fallback

Кои електромобили са „кралете" на възстановяване на енергията?

Тест в реални условия показа огромни разлики между отделните модели

Спирането на тежко електрическо превозно средства (EV), движещо се с висока скорост, изисква сериозни усилия. Все пак, за разлика от автомобилите с ДВГ, електрическите модели поне могат да възстановят тази енергия, за да я използват по-късно.

Колко точно енергия обаче възстановяват EV? Отговор на този въпрос дават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC), които проведоха тест на три превозни средства. Те са позиционирани в бюджетния, средния и луксозен сегмент, като беше установено, че най-добрият може да възстанови до 50% от енергията при спиране.

В случая BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път, докато евтината Dacia Spring е на последно място със 7,05 кВт/ч. Най-продаваният електромобил в Европа за 2023 г. - Tesla Model Y, постигна 40% възстановяване, което означава 17,6 кВт/ч.

Dacia Spring

Ефективност при изкачване: 26.35 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -7.05 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 35%

Обща ефективност: 9.65 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 14.5 кВт/ч на 100 км

Tesla Model Y

Ефективност при изкачване: 48.74 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -17.6 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 40%

Обща ефективност: 15.57 кВт/ на 100 км

Ефективност по WLTP: 16.9 кВт/ч на 100 км

BMW i7

Ефективност при изкачване: 59.34 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -26.27 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 50%

Обща ефективност: 16.54 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 18.5 кВт/ч на 100 км

Представянето на BMW се дължи не само до превъзходната технология на задвижването, която се очаква от кола, струващата 5 пъти повече от Dacia, но и на пиковата скорост на възстановяване на енергия при спускане. Тя е 55 кВт, което е повече, отколкото Spring може да получи от зарядна станция. Това също така се дължи и на факта, че i7 е много по-тежък, което означава генериране на повече енергия при спиране.

В случая теглото на Spring е само 1180 кг, докато това на Tesla е 2186, а на BMW - цели 2830 кг. Благодарение на това електромобилът на Dacia консумира най-малко енергия при изкачване, а баварецът - най-много. Съответно комбинираният разход при Spring е 9,64 кВт/ч на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт/ч на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт/ч на 100 км.

Едновременно с този тест експертите от ADAC проведоха и лабораторни изпитания на 19 електромобила, за да видят как те се справят при условията на WLTP. Проучването показа, че EV възстановяват средно 22% от генерираната енергия при спиране в този сценарий на равна повърхност, но отново имаше някои големи разлики от кола до кола. Nio ET7 постигна най-добри резултати, като възстанови 31% от енергията си, докато Dacia Spring възстанови само 9%.

Стойности на рекуперация на енергия по WLTP:

Audi Q4 e-tron 50 - 23%, BMW i4 eDrive35 - 24%, BYD Atto 3 - 21%, Cupra Born - 16%, Dacia Spring - 9%, Hyundai Ioniq 5 - 22%, Hyundai Ioniq 6 - 29%,  MG 4 Comfort - 22%, MG 5 Longe Range - 19%, Nio ET7 - 31%, Nissan Ariya - 21%, Ora Funky Cat - 18%, Renault Kangoo - 20%, Renault Megane E-Tech - 22%, Smart #3 - 21%, Tesla Model 3 - 23%, Tesla Model S - 24%, VW ID.5 - 26%, XPeng G9 Long Range - 24%.

 

fallback
  • #66
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Сега разбираш ли защо се пукнах от смях при 30 % наклон за 15 км изкачване на Шипка? Още повече смях с включване на втора и каране на пълна мощност за осигуряване на допълнителните 8kW необходими за изкачване. Приказките как допълнителните необходими 4kWh щели да изпразнят батерията и нямало да може да се изкачи. Как 4,5 л на час осигуряват 150 kW мощност, а 11,5 л/ч, не можели да осигурят повече от 75 kW дали не съм се гаргарил с вас, докато ви ОСТАВИХ да ВЯРВАТЕ, че го правите с мен?
  • #65
    анонимен ( преди 7 месеца )
    При 7,5 л/100 и 150км/ч 112kW входяща мощност при движение по магистралата. При ИЗКАЧВАНЕ на Шипка при разход 15л на 100 и 30 км/ч входяща мощност 45kW . Коя е по-голямата мощност? По вашата логика в първия случай входящната мощност била 75 kW на магистралата, защото от 7,5 л повече не могат да се получат, А при изкачване на Шипка входящата мощност била 150 kW от 15 l. Сега осъзнаваш ли че колкото повече знаеш толкова повече осъзнаваш колко малко знаеш и си знаел? Както и за енергията 4kWh
  • #64
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "#44 Гост Кое ЧИСЛО Е ПО ГОЛЯМОМун4о, 6л/100 на магистрала или 7,5л/100 на планински път.Да не говорим че при слизане по наклон разхода не 0 л/100 км.Най малко 2-3 л/100 който добавени към разхода на изкачване от 15л/100 ще дадат среден разход за планински път от 9л/100.09:27 04.12.2021" тогава не ти отговорих, защото бях ви обещал да ви оставя да се мъчите до Коледа. Сега да ти отговоря ли или ще сметнеш сам? Риторичен въпрос. И днес не можеш!
  • #63
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "Ефектът на Дънинг Крюгер е когнитивна склонност, при която НЕКВАЛИФИЦИРАНИ за нещо индивиди имат ИЛЮЗИЯ за превъзходство, изразяващо се в НАДЦЕНЯВАНЕ на собствените познавателни способности и ПОДЦЕНЯВАНЕ от тях на други, които може да са и МНОГО ПО-КОМПЕТЕНТНИ от тях в същата сфера." Разпознаваш ли се, като четеш какви си ги писал?
  • #62
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Хайде прочети коментарите където сме спорили и посочи една единствена моя грешна сметка ако можеш да намериш такава. За разлика от тебе аз ще си я призная. След това посочи една правилна ваша сметка в която да сте смятали с реалистични изходни данни за прохода Шипка? Аз все още си държа на думата, защото нито дължината на прохода, нито денивелацията, но най-вече физичните закони не са се променили от тогава. Заради синдромът дънинг Крюгер, само вашето мнение се промени, че нищо не знаете!
  • #61
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Сега вече направи ли разлика между 4 kWh ЕНЕРГИЯ, необходима за изкачване, за която двигателя трябва да осигури ДОПЪЛНИТЕЛНИ 8kW мощност за движение с 30 километра в час за 30 МИНУТИ изкачване н Шипка? ВРЕМЕ мощност енергия.
  • #60
    анонимен ( преди 7 месеца )
    ПЛЮС мощността за преодоляване на въздушното съпротивление и съпротивлението на гумите
  • #59
    анонимен ( преди 7 месеца )
    8kW мощност за изкачването ПЛЮС мощността за преодоляване на въздушното съпротивление и съпротивлението на гумите
  • #58
    Прочети 10 пъти ( преди 7 месеца )
    Ако не разбираш пак, попитай "Изкачването е около 15 км и при 30 км в час изкачването продължава около 30 минути. Делиш 4 kWh / 0,5h = 8kW мощност за изкачването плюс мощността за преодоляване на въздушното съпротивление и съпротивлението на гумите."
  • #57
    Гост ( преди 7 месеца )
    Това е адреналинката - електричка.Всезнаещ,всеможещ и винаги прав,дори когато греши.Гледал е рекламен клип в Ютуб на Дани с Теслата и видял разход по електромера 4 квтч и го прилага за ДВГ.
fallback
Последни