Шокиращото поскъпване на новите коли в последните години започва да превръща дори най-големите автомобилни пазари в копия на българския. В Германия средната цена на нова кола вече достига 43,000 евро - с 60% повече, отколкото през 2013, и в резултат все повече хора се ориентират към втората ръка. Най-яркото доказателство е, че годишният доклад за надеждност от техническите инспекции в TUV за пръв път включва нова категория, за 12-13 годишни автомобили.
Средната възраст на автомобилите по германските пътища, която бе малко над 7 години в началото на века, сега вече е над 10 години, и продължава да расте.
Тазгодишният доклад на TUV е базиран върху техническите инспекции на 10.225 милиона автомобила, проведени между юли 2022 и юни 2023. В класирането попадат само модели, от които достатъчно голям брой са минали през преглед - оттам и отсъствието на марки като Lexus или Alfa Romeo, които са рядкост по германските пътища. В секцията за 12-13-годишните на практика попадат автомобили, произведени през 2010 и 2011 година.
20-те най-здрави коли на 12-13 години (ГАЛЕРИЯ):
Среден процент проблеми: 25.9%
Среден пробег: 170 000 км
Тук става дума за първите серии от второто поколение на двата модела (F25, F26) - след дебюта през 2010, но преди фейслифта от 2014. Слабо място на тези автомобили е кормилната уредба. Иначе като окачване и консумация на масло 12-годишните Х3 се представят по-добре от 5-6-годишните. Ангренажната верига при двулитровия дизел, произведен преди 2012, често създава проблеми и е добре да се подмени след 100,000 км. Имаше сервизни акции за сервото, пътническите въздушни възглавници и няколко дреболии. При най-старите екземпляри понякога се наблюдава ръжда около прозорците и вратата на багажника.
По-нататък в класирането прави впечатление пропадането на Ford: eвропейското поделение на гиганта вече няма нито един модел в зелената зона, но за сметка на това има три в оранжевата и три в червената, начело с бестселъра Focus.
Не е убедително и представянето на корейското автомобилостроене: най-челно класираният модел оттам е Hyundai ix35, който е едва 39-и, а повечето други коли на Hyundai и Kia са в оранжевото и червеното. Не стоят по-добре нещата и при французите, чийто най-предно класиран представител е Renault Scеnic - на 41-а позиция.
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 20. Mercedes A-Class - 25,9% (при среден пробег 110,000 км), 22. Opel Meriva - 26,6 (115,000), 23. VW Touran - 26,8 (176,000), 24. Toyota Yaris - 27,1 (114,000), 25. VW Tiguan - 27,2 (154,000), 26. Suzuki SX4 - 27,5 (119,000), 26. VW Caddy - 27,5 (169,000), 28. VW Polo - 27,7 (121,000), 29. BMW 1/2 Series - 28,0 (150,000), 29. Opel Astra - 28,0 (139,000), 31. Mercedes B-Class - 28,1 (122,000), 32. Smart Fortwo - 28,2 (95,000), 33. Opel Insignia - 28,3 (171,000), 34. Mazda 6 -28,5 (162,000)
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 35. BMW 3/4 Series - 28,6% (при среден пробег 176,000 км), 36. Skoda Octavia - 28,9 (172,000), 37. Skoda Superb - 29,0 (189,000), 38. Skoda Fabia - 29,3 (125,000), 39. Ford C-Max - 29,6 (179,000), 40. Hyundai ix35 - 29,7 (136,000), 40. Mazda 2 - 29,7 (115,000), 42. Renault Scenic - 29,8 (141,000), 43. Mercedes E-Class - 29,9 (190,000), 43. Skoda Roomster - 29,9 (141,000), 45. Mercedes C-Class - 30,0 (166,000), 46. BMW 5/6 Series - 30,3 (199,000), 47. Opel Agila - 30,5 (89,000), 47. VW Sharan - 30,5 (197,000), 49. Opel Corsa - 31,1 (117,000), 50. VW Passat - 31,2 (207,000), 51. Ford Kuga - 31,3 (165,000)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 52. Ford Fiesta - 31,4% (при среден пробег 123,000 км), 53. Hyundai i20 - 32,0 (112,000), 53. Seat Ibiza - 32,0 (138,000), 55. Seat Leon - 32,3 (151,000), 56. Hyundai i10 - 32,4 (97,000), 57. Opel Zafira - 33,1 (159,000), 58. Toyota Aygo - 33,2 (106,000), 59. Citroen C1 - 33,3 (109,000), 60. Citroen Berlingo - 33,5 (155,000), 61. Peugeot 308 - 34,0 (140,000), 62. Ford S-Max - 34,1 (199,000), 63. Kia Ceed - 34,5 (135,000), 64. Hyundai i30 - 34,6 (137,000), 65. Citroen C3 - 34,7 (111,000), 66. Ford Ka - 34,9 (103,000), 67. Fiat 500 - 35,1 (104,000)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 68. Ford Mondeo - 35,9% (при среден пробег 192,000 км), 69. Renault Mеgane - 36,0 (142,000), 69. Suzuki Swift - 36,0 (123,000), 71. Dacia Duster - 36,1 (135,000), 71. Ford Focus - 36,1 (149,000), 73. Nissan Micra - 36,3 (115,000)
Не е чудно, че най-евтините коли в Европа са на последните места по надеждност. Чудно е попадането в Топ 10 отзад напред на модели като Qashqai, които съвсем не са евтини
Последното място на Dacia Logan е разбираемо: това не само е най-евтината кола на германския пазар, но и мнозинството бройки са базови модели, купени за комерсиална експлоатация и получавали минимум поддръжка.
Доста по-необясним е фактът, че третото поколение на Renault Clio се представя по-зле от Dacia Sandero, построена върху опростената платформа на второто поколение на Clio. Както и почти еднаквият брой повреди при Logan и при Nissan Qashqai, навремето най-продавания кросоувър в Европа.
10-ТЕ НАЙ-ЧУПЛИВИ:
74. Kia Picanto 37,0% дефекти (98,000 км среден пробег),
75. Ford Galaxy 37,1 (203,000),
76. Fiat Panda 37,3 (103,000),
77. Peugeot 207 37,6 (115,000),
78. Fiat Punto 37,7 (123,000),
79. Dacia Sandero 38,5 (116,000),
80. Renault Clio 38,6 (119,000),
81. Nissan Qashqai 38,8 (146,000),
82. Renault Twingo 39,9 (106,000),
83. Dacia Logan 40,9 (146,000)