Stellantis вече е по средата на мащабна акция по завладяване на пазара на търговски автомобили, откъдето идват една трета от приходите. Целта е да бъде избегната „кървавата баня“, както беше определена заплахата от навлизането на евтините китайски конкуренти. Засега преминаването към електрически автомобили носи предимно загуби на производителите.
Преминаването към печалба е основна цел на консорциума. Така се роди Stellantis Pro One , проект на стойност 30 милиарда евро. Неговата цел е да бъдат обновени едновременно 12 модела лекотоварни коли. Шест марки (Vauxhall, Citroën, Peugeot, Opel и Ram) се консолидират за тази цел. Сега Stellantis има почти половината от търговския пазарен дял на товарни електрички в Испания, например, (35,2% за тези с ДВГ), но искат повече. Затова и започва тотално обновяване на предлаганата тама, популяризирайки Citroën, Fiat Professional, Opel и Peugeot. А търговските превозни средства са много важна част за консорциума, тъй като едно на всеки три евро, които печели компанията, идва от това подразделение.
На Стария континент търговското предложение на Stellantis Pro One е разгърнато в четири сегмента: компактни ванове, произвеждани във Виго (Citroën Berlingo, Fiat Doblò, Opel Combo и Peugeot Partner), средно големи ванове (Citroën Jumpy, Fiat Scudo). , Opel Vivaro и Peugeot Expert) и големи ванове (Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano и Peugeot Boxer). Този конгломерат е спечелил на групата 10 милиона продадени бройки.
Конкуренцията е жестока на процъфтяващ пазар, в който Iveco водеше миналата година с продажби микробуси между 2,8 и 3,5 тона. Според данни на Anfac търговските превозни средства са приключили 2023 г. с увеличение на регистрациите от 22% в сравнение с 2022 г. Въпреки това, при ванове между 2,8 и 3,5 тона Renault изпревари Ford като най-продавана марка и също така е лидер в микробуси до 2 тона.
Пробегът на електрическите търговски превозни средства варира от 230 км до 420 км, като планът обхваща платформите K9, K0 и големите ванове. Разбира се, в Stellantis са наясно, че дизелите и бензинките продължават да бъдат основен стълб и няма да се откажат от тях.
За какво ще отидат толкова пари? Разбира се, в увеличаване на пробега на колите, използвани за търговия, с около 140 километра. Също и с по-бързо зареждане на батерията.
Целта на консорциума е средните и големи ванове на Stellantis да бъдат налични в някои европейски страни с водородна версия от 2025 г. Но това е вечното обещание, което все се отлага заради липсата на инфраструктура. Поради тази причина модели като Citroën Berlingo, Fiat Doblò, Opel Combo и Peugeot Rifter ще останат със 100% електрическа технология. От Stellantis обаче уверяват, че имат капацитет да произвеждат масово търговски автомобили на водород, стига да има кой да ги поръча. Явно няма мераклии.
Във всички сегменти, в които се конкурират, групата и нейните марки предлагат избор - затворен ван, комби, двойна кабина, кемпер база до превоз на хора и т.н..Предстои да видим дали тази страхотна офанзива ще донесе на групата очакваните резултати и ще избегне "кървавата баня".