IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко трябва да бъде мощна една кола, за да изпревари безопасно?

Експертите от ADAC посочиха правилното съотношение между теглото и конските сили

От каква мощност се нуждае една кола? Това е въпрос, с който се сблъскват много от купувачите на автомобили. В допълнение към емоционалния фактор, от огромно значение е ускорението на дадено превозно средство, което е пряко свързано с безопасността.


изпреварване


Експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC) сравниха времената за ускорение на близо 600 превозни средства с различно задвижване. И установиха, че като цяло един нормален двигател е напълно достатъчен за да „дърпа“ една кола на пътя, но в същото време на пазара има някои превозни средства с мощност, която не е достатъчна за нормално ускорение.

Факт е, че скъпите топ-модели имат повече мощност, отколкото им е нужна. В същото време колите с по-слаби двигатели в базовите версии са привлекателни за потребителите заради по-ниската цена, както и заради разхода на гориво. Въпреки това именно капацитет за ускорение на един автомобил е от решаващо значение за безопасността, защото той играе основна роля на пътя.

Почти винаги производителите посочват време за ускорение от 0 до 100 км/ч, но всъщност много по-важна е „еластичността“ от 60 до 100 км/ч, тъй като при подобни стойности обикновена се извършват изпреварванията. Според ADAC то трябва да отнема между 5,5 и 8 секунди. Превозните средства, които се нуждаят от по-малко от 6,38 секунди, получават оценки „добър“ или „много добър“. Тези, които го правят до 8,63 секунди, се оценяват като „задоволителен“, а ако времето е 11 секунди или повече, конкретният модел получава „лош“.


изпреварване


Доброто представяне до голяма степен зависи и от теглото на превозното средство, категорични са от ADAC, като посочват и конкретни стойности. При тегло от 1000 кг обикновено са нужни 80 к.с. За 1,5 тона се препоръчва мощност от около 120 к.с. Ако едно превозно средство тежи 2500 кг., двигателят му трябва да произвежда около 200 к.с.

Тестът на ADAC показва някои интересни данни. Dacia Spring Electric 45, която има само 45 к.с., се оказва истинско изпитания за нервите на шофьора си при изпреварване. Тя ускорява от 60 до 100 км/ч за цели 14,86 секунди и се нуждае от 330 метра, за да го направи, а това е сериозен риск за безопасността.

При бензиновите модели най-зле се представят Fiat Panda със 70 к.с. (10,68 секунди и 237 метра), Hyundai i10 i 67 к.с. (11,09 секунди и 247 метра) и VW Up с 68 к.с. (12,89 секунди и 286 метра).



При дизелите на последните места се нареждат Renault Scenic dCi 110 (7,97 секунди и 178 метра), Dacia Dokker dCi 95 (8,08 секунди и 179 метра) и VW T6.1 Multivan 2.0 TDI със 150 к.с. (8,81 секунди и 196 метра).

Най-зле представилият се plug-in хибрид в теста е Toyota Prius 1.8 със 122 к.с. - от 7,64 секунди и 170 метра. За сравнение, победителят в тази категория Polestar 1 с 609 к.с. успя да се справи за 2,59 секунди и се нуждаеше от 58 метра.


0 от 500
  • #15
    16 rate up comment 6 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 7 месеца )
    както беше казал легендарния Colin Chapman, "конските сили продават един автомобил, но торка (въртящия момент) е това което печели състезанието"...
  • #14
    12 rate up comment 12 rate down comment
    До 13 ( преди 7 месеца )
    Попе, въртящият момент е важен при тръгване от място. При доускорение от висока скорост, вече е важна мощността, за да осигуриш висок въртящ момент на колелата. Скоростната кутия не може да увеличи мощността, а съответно и въртящият момент при тези обороти. Например баничарката на Турбо катери Шипка на втора предавка с 30км/ч и не може да вдигне 140 км в час на магистралата, защото му трябва мощност за целта. Каквото и кутия да сложи, няма да помогне. Повече от 70 коня няма да станат.
  • #13
    20 rate up comment 0 rate down comment
    До 10 ( преди 7 месеца )
    Писали сме заедно. Това което си написал е абсолютно вярно. В повечето случаи се засилваш и тъкмо наближиш до камиона, отсреща дойде автомобил и намаляваш. И така няколко пъти докато изпревариш безопасно. Но това е по-добрия сценарий, отколкото да се лепнеш на бронята и да чакаш да дойде удобен момент и чак тогава да започнеш да ускоряваш. Тогава 15 секунди изпреварване до камиона си е руска рулетка. Пак казвам бързия автомобил винаги е за предпочитане, каквото и да говорят дизела турбо и Гост
  • #12
    13 rate up comment 3 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 7 месеца )
    разбира се че що се отнася до динамиката, конските сили и теглото не са всичко...една добра скоростна кутия и висок въртящ момент са не по-малко важни...
  • #11
    21 rate up comment 0 rate down comment
    До 9 ( преди 7 месеца )
    Може да съм бил разбран погрешно. Не казвам, че многото коне са ненужни. Точно обратното е. Примера който съм дал с dacia spring е по-скоро за безопасността и предимството на опита. Същият шофьор но с по-мощен автомобил ще изпревари много по-безопасно. По-скоро беше съвет към начинаещите, да не се лепят за бронята на този който ще изпреварват, а да започнат маневрата много преди същинското изпреварване, защото така е много по-лесно и безопасно дори с по-бърз автомобил. 15 сек. си е самоубийство.
  • #10
    22 rate up comment 2 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 7 месеца )
    за 30 години съм карал 6 собствени коли и 4 под наем...заключението ми за отношението тегло/к.с. е 1 към 10, т.е. за да е задоволителна динамиката на един автомобил тежащ 1500кг, мощноста му трябва да е най-малко 150к.с.
  • #9
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    7-ми оптимист, нямаш толкова време брат! 10-15с са толкова много време на пътя, че или ще дойде насрещен трафик, може да има някой тебе да те изпреварва и язък за подготовката. Това, което описваш е срещано при камионите и то само на магистрала. Неприятно ако влезе пред мен,но тях ги разбирам
  • #8
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Интересен експеримент. Ясно е че влияят много фактори, но наистина има минимална мощност която е нужна за да се изпредвари с доза спокойствие. И специално за #7 - това няма общо с уменията на шофьора. За автомобил със средно тегло 1300-1500кг. моите предпочитания са малко над тези на ADAC - 120кс ми е минимум и то с турбо. За спокойно шофиране 150 и нагоре.
  • #7
    8 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Тия сметки може би важат за коли с автоматични скорости. Ако човек кара зад някого с 80 и иска като натисне газта да изпревари бързо и безопасно - да. Но ако колата е с ръчни скорости или с възможност автоматика да се смъкне 2 предавки надолу, предполагам, че написаните мощности могат да се смъкнат с около 20-30%. На всичко отгоре по чуждите държави въобще не изпреварват по селските пътища и не знам на кого му е притрябвало зверско ускорение. При нас си трябва.
  • #6
    25 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Това е доста субективно. Ако не можеш да караш, дори да си с автомобил 300 коня, пак няма да е безопасно изпреварването. Опитния шофьор няма проблеми дори с dacia spring с 45 коня, която се нуждае от 330 м и 14 секунди за изпреварване. Дори да изпреварва 30 метра ТИР, може да направи изпреварването за много по-малко от 14 секунди. Просто ускорението започва 10-15 секунди преди самото изпреварване и при достигане на камиона, вече се движиш със 100 км в час и изпреварваш бързо. Опит си трябва.