На кои употребявани коли си струва да се доверите и с кои да сте извънредно внимателни? Няма ясен отговор на този въпрос, но поне някакъв ориентир може да бъде годишната ранглиста на TUV, германската асоциация за технически прегледи. След като ви представихме заключенията от доклада за 2024-а за автомобилите на 12-13 години, на 10-11 години, и на 8-9 години, сега идва ред на онези, произведени през 2016 и 2017, които по време на техническите инспекции са били на възраст 6-7 години. При 13.4% от тях са констатирани проблеми, но ето как изглежда подреждането по модели. В доклада са включени само модели, от които достатъчен брой автомобили са минали преглед - което обяснява и отсъствието на недотам популярни в Германия марки като Alfa Romeo или Land Rover.
20-те най-здрави модела от 2015-16 година (ГАЛЕРИЯ):
Среден процент проблеми: 8,6%
Среден пробег: 82 000 км
Когато Mercedes реши да направи малък градски автомобил през 90-те, резултатите шокираха много експерти: първото поколение бе доста ненадеждно, да не говорим за склонността му да се преобръща дори при нормална скорост. Но третото поколение (W176), на пазара от началото на 2013 до края на 2017, изглежда по съвсем друг начин. При инспекциите на TUV само накладки и дискове са в жълтата зона, всичко друго е в зелената. Няколкото сервизни акции засегнаха дефект в автоматика с двоен съединител, непостоянна работа на климатика, разхлабени клепежи на въздушните възглавници и дефектни Isofix скоби.
По-нататък приятно впечатление прави класирането на Opel: в последните години от GM ерата цели шест от осемте модела на Opel са в зелената зона, като само Corsa и Insignia развалят дисциплината. За сметка на това обаче Toyota, която в миналото десетилетие господстваше в класациите на TUV, сега е отсрамена само от сглобяваната в Япония RAV4. Европейските модели, правени във Франция, Чехия или Турция, не впечатляват: Yaris е 43-и, Auris - 47-и, Aygo - 53-и.
От корейските автомобили в зелената зона попадат Hyundai i20 и ix20. Със смяната на поколенията Kia Sportage се е изкачила от дъното до средата на таблицата, същото важи и за Nissan Qashqai. Най-челно класираният френски автомобил е Renault Captur - 47-и, на границата между зелената и жълтата зона. Но като цяло марката се представя по-добре, отколкото в миналото, и само Clio попада в червената зона. За сметка на това всички модели на Peugeot и Citroen са или в оранжевата, или в червената.
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 21. Opel Meriva - 10,4 (69 000 км), 21. Opel Mokka - 10,4 (74 000 км), 23. Opel Karl - 10,5 (56 000 км), 24. VW Golf - 10,8 (96 000 км), 25. VW Touran - 10,9 (106 000 км), 26. Opel Astra - 11,2 (89 000 км), 27. Mercedes GLC - 11,3 (97 000 км), 28. Hyundai i20 - 11,4 (73 000 км), 28. Mercedes C-Class - 11,4 (104 000 км), 30. Audi A6/A7 - 11,5 (131 000 км), 30. VW Touareg - 11,5 (114 000 км), 32. Mazda CX-5 - 11,6 (96 000 км), 32. Opel Adam - 11,6 (61 000 км), 32. Volvo XC60 - 11,6 (112 000 км), 35. Mazda 3 - 11,8 (82 000 км), 36. Hyundai ix20 - 11,9 (62 000 км), 36. Opel Zafira - 11,9 (102 000 км), 38. Ford B-Max - 12,1 (61 000 км), 38. VW Polo - 12,1 (70 000 км), 40. Ford Kuga - 12,2 (91 000 км), 40. Seat Leon - 12,2 (99 000 км), 40. Skoda Fabia - 12,2 (76 000 км), 43. Ford C-Max - 12,3 (85 000 км), 43. Skoda Octavia - 12,3 (117 000 км), 43. Suzuki Swift - 12,3 (73 000 км), 43. Toyota Yaris - 12,3 (63 000 км)
