Кои употребявани автомобили са надеждни и кои са постоянен източник на проблеми? Трудно е да се даде точен отговор, защото до голяма степен нещата зависят от начина на употреба и поддръжка на всяка отделна кола. Но все пак годишната класация на германската Асоциация за технически инспекции (TUV) дава някои насоки. Не бива да я приемате съвсем буквално, защото TUV борави основно с констатирани повреди по време на техническите прегледи, и не разграничава дреболии като изгорели крушки от по-сериозни проблеми, изискващи скъпи ремонти. Но все пак това е единствената подобна класация, почиваща на обективни факти, а не на допитвания до собствениците. След като ви представихме заключенията от доклада за 2024 в секциите на 12-13 годишните автомобили, и на 10-11-годишните, сега идва ред и на онези на възраст 8-9 години, тоест произведени през 2014 и 2015.
20-те най-надеждни коли на 8-9-годишна възраст (ГАЛЕРИЯ):
Среден процент проблеми: 14,6%
Среден пробег: 146 000 км
Тук говорим за последните производствени серии от четвъртото поколение на модела (B8, или Typ 8K), дебютирало през 2008 и заменено от В9 през 2016. По-стари екземпляри могат да се купят в Германия и за 3000 евро, но 8-годишните са по-скъпи, естествено. Според инспекциите на TUV най-проблемната област е изпускателната система - в оранжевата зона. Окачването е в жълто, но все пак се справя по-добре от това на следващото поколение. Версиите с 1.8 TFSI са жадни за масло. Има също доста съобщения за влага в LED светлините, загуба на охладителна течност заради хлабави маркучи. По-редки, но и по-опасни дефекти: течове от системата за рециркулация на газовете могат да вкарат вода в маслото, а при TDI двигателите се случва ранна повреда на маховика и бързо износване на съединител. Имаше сервизна акция за недобре затегнати болтове на колелата, а също и заради водната помпа на бензиновите мотори.
Opel, по традиция средняк в класацията, тук има два модела в Топ 25 - произвежданият все още в Корея Mokka и второто поколение на Meriva, което е испанска сглобка. За сметка на това Corsa, Astra и Zafira си остават в жълтата зона. Прави впечатление резкият скок на Volkswagen Passat - в предишни години заемащ места в най-долната част на таблизата, а сега уверено попадащ в зелената зона, на 28-а позиция. Успоредно с него нагоре се е изкачила и Skoda Octavia. Renault Captur отсрамва френското автомобилостроене с доста добро представяне - 16,7% дефекти. Няма обаче нито един корейски модел в зелената и дори жълтата зона.
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 20. Audi Q3 - 14,6 (109 000 км), 22. Audi A1 - 14,9 (95 000 км), 23. Audi A6/A7 - 15,0 (162 000 км), 24. Opel Mokka - 15,1 (94 000 км), 25. Opel Meriva - 15,4 (81 000 км), 26. Mercedes C-Class - 15,5 (124 000 км), 27. Ford B-Max - 15,6 (81 000 км), 28. Seat Leon - 16,1 (121 000 км), 28. VW Passat - 16,1 (152 000 км), 30. Skoda Octavia - 16,3 (141 000 км), 31. Mazda 6 - 16,4 (129 000 км), 32. Ford C-Max - 16,5 (118 000 км), 32. Seat Mii - 16,5 (82 000 км), 32. Skoda Citigo - 16,5 (82 000 км), 32. Skoda Yeti - 16,5 (107 000 км), 36. Ford Kuga - 16,6 (114 000 км), 36. Smart Fortwo - 16,6 (67 000 км), 36. Toyota Yaris - 16,6 (82 000 км), 39. Renault Captur - 16,7 (84 000 км), 40. VW Up - 16,8 (82 000 км), 41. BMW Series 1/2 - 17,4 (112 000 км), 41. Skoda Superb - 17,4 (163 000 км),
