Първите производствени единици Tesla Cybertruck най-накрая бяха доставени на собствениците си миналата седмица след четири години забавяне, слухове и всякакви странни забележки от изпълнителния директор Илон Мъск, направени по предпочитаният от него начин за комуникация със света - платформата за социални медии X.
И ако американските клиенти, които са направили поръчка за ъгловатия електрически пикап, могат да очакват да се сдобият с него през следващата година-два, то европейските притежатели на резервации не трябва да се надяват. А причината за това е самата спецификация, която – макар и впечатляваща, вероятно ще превърне първия пикап на Tesla в нещо като „забранен плод“ на Стария континент.
С мощност до 845 к.с. и ускорение от 0 до 97 км/ч само за 2,6 секунди, Cybertruck е много бърз пикап, който обаче е и много тежък. Теглото на версията с 3 електромотора и батерия с капацитет 123 кВт/ч е 2940 кг, което означава, че автомобилът не може да се кара с обикновена шофьорска книжка в Европа.
В тази част на света хората с категория B (обикновени леки автомобили) могат да управляват превозно средство с максимално допустимо брутно тегло от 3,5 тона. В случая Cybertruck е под лимита, но не се взима предвид полезния товар от 1133 кг. С него теглото става 4237 кг и това е без да се броят пътниците.
Според официалния VIN декодер, който беше представен на регулаторните органи в САЩ, Cybertruck има две възможни оценки за брутно тегло на превозното средство (GVWR): клас G – от 3629 кг до 4082 кг и клас H – от 4082 до 4536 кг.
Както се вижда, това е най-ниската оценка над европейската граница, което означава, че за да кара Cybertruck в Европа, собственикът трябва да има категория C, предназначена за управление на превозно средство с тегло над 3,5 тона. С други думи, клиентите на пикапа на Tesla ще трябва да карат допълнителен курс, ако нямат категория C.
Друг фактор, който пречи на появата на Cybertruck в Европа, е ниското търсене на големи пикапи на континента. По-малките модели - като Toyota Hilux, Volkswagen Amarok и Ford Ranger, се радват на интерес от страна на потребителите, но не и по-големите машини от този клас, сред които попада и моделът на Tesla.
И накрая - има проблем с порта за зареждане. Докато така конекторът NASC на Tesla се превръща в стандарт за Северна Америка, където почти всички производители преминават към него, в Европа се залага на CCS2. Дори европейските Tesla Supercharger идват с CCS2 конектор.
Това означава, че за да продава Cybertruck в този край на света, базираният в Остин производител на автомобили ще трябва по някакъв начин да внедри щепсела CCS2 на Cybertruck. Това означава хардуерни и софтуерни настройки, които носят и допълнителни разходи. И в Tesla вероятно ще решат да си ги спестят.
Статистиката показва, че през 2020 г. в Европа са продадени едва 116 280 пикапа, което е много далеч от 3-те милиона в САЩ за същия период. Целта на Tesla е до 2025 г. да продава по 250 000 бройки от Cybertuck на година и това прави пазара на Стария континент напълно ненужен за американския производител.