IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Половината нови коли в Европа вече са по-широки от паркоместата

Автомобилите растат с по половин сантиметър на ширина всяка година, показва проучване

Над половината нови автомобили, продавани в Европа в момента, са по-големи от стандартните места за паркиране, показва проучване на неправителствената организация Transport and Environment. Заради SUV-манията и все по-богатото оборудване на новите модели, те растат средно с по 0.5 сантиметра на ширина всяка година. През 2023 средната им ширина е била 180.3 см, като стандартът за паркомясто е 180 см. Но има и автомобили, които далеч я надхвърлят. Американският пикап Ram, който се продава на много европейски пазари, е широк 208.5 см, BMW X5 e 200.4 см, а Range Rover Sport - 199 см.


SUV проблеми


Набъбващите размери не са проблем само при паркиране, разбира се. Повечето пътища, особено в градска среда, са предвидени за превозни средства с ширина под 180 см, така че те да могат да се разминават спокойно и да остава място за останалите участници в движението - примерно велосипедисти.

Експертите предупреждават, че без регулаторна намеса от страна на властите ЕС тази тенденция може да продължи, което води до все по-претъпкани пътища и опасни условия за пешеходци и колоездачи. Понастоящем максималната разрешена ширина за всички превозни средства в ЕС е 255 см. Този закон е приет в средата на 90-те, за да се ограничи размерът на автобусите и камионите. Днес той действа като вратичка за производителите на автомобили за производство на SUV и пикапи. Авторът на изследването - Джеймс Никс, е категоричен, че към момента това може и не изглежда като голям проблем, но ако не се въведат регулаторни промени, SUV и пикапите постепенно ще настигнат камионите и автобусите на ширина.


SUV проблеми


Проучването от T&E включва диаграма, илюстрираща въздействието на големите SUV върху типична улица в сравнение със „среден“ автомобил. Както може да се види, повечето големи SUV, които в момента са в продажба, са широки над 2000 мм. По този показател те все още изостават от типични американски пълноразмерен пик, но не са съвместими с много пътища в европейски градове като Париж, Лондон и Берлин.

Колко са широки най-големите SUV на пазара в ЕС:
Ram 1500 - 2085 мм
BMW x5/x6 - 2004 мм
BMW X7 - 2000 мм
BMW XM - 2004 мм
Mercedes-Benz GLS - 2030 мм
Audi Q8 - 1995 мм
Porsche Cayenne - 1995 мм
VW Touareg - 1984 мм
Land Rover Defender - 2 008 мм
Range Rover/Range Rover Sport - 2047 мм
Volvo EX90 - 2039 мм
Kia EV9 - 1980 мм

Цитираното изследване предполага, че законодателите трябва да прегледат максималния размер на пътническите превозни средства и LCV, за да защитят общественото пространство от „по-нататъшно посегателство“. Размерът на превозното средство - по-специално височината, също е от решаващо значение за безопасността на пътя. Последните проучвания показват, че увеличените размери на SUV автомобили са довели и до 30% повече смъртни случаи на пешеходци или колоездачи на пътя.


0 от 500
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Един ( преди 2 месеца )
    Карам 15годишен (повтарям 15!!!) ван Гранд Сценик, който дори не е от най-големите като Гранд Еспейс, имам 3 деца. Предлагам на всеки един мало*мен архитект, барабар с тея, измислили тая наредба 2, да дойде, да му очертая 2.50х5.00 паркомясто, и да се пробва да паркира, да излезе и извади от колата децата, кошчето, количката и т.нат. без да удари вратите. Ако успее, ще му го подаря.
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Ммм ( преди 2 месеца )
    Дали няма нещо общо с това, че всяка НОВА КОЛА е по-тясна от предишните, заради милионите мерки за безопасност? Не е нормално Рено Сценик 2001ва да е по-широко от по-дълъг и по-широк ЖИП Шкода Камия или Рено Каптур. Хем са по-дълги, хем са по-широки, а отзад няма 3 пълноценни места, тавана е по-нисък, багажника е по-малък. Нормално е хората да искат зилове, след като колите не могат да го осигурят вече .
  • #17
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    до #14 - след като се продават и то масово - трябва да е предвидено че се ползват. Това не е доработка или тунинг в AMG - това са си новите размери на автомобилите дори да не са СУВ. Не може да се правят места като за форд фиеста 1997ма.
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    строители масово правят псевдо "паркоместа" като за рено Twingo за да продадат +1 или +2 такива и човек като си купи нормална кола - или сув дори - не е необходимо да е огромен RAM за да му е тясно, неудобно и да си удря вратите в съседа...
  • #15
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    размерите на автомобилите се определят от зоните за безопасност а не от дължината на първичния или вторичния полов орган и нормално е да се возиш на втори или трети ред без колената да са на нивото на ушите както и място за багаж затова производителите започнаха масово да увеличават вътрешното пространство именно Йористите и ЕнжЕнерите са в основата на проблема с недостатъчно място за паркиране и гариране заради *** промени в наредби и от 20-24 кв.м.за нормално паркиране и гариране на 12.5
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до 11 ( преди 2 месеца )
    Ми да, архитектите са виновни, че са ни малки *** и купуваме големи джипове... и "йористите" също....
  • #13
    0 rate up comment 1 rate down comment
    от архитектите.... б ( преди 2 месеца )
    в България има наредба 2, определяща размерите на паркоместата. Общо взето 250/500см за паркомясто и 275/550см. за гараж. Пиша обобщено, защото се смятат и едни ъгли на заход, и още няколко други неща. И анонимния 11 може и сам да си счупи ръцете, но 2.50х5.00м = 12.5м2. Дали ако се увеличат с 20%, цената им ще остане същата или и тя ще е с 20% повече?
  • #12
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 11 ( преди 2 месеца )
    "Йористите"!? Но иначе архитектите били такива или онакива.
  • #11
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    ами има една професия архитект преди години мислех че това са стълбовете на обществото но имайки личен контакт с български такива стигнах до извода че това са едни най обикновени начервени и прочие които не могат да ти проектират гараж или подход към гараж може ли измислен от тях стандарт да има място за паркиране с площ от 12.5 кв.м. при положение че това са габаритите на автомобила имало е случаи до влизам през багажника на цялата гилдията да им натрошиш ръчичките като и на йористите
  • #10
    10 rate up comment 0 rate down comment
    До 9 ( преди 2 месеца )
    В свят, където водещи са Инстаграм, Туитър и Тикток е така - летите джанти са само от страната на входа на дискотеката.