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 43. Opel Adam - 17,5 (80 000 км), 44. Skoda Roomster - 17,6 (102 000 км), 45. Skoda Rapid - 17,7 (106 000 км), 46. Mazda 3 - 17,8 (100 000 км), 47. VW Polo - 17,9 (90 000 км), 48. BMW X3/X4 - 18,0 (132 000 км), 48. Mercedes E-Class - 18,0 (164 000 км), 48. Opel Zafira - 18,0 (130 000 км), 48. VW Touran - 18,0 (137 000 км), 52. BMW Series 3/4 - 18,3 (143 000 км), 52. Mazda CX-5 - 18,3 (119 000 км), 54. Opel Astra - 18,4 (120 000 км), 55. Skoda Fabia - 18,5 (97 000 км), 56. Opel Insignia - 19,1 (148 000 км), 57. VW Beetle - 19,2 (85 000 км), 58. Citroen C1 - 19,3 (80 000 км), 58. Peugeot 308 - 19,3 (119 000 км), 60. VW Tiguan - 19,5 (112 000 км), 61. Nissan Qashqai - 19,8 (103 000 км), 61. Opel Corsa - 19,8 (88 000 км), 63. Seat Alhambra - 20,1 (141 000 км), 63. Toyota Aygo - 20,1 (80 000 км)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 65. Hyundai ix20 - 20,2 (80 000 км), 65. VW Caddy - 20,2 (137 000 км), 67. Kia Picanto - 20,6 (73 000 км), 67. Peugeot 208 - 20,6 (84 000 км), 69. Ford Fiesta - 20,9 (91 000 км), 70. Renault Scenic - 21,1 (103 000 км), 71. Kia Rio - 21,3 (90 000 км), 72. Nissan Micra - 21,5 (73 000 км), 73. Hyundai ix35 - 21,7 (105 000 км), 74. Fiat Panda - 21,8 (75 000 км), 75. Citroen Berlingo - 21,9 (121 000 км), 76. Renault Twingo - 22,2 (67 000 км), 76. VW Sharan - 22,2 (147 000 км), 78. Peugeot 2008 - 22,3 (95 000 км), 79. Ford S-Max - 22,5 (152 000 км), 80. Ford Focus - 22,6 (122 000 км), 81. Kia Ceed - 22,7 (111 000 км), 82 .Citroën C3 - 22,8 (90 000 км), 82. Hyundai i10 - 22,8 (72 000 км)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 84. BMW 2 Active Tourer - 22,9 (105 000 км), 84. Ford Ka - 22,9 (74 000 км), 84. Renault Clio - 22,9 (90 000 км), 87. Kia Sportage - 23,6 (111 000 км), 87. Seat Ibiza - 23,6 (101 000 км), 89. Fiat 500 - 23,8 (74 000 км), 89. Mini - 23,8 (86 000 км), 89. Smart Forfour - 23,8 (71 000 км), 92. BMW X5/X6 - 23,9 (145 000 км), 93. Ford Galaxy - 24,7 (159 000 км)
Dacia Dokker е най-проблемният автомобил производство 2014-2015, показва докладът на TUV
В червената зона попадат не само "обичайните заподозрени" - по-бюджетни италиански и френски модели, но и забележимо по-скъпи автомобили като Kia Sportage, Ford Galaxy и дори BMW X5 и X6. А Серия 5 на баварците дори намира място сред 10-те най-проблемни модела, заедно с Ford Mondeo и Renault Megane. Тук е и цялата гама на Dacia, като последното място e за Dokker, най-продавания нов автомобил в България през по-голямата част от последното десетилетие. Впрочем това не е особена изненада: говорим за евтин лекотоварен модел, който по правило се експлоатира безмилостно и се поддържа с по-малко внимание от онова, което получават частните, семейни автомобили.
НАЙ-ПРОБЛЕМНИТЕ 10:
94. Hyundai i30 - 25,3% повреди (108 000 км среден пробег),
95. BMW Series 5/6 - 25,4 (160 000 км),
96. Hyundai i20 - 25,7 (85 000 км),
97. Ford Mondeo - 26,1 (156 000 км),
98. Dacia Sandero - 26,5 (91 000 км),
99. Renault Megane - 27,4 (119 000 км),
100. Dacia Duster - 28,5 (106 000 км),
101. Dacia Logan - 29,1 (108 000 км),
102. Fiat Punto - 29,7 (86 000 км),
103. Dacia Dokker - 32,2 (111 000 км)