fallback

Кога една кола в ЕС трябва да бъде бракувана?

Новият регламент, предложен от Европейската комисия, предвизвиква спорове

Наистина ли Европа обяви война на старите коли? Още в средата на миналата година Европейската комисия предложи нов регламент за излезлите от употреба превозни средства, но той продължава да предизвиква дискусии заради някои от точките в него.

Основният спор е задължението на собственика да предаде автомобила си за скрап, когато той е засегнат от много важни признаци на стареене. В неокончателния текст на регламента са включени общо 13 критерия за оценка на годността на превозното средство, за да може той да бъде счетен за „непоправим“ или „технически негоден“. Сред тях попадат:

автомобилът е нарязан или разчленен;

автомобилът е напълно изгорял до точката, в която двигателното отделение или пътническото отделение са били унищожени;

структурните и предпазните компоненти имат необратими и незаменими технически дефекти;

ремонтът на автомобила изисква подмяна на двигателя, скоростната кутия, корпуса или шасито;

автомобилът е бил потопен във вода до под арматурното табло с повреда на двигателя или електрическата система;

изтича гориво или неговите пари с риск от пожар и експлозия;

изтичат работни течности (гориво, спирачна течност, антифриз, киселина на акумулатора, охлаждаща течност) с риск от замърсяване на водата;

компонентите на спирачките и кормилното управление са прекомерно износени.

За тези случаи (и не само за тях) проектът на ЕК гласи, че собственикът „предава излязлото от употреба превозно средство на упълномощено съоръжение за третиране или (...) на събирателен пункт, без неоправдано забавяне, след като получи информацията, че превозното средство отговаря на един от критериите за непоправимост ...".

„Това ще бъде списък от критерии, установен от Брюксел, който ще каже дали една кола може да продължи да се движи или, от друга страна, трябва да бъде изпратена за рециклиране“, казва италианският евродепутат Изабела Товалиери.

Тя обаче посочва и недостатъците на цялата „процедура“. Тя предвижда собственикът на автомобила да получава писмо от регистъра на превозните средства, който да го информира, че автомобилът му е станал отпадък, който трябва да бъде изхвърлен незабавно.

Проблемът е именно в бракуването, защото регламентът задължава производителите да използват специални материали, някои от които вече са рециклирани. Това увеличава цените на новите автомобили и намалило стойността на тези втора употреба.

Отговорът на Брюксел обаче не закъсня, като говорител на Комисията заяви, че „в тази наредба няма нищо, което да пречи на собствениците на автомобили в каквото и да е състояние да се опитват да ги ремонтират“.

Само в случай на продажба на автомобил има правила в този регламент, които биха позволили на властите да установят дали автомобилът наистина е автомобил или всъщност вече не е автомобил, а по-скоро част от скрап, който трябва да се третира в съответствие с разпоредбите за отпадъци."

Според изпълнителната власт на ЕС новите критерии няма да принудят шофьорите да се разделят с любимите си коли, освен ако те са практически неизползваеми. Поне на този етап новото предложение все още не е прието, като явно трябва да мине още време, преди това да стане. И наредбата да претърпи някои промени, като най-важната от тях, поне според противниците на проекта, е начинът за уведомяване на собственика, че колата му трябва да бъде бракувана.

fallback
  • #26
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Когит отиде за България тогиз се смета за бракувана.Те у назе сал таквизи идат.
  • #25
    До 24 ( преди 10 месеца )
    Четем ние четем: "изтичат работни течности (гориво, спирачна течност, антифриз, киселина на акумулатора, охлаждаща течност) с риск от замърсяване на водата". Ако трябва да се смени ск. кутия пак ще е пътник явно. Въпросът не е дали искам да го купя или не. Въпросът е да ме оставят да направя информиран избор, а не някой да решава вместо мен. За мое добро, разбира се. Те да ми кажат че е бил наводнен пък аз да се оправям,както искам, щом ми е зор да го купя точно пък този.
  • #24
    анонимен ( преди 11 месеца )
    До 23-ти. Ти къде видя да ти бракуват автомобила ПРЕДИ да бъде опожарен, наводнен или купето му да бъде разрязано на части? Желаеш ли да закупиш такъв автомобил? Описали са ти и вариантите при които ти бракуват автомобила докато не го оправиш, иначе отива на скрап. Научете се да четете статиите докрай.
  • #23
    До 9 ( преди 11 месеца )
    Ти говориш за наказание СЛЕД извършване на престъпление. В примера с кастрацията, а и при този регламент за бракуването, става дума за наказание ПРЕДИ извършването на престъпление. Ей така превантивно да кастрираме мъже и да мачкаме коли, за да не стане сакътлък. Имаше и някакъв филм с Том Круз, дето арестуваха предварително на базата на "видения". Това тук е доста подобно.
  • #22
    Друг Гост ( преди 11 месеца )
    Да, но ако веднъж е обявен за скрап те задължават да го унищожиш - "предава излязлото от употреба превозно средство на упълномощено съоръжение за третиране или (...) на събирателен пункт, без неоправдано забавяне"
  • #21
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Да де, купуваш си скрап на документи, който не можеш да караш по пътищата, защото е опасен и са описани всички негови характеристики защо е скрап, А след като го ремонтираш минаваш технически преглед и ако всичко е наред получаваш документи за движение по пътищата. В момента купуват скрап и го продават като автомобил. Или пък дори собственикът ти продава скрап като автомобил. Интересно наводнените автомобили как ще излязат от тази категория и дали трябва въобще да излизат?
  • #20
    Друг Гост ( преди 11 месеца )
    Да де - искам да си купя повреден автомобил и аз да го ремонтирам, а не собственика. Не разбирам изобщо защо се намесват - има си регулации какво може да се движи по пътищата - това е достатъчно. Минава се на технически преглед.
  • #19
    Чети, не боли ( преди 11 месеца )
    Отговорът на Брюксел обаче не закъсня, като говорител на Комисията заяви, че в тази наредба няма нищо, което да пречи на собствениците на автомобили В КАКВОТО И ДА Е СЪСТОЯНИЕ да се опитват да ги РЕМОНТИРАТ.Само в случай НА ПРОДАЖБА на автомобил има правила в този регламент, които биха позволили на властите да установят дали автомобилът НАИСТИНА Е АВТОМОБИЛ или всъщност вече НЕ Е АВТОМОБИЛ, а по-скоро ЧАСТ ОТ СКРАП, който трябва да се третира в съответствие с разпоредбите за отпадъци."
  • #18
    Друг Гост ( преди 11 месеца )
    Абе... притеснителни са тези идеи. "компонентите на спирачките и кормилното управление са прекомерно износени" - ами те могат да се сменят. Къде отива правото на ремонт? Много от критериите които виждам могат да се ремонтират. На ценните стари коли се сменя всичко. Ако поискам мога да си купя повреден автомобил за части, а не да се предава за рециклиране. Недомислено м се вижда, а и изобщо не им е работа такива регулации
  • #17
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Много просто. Когато стигне до Горубляне или Дупница ;)))
fallback
Последни