По пътищата вече има автомобили, оборудвани с „черна кутия“, като в повечето случаи тя се осигурява от застрахователя срещу намаляване на цената на полицата. Това устройство може да записва всички параметри в случай на инцидент, за да се разбере скоростта и да установи виновника.
Точно това обаче няма да прави „черната кутия“, която става задължителна за всички нови автомобили, продавани в Европа от 7 юли. Решението за тяхното внедряване беше взето още преди няколко години, като тези устройства са различни. Докато „черната кутия“, предлагана от застрахователите, се поставя допълнително, за да записва данни за автомобила и водача, нейният аналог, предвиден от регламента в ЕС, ще бъде вграден в автомобила и ще гарантира анонимност.
Какво представлява задължителната „черна кутия“?
Техническият термин за него е Event Data Recorder (EDR за кратко). Както се обяснява в официалния документ на ЕС, това е „система, чиято единствена цел е да записва и съхранява критични параметри и информация, свързана с произшествието точно преди, по време и непосредствено след сблъсъка“. Всъщност това е истинска черна кутия, но тя е много различна от тази, свързана със застрахователните полици. Преди всичко заради нейната интеграцията с автомобила.
„Черната кутия“, която познаваме днес, е буквално монтирана в колата, докато тази, която ще бъде задължителна от 7 юли 2024 г., е 100% интегрирана в нея. Следователно тя не е нито инсталирана, нито деинсталирана и никога не може да бъде деактивиран. От самото начало устройството е неразделна част от автомобила.
Какво прави „черната кутия“?
EDR записва всичко, което се случва 5 секунди преди инцидент и до 300 милисекунди след това. Записаните данни включват скорост на превозното средство, спиране, позиция, наклон, статус на активиране и интензитет на всички системи за безопасност, както и активирането на системите eCall и ADAS. Изображения, звук или други елементи не се съхраняват в черната кутия.
Освен това информацията остава в EDR и никога не се предава на външния свят чрез безжични връзки. За достъп до нея трябва да се свържете към OBD (Onboard Diagnostics) порта. Това е затворена верига, която също гарантира анонимност. Европейският регламент постановява, че събраните данни позволяват точна идентификация на марката, модела и версията, но не могат да бъдат проследени до номера на шасито. Последните четири цифри не могат да бъдат записани или съхранени при никакви обстоятелства, което прави невъзможно идентифицирането на самото превозно средство или неговия собственик.
За какво се използва „черната кутия“?
От само себе си се разбира, че черната кутия, или по-скоро EDR, не е устройство, предназначено да наказва недисциплинираните водачи. Всъщност то се използва единствено за статистически цели при изследване и анализ на произшествия. Събраните данни наистина могат да бъдат предоставени на националните органи, но отново единствено с цел събиране на данни. Използва се и за одобрение на различни системи и компоненти.