инженери, които съчиниха понятието МОЩНОСТ на 100 км измерванa в kW/h
fallback
Последни