fallback

Кога една кола в ЕС трябва да бъде бракувана?

Новият регламент, предложен от Европейската комисия, предвизвиква спорове

Наистина ли Европа обяви война на старите коли? Още в средата на миналата година Европейската комисия предложи нов регламент за излезлите от употреба превозни средства, но той продължава да предизвиква дискусии заради някои от точките в него.

Основният спор е задължението на собственика да предаде автомобила си за скрап, когато той е засегнат от много важни признаци на стареене. В неокончателния текст на регламента са включени общо 13 критерия за оценка на годността на превозното средство, за да може той да бъде счетен за „непоправим“ или „технически негоден“. Сред тях попадат:

автомобилът е нарязан или разчленен;

автомобилът е напълно изгорял до точката, в която двигателното отделение или пътническото отделение са били унищожени;

структурните и предпазните компоненти имат необратими и незаменими технически дефекти;

ремонтът на автомобила изисква подмяна на двигателя, скоростната кутия, корпуса или шасито;

автомобилът е бил потопен във вода до под арматурното табло с повреда на двигателя или електрическата система;

изтича гориво или неговите пари с риск от пожар и експлозия;

изтичат работни течности (гориво, спирачна течност, антифриз, киселина на акумулатора, охлаждаща течност) с риск от замърсяване на водата;

компонентите на спирачките и кормилното управление са прекомерно износени.

За тези случаи (и не само за тях) проектът на ЕК гласи, че собственикът „предава излязлото от употреба превозно средство на упълномощено съоръжение за третиране или (...) на събирателен пункт, без неоправдано забавяне, след като получи информацията, че превозното средство отговаря на един от критериите за непоправимост ...".

„Това ще бъде списък от критерии, установен от Брюксел, който ще каже дали една кола може да продължи да се движи или, от друга страна, трябва да бъде изпратена за рециклиране“, казва италианският евродепутат Изабела Товалиери.

Тя обаче посочва и недостатъците на цялата „процедура“. Тя предвижда собственикът на автомобила да получава писмо от регистъра на превозните средства, който да го информира, че автомобилът му е станал отпадък, който трябва да бъде изхвърлен незабавно.

Проблемът е именно в бракуването, защото регламентът задължава производителите да използват специални материали, някои от които вече са рециклирани. Това увеличава цените на новите автомобили и намалило стойността на тези втора употреба.

Отговорът на Брюксел обаче не закъсня, като говорител на Комисията заяви, че „в тази наредба няма нищо, което да пречи на собствениците на автомобили в каквото и да е състояние да се опитват да ги ремонтират“.

Само в случай на продажба на автомобил има правила в този регламент, които биха позволили на властите да установят дали автомобилът наистина е автомобил или всъщност вече не е автомобил, а по-скоро част от скрап, който трябва да се третира в съответствие с разпоредбите за отпадъци."

Според изпълнителната власт на ЕС новите критерии няма да принудят шофьорите да се разделят с любимите си коли, освен ако те са практически неизползваеми. Поне на този етап новото предложение все още не е прието, като явно трябва да мине още време, преди това да стане. И наредбата да претърпи някои промени, като най-важната от тях, поне според противниците на проекта, е начинът за уведомяване на собственика, че колата му трябва да бъде бракувана.

fallback
  • #6
    До 2, 3 и 4 ( преди 10 месеца )
    Тоест не сте съгласни да забранят за продажба опожарени автомобили, на които са се разкалили всички носещи елементи, но автомобилът е купен за 1000 евро като за скрап и тук са му присадени бракуван закърпен двигател и нови калници и капак, хвърлен му е един *** в багажника и автомобилът става неразличим от нов каран от пенсионерка до аптеката? Или пък още по-готиното, да е престоял една седмица под вода, а след това само да е почистен от тинята и пак неразличим от нов на пазара?
  • #5
    До 3 ( преди 10 месеца )
    Там където на тебе ти е границата на познанието, за останалите започват възможностите. Например да отидеш в кварталния гараж и да премахнеш достъпа на производителя до автомобилът ти, като в същото време отключиш софтуерно заключените екстри за 10-20 000 евро - автопилоти, безплатно зареждане, отключване на мощността, премахване на ограничителя на скоростта и други благини
  • #4
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Наглеци, искат да ни бракуват колите, пробутват скъпи консерви с батерии, ако им дремеше за екология щях да предлагат безплатен монтаж на газова уредба.
  • #3
    Носталгия ( преди 10 месеца )
    Тинтири, беше тя тая да се разпореждаш с имуществото си, особено пък движимото. ОТА ъпдейти, задължителни ГПС-и и телефони в колата, автоматични ограничители на скоростта, а зад ъгъла се подават и дистанционните крайни изключватели. Всички нови техники могат да бъдат "брикнати" по всяко време от производителя. След 10ина години ще измрят последните "аналогови" представители по пътищата и ще настанат времена на "the greater good". Ей, добре, че не вярвам в конспирации, че иначе щях да се отчаям.
  • #2
    Тинтири-минтири ( преди 10 месеца )
    Няма автомобил, който да не може да бъде възстановен и не са евроолигофрените хората, които да казват кой какво да прави със собствеността си! Това е лично притежание и само и единствено индивида, който го притежава може да се разпорежда с него! Посягането на това право е край на правовата държава!
  • #1
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Ще съсипят бизнеса на голяма част от автокъщите в България, ако такъв автомобил не може да бъде продаден. Според мен това ще е за добро. Особено пък на наводнените автомобили.
fallback
Последни