fallback

Кога една кола в ЕС трябва да бъде бракувана?

Новият регламент, предложен от Европейската комисия, предвизвиква спорове

Наистина ли Европа обяви война на старите коли? Още в средата на миналата година Европейската комисия предложи нов регламент за излезлите от употреба превозни средства, но той продължава да предизвиква дискусии заради някои от точките в него.

Основният спор е задължението на собственика да предаде автомобила си за скрап, когато той е засегнат от много важни признаци на стареене. В неокончателния текст на регламента са включени общо 13 критерия за оценка на годността на превозното средство, за да може той да бъде счетен за „непоправим“ или „технически негоден“. Сред тях попадат:

автомобилът е нарязан или разчленен;

автомобилът е напълно изгорял до точката, в която двигателното отделение или пътническото отделение са били унищожени;

структурните и предпазните компоненти имат необратими и незаменими технически дефекти;

ремонтът на автомобила изисква подмяна на двигателя, скоростната кутия, корпуса или шасито;

автомобилът е бил потопен във вода до под арматурното табло с повреда на двигателя или електрическата система;

изтича гориво или неговите пари с риск от пожар и експлозия;

изтичат работни течности (гориво, спирачна течност, антифриз, киселина на акумулатора, охлаждаща течност) с риск от замърсяване на водата;

компонентите на спирачките и кормилното управление са прекомерно износени.

За тези случаи (и не само за тях) проектът на ЕК гласи, че собственикът „предава излязлото от употреба превозно средство на упълномощено съоръжение за третиране или (...) на събирателен пункт, без неоправдано забавяне, след като получи информацията, че превозното средство отговаря на един от критериите за непоправимост ...".

„Това ще бъде списък от критерии, установен от Брюксел, който ще каже дали една кола може да продължи да се движи или, от друга страна, трябва да бъде изпратена за рециклиране“, казва италианският евродепутат Изабела Товалиери.

Тя обаче посочва и недостатъците на цялата „процедура“. Тя предвижда собственикът на автомобила да получава писмо от регистъра на превозните средства, който да го информира, че автомобилът му е станал отпадък, който трябва да бъде изхвърлен незабавно.

Проблемът е именно в бракуването, защото регламентът задължава производителите да използват специални материали, някои от които вече са рециклирани. Това увеличава цените на новите автомобили и намалило стойността на тези втора употреба.

Отговорът на Брюксел обаче не закъсня, като говорител на Комисията заяви, че „в тази наредба няма нищо, което да пречи на собствениците на автомобили в каквото и да е състояние да се опитват да ги ремонтират“.

Само в случай на продажба на автомобил има правила в този регламент, които биха позволили на властите да установят дали автомобилът наистина е автомобил или всъщност вече не е автомобил, а по-скоро част от скрап, който трябва да се третира в съответствие с разпоредбите за отпадъци."

Според изпълнителната власт на ЕС новите критерии няма да принудят шофьорите да се разделят с любимите си коли, освен ако те са практически неизползваеми. Поне на този етап новото предложение все още не е прието, като явно трябва да мине още време, преди това да стане. И наредбата да претърпи някои промени, като най-важната от тях, поне според противниците на проекта, е начинът за уведомяване на собственика, че колата му трябва да бъде бракувана.

fallback
  • #16
    Мемфис ( преди 10 месеца )
    До 4Не бе глуп..ко, просто искат да те предпазят да не се запалиш или пребиеш ти децата ти или близките ти!
  • #15
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Като ти гледам разсъжденията започвам да си мисля че законите трябва да бъдат още по-стриктни и да обхващат почти всякакви дейности заради социопати като тебе, които по никакъв начин не се интересуват от интересите на стана ли те и смятат, че имат само права, но никакви задължения. Да не си от тази група "избиратели"?
  • #14
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Значи правилно съм те разбрал, държиш магазините да имат право да продават негодна храна без да те уведомят точно както да ти продават наводнен автомобил. Да позволяват на някой да ти изнасили детето стига ти да не разбираш защото го заплашва че ще ви избие. Ти чуваш ли се въобще какви ги приказваш? Ако искат да си продадат стоката ПРЕДИ да изтече срока на годност, НЕКА Я ПУСНАТ НА ПОЛОВИН ЦЕНА. Ако не успеят, могат да я ДАРЯТ няколко дни преди да е изтекъл срока, за да не се разхищава.
  • #13
    Тинтири-минтири ( преди 10 месеца )
    До 11: Постовете ти и в двете теми показват, че въобще не можеш или не искаш да схванеш идеята на казаното! Дори конкретния ти пример показва, че не си наясно. Това, че храната е с изтекъл срок а годност НЕ Я ПРАВИ НЕГОДНА. Поинтересувай се и ще се шокираш какво е разхищението на храна докато хора гладуват. Ако я провериш или третираш термично в последваща обработка тя пак може да е годна. Проблема не е, че такива като мен може да вземат ръководен пост... а че такива като теб са с право на глас!
  • #12
    До 10 ( преди 10 месеца )
    Когато имаш физически достъп до устройството винаги е по-лесно. В най-лошия случай ще сменят целия компютър на колата с клониран такъв, като просто му махнат връзката със сървъра. Дали има нещо общо с хакването на нещо на сървър в другия край на света?
  • #11
    До тинтири ( преди 10 месеца )
    Тоест си против държавата да забранява продажбата на бракувани храни, защото някой може да пожелае да си купи и нямаш нищо против да ги държат на щандовете с качествената храна? Кой прочел, прочел. Това че детето ти ще отиде да си купи развалена храна от училищната лафка си е проблем на детето и фашистите не трябва да забраняват такива неща. Понякога наистина се притеснявам да не ти дадат някоя ръководна функция. Лошото, е че такива като тебе са се добрали и до властта!
  • #10
    До 5 ( преди 10 месеца )
    Помечтай, помечтай и се радвай докато можеш, защото се задават едни такива забавни неща като "Етернет" и "SHA" в архитектурата и изпълнението на колите. И познай кой държи частния ключ за автентикация на устройствата! Добрата новина е, че когато "кварталният гараж" се научи да се справя с тези препятствия, това ще означава, че вече ще могат общо взето да хакнат и онлайн банкирането на произволен милионер.
  • #9
    анонимен ( преди 10 месеца )
    До 8. Това си е твоя интерпретация. Моята е че трябва да бъдат кастрирани СЛЕД като се изнасилили повече от веднъж. Да не говорим за педофилите - още при първия път. Какво лошо виждаш и в това?
  • #8
    До 6 ( преди 10 месеца )
    А да разбирам ли, че ти не си съгласен мъжете да бъдат кастрирани при раждането, за да може да се преборим с изнасилванията?
  • #7
    Тинтири-минтири ( преди 10 месеца )
    До 6 разбира се, че не съм съгласен! Държавата да ти казва какво да купуваш е фашизъм. Купувача трябва да е наясно с проблемите и сам да решава дали да купи колата или не - свободно волеизлеяние. Там е разликата.
fallback
Последни