IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Батериите за електромобили са на най-ниските си цени в историята

Bloomberg NEF предвижда допълнително поевтиняване и през 2024, заради увеличения капацитет и умереното търсене

След безпрецедентните увеличения на цените през 2022 г. електромобилните батерии поевтиняват тази година. Цената на литиево-йонните батерии е спаднала с 14% до рекордно ниските 139 долара за киловатчас (kWh), става ясно от анализ на Bloomberg NEF.
 
 
Батерии за електромобили
 
 
Това се дължи главно на спада на цените на суровините и компонентите, докато производственият капацитет се увеличава, а в същото време търсенето на електромобили е по-скромно от очакванията на автоиндустрията.

Анализът показва, че търсенето на батерии за електрическите превозни средства и стационарното съхранение на енергия все пак е на път да нарасне със забележителен темп от 53% на годишна база, достигайки 950 гигаватчаса през 2023 г. Въпреки този ръст големите производители на батерии отчитат спад на активния капацитет на техните заводи, докато търсенето и приходите не отговарят на очакванията на много компании. В резултат на това много производители на електромобили и батерии преразгледаха в посока надолу производствените си цели, което от своя страна повлия върху цените на батериите. Литият поскъпна до рекордно високо ниво в края на 2022 г., но опасенията, че металът ще се задържи на това равнище отшумяха и сега цените отново падат.

Последните данни представляват средната стойност на батериите от всяка индустрия, в която се използват. При батериите, задвижващи електрическите превозни средства, цената достига 128 долара/kWh. На ниво клетка цената пада до 89 долара/kWh. Това показва, че средно клетките представляват 78% от общата цена на целия батериен пакет.

През последните четири години съотношението между клетката и батерия се повиши спрямо традиционните 70:30. Това отчасти се дължи на промените в дизайна на пакета, където се въвеждат нови решения за по-голяма ефективност.

На регионална основа средните цени на батериите са най-ниски в Китай – 126 долара/kWh, докато стойността на същите продукти в САЩ и Европа е съответно с 11% и 20 на сто по-висока.
 
 
Ценова динамика на литиево-йонните батерии за периода 2013-2023 г.
 Ценова динамика при литиево-йонните батерии и клетки за периода 2013-2023 г.
 
 
 По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, по-малките обеми и не толкова разнообразната гама от приложения. Тази година пазарът в Китай стана свидетел и на интензивна ценова конкуренция, тъй като производителите на батерии увеличиха производствения си капацитет с цел да завоюват пазарен дял от нарастващото търсене на батерии.

Междувременно индустрията продължава да търси по-евтина химия, като един от вариантите с най-голям потенциал е литиево-желязо-фосфатната батерия (LFP). Този тип батерии се радват на най-ниските цени, като една клетка струва 95 долара/kWh, докато пакетът достига 130 долара/kWh.

Това е първата година, в която анализът на BNEF установява, че средните цени на LFP клетките падат под 100 долара/kWh. Средно LFP клетките са били с 32% по-евтини от базираните на никел, манган и кобалт (NMC) аналози през годината.

Анкетирани миннодобивни компании и търговци на метали очакват цените на ключови метали за батерии като литий, никел и кобалт да се понижат допълнително през 2024 г. Като се има предвид това, BNEF очаква средните цени на батерийните пакети да паднат отново през следващата година, достигайки 133 долара/kWh.

Технологичните иновации и подобряването на производството трябва да доведат до по-нататъшни спадове в цените на батериите през следващите години до съответно 113 долара/kWh през 2025 г. и 80 долара/kWh през 2030 г.

Локализирането на производството на батерии в региони като САЩ и Европа може да окаже възходящ ценови натиск върху батериите, тъй като местните индустрии се разрастват. Производството на батерии в тези региони е притиснато от по-високи разходи поради по-скъпата енергия, по-високите цени на оборудването, земята и труда в сравнение с тези в Азия, където в момента се произвеждат повечето батерии.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяването на капацитета във веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията и за намаляване на разходите през следващото десетилетие. BNEF очаква появата на технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки, които ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите.
 
 

0 от 500
  • #9
    2 rate up comment 2 rate down comment
    до 4 ( преди 11 месеца )
    Само си пропуснал, че изследването е за автомобилните дилъри, т.е. само за т.нар. традиционни марки като Пежо, Опел, Рено, Мерцедес, БМВ, които показват съвсем различно пазарно поведение от Тесла, BYD и други лидери. Например, цените им са много високи за това, което предлагат. Стойността им на старо спада главоломно. Тези неща не важат за лидерите - точно обратното. 3 годишни Тесли се продават само с 10% обезценка спрямо нови, а годишният им ръст остава близък до 50%.
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    AZ ( преди 11 месеца )
    То пък една история...... има няма 15 години :-)
  • #7
    9 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Все пак си направих труда да уважа мнението ти и да проверя информацията. Както и предполагах от анонса, който направи, не били компютри, а били компоти. Не било за годината, а било само за септември. Не било за световен мащаб, а само за Великобритания. Със същият успех можеше да споделиш Как вървят продажбите на електромобили във вашия квартал за последната седмица и да заключиш, че модата им е минала и световните производители на батерии трябва да хлопат кепенците.
  • #6
    4 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Тоест по твоята логика ще намалее и нуждата от батерии с 14%, така ли? Да не си роднина на Гост, за който 27,5% са по-малко от 1/4 и няколко часа не може да сметни колко е 100 - 50, за да събере две противоположни сили едната от които е 50 нютона а другата 100 нютона? Ние не сме ги разбирали, защото в машиностроенето не се използвало физика и математика и имало други правила. И ти ли така ги смяташ? По нормалната математика нуждата от батерия ще се увеличи с 19%.
  • #5
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Факт ( преди 11 месеца )
    Естествено че падат.Много материал отива за батерии на телефони лаптопи и тн от там при копането остатъка няма кво да го правят и цените падат Само че умните ги слагат набхибриди а не на ел коли.
  • #4
    7 rate up comment 4 rate down comment
    До 3 ( преди 11 месеца )
    Заглавие в BBC от 5 Октомври - "Electric car sales to private buyers fall sharply." Продажбите като цяло се увеличават с 19% но основните купувачи са фирми. Хората все по малко купуват електрички за лични автомобили. Спадът спрямо миналата година е с 14%.
  • #3
    5 rate up comment 5 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Последните данни показват 14% спад на продажбите при електрическите коли." Може ли източника на тази фалшива новина? Благодаря предварително!
  • #2
    7 rate up comment 5 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Технологичните иновации и подобряването на производството трябва да доведат до по-нататъшни спадове в цените на батериите през следващите години до съответно 113 долара/kWh през 2025 г. и 80 долара/kWh през 2030 г." Тоест през 2030 година смяната на най-голямата батерия на Тесла модел 3 вместо сегашните 12 000 долара ще струва 6500 долара за чисто нова батерия, която вероятно вече няма да се зарежда с 1600, а с 6000 км/ч. 300 км за 3 минути.
  • #1
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Ниски са ( преди 11 месеца )
    И пак никой не ги купува. Последните данни показват 14% спад на продажбите при електрическите коли.