IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко трябва да бъде мощна една кола, за да изпревари безопасно?

Експертите от ADAC посочиха правилното съотношение между теглото и конските сили

От каква мощност се нуждае една кола? Това е въпрос, с който се сблъскват много от купувачите на автомобили. В допълнение към емоционалния фактор, от огромно значение е ускорението на дадено превозно средство, което е пряко свързано с безопасността.


изпреварване


Експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC) сравниха времената за ускорение на близо 600 превозни средства с различно задвижване. И установиха, че като цяло един нормален двигател е напълно достатъчен за да „дърпа“ една кола на пътя, но в същото време на пазара има някои превозни средства с мощност, която не е достатъчна за нормално ускорение.

Факт е, че скъпите топ-модели имат повече мощност, отколкото им е нужна. В същото време колите с по-слаби двигатели в базовите версии са привлекателни за потребителите заради по-ниската цена, както и заради разхода на гориво. Въпреки това именно капацитет за ускорение на един автомобил е от решаващо значение за безопасността, защото той играе основна роля на пътя.

Почти винаги производителите посочват време за ускорение от 0 до 100 км/ч, но всъщност много по-важна е „еластичността“ от 60 до 100 км/ч, тъй като при подобни стойности обикновена се извършват изпреварванията. Според ADAC то трябва да отнема между 5,5 и 8 секунди. Превозните средства, които се нуждаят от по-малко от 6,38 секунди, получават оценки „добър“ или „много добър“. Тези, които го правят до 8,63 секунди, се оценяват като „задоволителен“, а ако времето е 11 секунди или повече, конкретният модел получава „лош“.


изпреварване


Доброто представяне до голяма степен зависи и от теглото на превозното средство, категорични са от ADAC, като посочват и конкретни стойности. При тегло от 1000 кг обикновено са нужни 80 к.с. За 1,5 тона се препоръчва мощност от около 120 к.с. Ако едно превозно средство тежи 2500 кг., двигателят му трябва да произвежда около 200 к.с.

Тестът на ADAC показва някои интересни данни. Dacia Spring Electric 45, която има само 45 к.с., се оказва истинско изпитания за нервите на шофьора си при изпреварване. Тя ускорява от 60 до 100 км/ч за цели 14,86 секунди и се нуждае от 330 метра, за да го направи, а това е сериозен риск за безопасността.

При бензиновите модели най-зле се представят Fiat Panda със 70 к.с. (10,68 секунди и 237 метра), Hyundai i10 i 67 к.с. (11,09 секунди и 247 метра) и VW Up с 68 к.с. (12,89 секунди и 286 метра).



При дизелите на последните места се нареждат Renault Scenic dCi 110 (7,97 секунди и 178 метра), Dacia Dokker dCi 95 (8,08 секунди и 179 метра) и VW T6.1 Multivan 2.0 TDI със 150 к.с. (8,81 секунди и 196 метра).

Най-зле представилият се plug-in хибрид в теста е Toyota Prius 1.8 със 122 к.с. - от 7,64 секунди и 170 метра. За сравнение, победителят в тази категория Polestar 1 с 609 к.с. успя да се справи за 2,59 секунди и се нуждаеше от 58 метра.


0 от 500
  • #35
    19 rate up comment 4 rate down comment
    До 35 ( преди 1 месец )
    По подразбиране, всеки които много си вярва, че може да изпревари бързо, прави повече рискови изпреварвания.
  • #34
    25 rate up comment 1 rate down comment
    До 33 ( преди 1 месец )
    Бързо не означава задължително безопасно, но по подразбиране бързото изпреварване е по-безопасно от бавното, дори да си направил грешка при започването му.
  • #33
    16 rate up comment 1 rate down comment
    До 32 ( преди 1 месец )
    Не ги вкарвай в прекалено сложни сметки, защото повтарят мантри без да ги разбират. Въртящият момент от който зависи ускорението не е този на двигателя, а този на колелата. Съответните обороти той зависи единствено и само от моментната мощност която дава двигателя, а не от въртящия му момент. Нито оборотите нито въртящия момент на двигателя са важни в случая, защото те се променят/избират с подходяща предавка. Мощността е важната. Само тя осигурява въртящия момент на гумите при високи скорости.
  • #32
    17 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Много хора бъркат безопасно с бързо изпреварване......
  • #31
    21 rate up comment 3 rate down comment
    Патил ( преди 1 месец )
    Тотална неграмотност! Що не сте внимавали в час по физика? Мощност,въртящ момент и обороти са функционално свързани .При една и съща мощност големия въртящ момент се получава при по-малки обороти и обратно,за това има скоростна кутия.Друг момент е,че двг има масимална мощност и максимален въртящ момент при РАЗЛИЧНИ ОБОРОТИ.
  • #30
    2 rate up comment 10 rate down comment
    Липсващото звено ( преди 1 месец )
    Най-накрая след пет години се съгласихте че съм бил прав за входящата мощност която е 12,5 kW. Така И все още не сте потвърдили че съм прав и за перпето мобилето, което се получава при изходящата мощност за която говорихте толкова дълго време че ми се е забила в мозъка - 23,45 киловата изходяща мощност от 12,5 kW входяща . По моите сметки излиза същото КПД което сметнах още преди пет години - 187% КПД. Поправете ме ако греша? Или след пет години вече съм прав, но вие никога не сте грешали?
  • #29
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Гостенино ( преди 1 месец )
    За това ли говориш? Най-после е схванал, но липсва нещоТурбо ( преди 1 ден )1,075 кг/ч х 10000 ксаl/кг=10750 кcal/ч. Преобразуваме в киловати 12,5022 квт.От 1,25 литра нафта за един час се получават 1,25 КИЛОВАТА мощност в двигателя....Една аеродинамична кола със скорост 50км/ч и трябват около 4 квт, кпд=4/12,5 =32%.Моята баничарка е с по висок коефициент на въздушно съпротивление и по тежка от нормален автомобил,ще и трябват 5- 6 квт. Кпд=5/12,5=40%,кпд=6/12,5=48%.
  • #28
    12 rate up comment 30 rate down comment
    експерт ( преди 1 месец )
    под 400 коня си е мъка. По добре си карам велосопед. И си треа 4х4 щот кат дадеш газ да може се изтрелш а не да поднасяш и да се чудиш ще влезеш ли у пъто. Ся треат и хубави гуми а не китайчета последен сезон. И не на последно място хубави спирачки, щот кат дадеш газ и хоп 160 после как се спира до 80-90?????
  • #27
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Грета Тунберг ( преди 1 месец )
    На моето гадже митбъстъра електрика,не му действа.
  • #26
    11 rate up comment 8 rate down comment
    Тинти_минити ( преди 1 месец )
    А тягата в NM няма ли да сметнем, че тя е критерия за работа. 100-тина коня с 300 NM са нещо коренно различно като доускорение (еластичност) от същите коне със 150 нютона...