Наистина ли Европа обяви война на старите коли? Още в средата на миналата година Европейската комисия предложи нов регламент за излезлите от употреба превозни средства, но той продължава да предизвиква дискусии заради някои от точките в него.
Основният спор е задължението на собственика да предаде автомобила си за скрап, когато той е засегнат от много важни признаци на стареене. В неокончателния текст на регламента са включени общо 13 критерия за оценка на годността на превозното средство, за да може той да бъде счетен за „непоправим“ или „технически негоден“. Сред тях попадат:
автомобилът е нарязан или разчленен;
автомобилът е напълно изгорял до точката, в която двигателното отделение или пътническото отделение са били унищожени;
структурните и предпазните компоненти имат необратими и незаменими технически дефекти;
ремонтът на автомобила изисква подмяна на двигателя, скоростната кутия, корпуса или шасито;
автомобилът е бил потопен във вода до под арматурното табло с повреда на двигателя или електрическата система;
изтича гориво или неговите пари с риск от пожар и експлозия;
изтичат работни течности (гориво, спирачна течност, антифриз, киселина на акумулатора, охлаждаща течност) с риск от замърсяване на водата;
компонентите на спирачките и кормилното управление са прекомерно износени.
За тези случаи (и не само за тях) проектът на ЕК гласи, че собственикът „предава излязлото от употреба превозно средство на упълномощено съоръжение за третиране или (...) на събирателен пункт, без неоправдано забавяне, след като получи информацията, че превозното средство отговаря на един от критериите за непоправимост ...".
„Това ще бъде списък от критерии, установен от Брюксел, който ще каже дали една кола може да продължи да се движи или, от друга страна, трябва да бъде изпратена за рециклиране“, казва италианският евродепутат Изабела Товалиери.
Тя обаче посочва и недостатъците на цялата „процедура“. Тя предвижда собственикът на автомобила да получава писмо от регистъра на превозните средства, който да го информира, че автомобилът му е станал отпадък, който трябва да бъде изхвърлен незабавно.
Проблемът е именно в бракуването, защото регламентът задължава производителите да използват специални материали, някои от които вече са рециклирани. Това увеличава цените на новите автомобили и намалило стойността на тези втора употреба.
Отговорът на Брюксел обаче не закъсня, като говорител на Комисията заяви, че „в тази наредба няма нищо, което да пречи на собствениците на автомобили в каквото и да е състояние да се опитват да ги ремонтират“.
Само в случай на продажба на автомобил има правила в този регламент, които биха позволили на властите да установят дали автомобилът наистина е автомобил или всъщност вече не е автомобил, а по-скоро част от скрап, който трябва да се третира в съответствие с разпоредбите за отпадъци."
Според изпълнителната власт на ЕС новите критерии няма да принудят шофьорите да се разделят с любимите си коли, освен ако те са практически неизползваеми. Поне на този етап новото предложение все още не е прието, като явно трябва да мине още време, преди това да стане. И наредбата да претърпи някои промени, като най-важната от тях, поне според противниците на проекта, е начинът за уведомяване на собственика, че колата му трябва да бъде бракувана.