Над половината нови автомобили, продавани в Европа в момента, са по-големи от стандартните места за паркиране, показва проучване на неправителствената организация Transport and Environment. Заради SUV-манията и все по-богатото оборудване на новите модели, те растат средно с по 0.5 сантиметра на ширина всяка година. През 2023 средната им ширина е била 180.3 см, като стандартът за паркомясто е 180 см. Но има и автомобили, които далеч я надхвърлят. Американският пикап Ram, който се продава на много европейски пазари, е широк 208.5 см, BMW X5 e 200.4 см, а Range Rover Sport - 199 см.
Набъбващите размери не са проблем само при паркиране, разбира се. Повечето пътища, особено в градска среда, са предвидени за превозни средства с ширина под 180 см, така че те да могат да се разминават спокойно и да остава място за останалите участници в движението - примерно велосипедисти.
Експертите предупреждават, че без регулаторна намеса от страна на властите ЕС тази тенденция може да продължи, което води до все по-претъпкани пътища и опасни условия за пешеходци и колоездачи. Понастоящем максималната разрешена ширина за всички превозни средства в ЕС е 255 см. Този закон е приет в средата на 90-те, за да се ограничи размерът на автобусите и камионите. Днес той действа като вратичка за производителите на автомобили за производство на SUV и пикапи. Авторът на изследването - Джеймс Никс, е категоричен, че към момента това може и не изглежда като голям проблем, но ако не се въведат регулаторни промени, SUV и пикапите постепенно ще настигнат камионите и автобусите на ширина.
Проучването от T&E включва диаграма, илюстрираща въздействието на големите SUV върху типична улица в сравнение със „среден“ автомобил. Както може да се види, повечето големи SUV, които в момента са в продажба, са широки над 2000 мм. По този показател те все още изостават от типични американски пълноразмерен пик, но не са съвместими с много пътища в европейски градове като Париж, Лондон и Берлин.
Колко са широки най-големите SUV на пазара в ЕС:
Ram 1500 - 2085 мм
BMW x5/x6 - 2004 мм
BMW X7 - 2000 мм
BMW XM - 2004 мм
Mercedes-Benz GLS - 2030 мм
Audi Q8 - 1995 мм
Porsche Cayenne - 1995 мм
VW Touareg - 1984 мм
Land Rover Defender - 2 008 мм
Range Rover/Range Rover Sport - 2047 мм
Volvo EX90 - 2039 мм
Kia EV9 - 1980 мм
Цитираното изследване предполага, че законодателите трябва да прегледат максималния размер на пътническите превозни средства и LCV, за да защитят общественото пространство от „по-нататъшно посегателство“. Размерът на превозното средство - по-специално височината, също е от решаващо значение за безопасността на пътя. Последните проучвания показват, че увеличените размери на SUV автомобили са довели и до 30% повече смъртни случаи на пешеходци или колоездачи на пътя.