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 47. Renault Captur - 12,4 (67 000 км), 47. Skoda Citigo - 12,4 (63 000 км), 47. Toyota Auris - 12,4 (81 000 км), 50. Mazda 6 - 12,5 (104 000 км), 50. Mercedes E-Class - 12,5 (122 000 км), 52. VW Beetle - 12,6 (64 000 км), 53. Ford Mondeo - 13,1 (124 000 км), 53. Toyota Aygo - 13,1 (62 000 км), 55. Skoda Yeti - 13,2 (83 000 км), 56. Kia Sportage - 13,4 (83 000 км), 56. Seat Mii - 13,4 (65 000 км), 58. VW Up - 13,5 (64 000 км), 59. Nissan Qashqai - 13,6 (84 000 км), 59. Skoda Rapid - 13,6 (89 000 км), 61. Skoda Superb - 13,7 (121 000 км), 62. Ford Galaxy - 13,9 (113 000 км), 63. BMW X3/X4 - 14,0 (106 000 км), 63. Renault Mégane - 14,0 (78 000 км), 63. VW Passat - 14,0 (134 000 км), 66. BMW 1er/2er - 14,2 (86 000 км), 66. VW Caddy - 14,2 (108 000 км)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 68. Ford S-Max - 14,3 (115 000 км), 68. Ford Ecosport - 14,3 (65 000 км), 68. Opel Corsa - 14,3 (68 000 км), 68. Smart Fortwo - 14,3 (50 000 км), 72. Hyundai ix35 - 14,7 (85 000 км), 73. Kia Rio - 14,8 (71 000 км), 74. Audi A4/A5 - 15,0 (112 000 км), 75. Citroën C1 - 15,1 (60 000 км), 75. Kia Ceed - 15,1 (91 000 км), 75. Peugeot 208 - 15,1 (67 000 км), 78. Ford Focus - 15,3 (100 000 км), 79. Seat Ibiza - 15,5 (79 000 км), 80. BMW Серия 3/4 - 15,6 (118 000 км), 81. Peugeot 308 - 16,0 (105 000 км), 82. Kia Picanto - 16,1 (61 000 км), 82. Renault Scеnic - 16,1 (92 000 км), 84. Opel Insignia - 16,3 (124 000 км), 85. Skoda Roomster - 16,8 (90 000 км), 86. Ford Fiesta - 17,0 (73 000 км), 86. Hyundai i30 - 17,0 (93 000 км), 88. Renault Twingo - 17,4 (56 000 км)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 89. Citroën C3 - 17,5 (68 000 км), 89. Smart Forfour - 17,5 (56 000 км), 91. Peugeot 2008 - 17,6 (72 000 км), 92. Fiat 500 - 18,0 (56 000 км), 92. Fiat Panda - 18,0 (64 000 км), 94. Nissan Micra - 18,2 (59 000 км), 95. Hyundai i10 - 18,3 (60 000 км), 96. Citroën Berlingo - 18,4 (95 000 км), 97. BMW X1 - 18,9 (83 000 км), 97. MINI Hatch - 18,9 (71 000 км), 99. Fiat Punto - 19,1 (65 000 км), 100. Renault Clio - 19,2 (73 000 км)
BMW Серия 5: типичната служебна кола на мениджмънта в Германия. Занемарената поддръжка на този тип автомобили и високият им годишен пробег донякъде обясняват печалното класиране на модела
Най-неприятната изненада обаче е представянето на BMW, чийто най-предно класиран модел - Х3 - е едва 63-и. Малкият кросоувър Х1, чието първо поколение бе неизменно в Топ 20 или дори Топ 10 на TUV, с появата на втората генерация се е сринало чак 97-о. Разликата между двете поколения не е само в платформата (второто ползва тази на MINI Countryman), но и в завода - първото Х1 се правеше в Лайпциг, второто - в Регенсбург.
Цели три модела на баварците попадат сред последните 10 на TUV, а Серия 5/6 е чак предпоследна, с повече констатирани нередности дори от Dacia Logan и Duster, и последна от леките коли (само лекотоварният Dokker е зад нея). Серия 5 обаче и автомобилът с най-висок среден пробег в цялата ранглиста, а BMW X5 и Серия 3 са съответно четвърти и пети по този показател.
НАЙ-ПРОБЛЕМНИТЕ 10 МОДЕЛА:
101. Seat Alhambra - 19,4% (среден пробег 111 000 км),
102. BMW 2 Active Tourer - 19,6 (88 000 км),
103. VW Sharan - 19,8 (118 000 км),
104. BMW X5/X6 - 20,8 (122 000 км),
105. Dacia Sandero - 21,0 (70 000 км),
106. Ford Ka - 21,8 (66 000 км),
107. Dacia Logan - 22,4 (89 000 км),
108. Dacia Duster - 24,6 (81 000 км),
109. BMW Серия 5/6 - 24,8 (134 000 км),
110. Dacia Dokker - 25,9 (91 000 км)