IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Батериите за електромобили са на най-ниските си цени в историята

Bloomberg NEF предвижда допълнително поевтиняване и през 2024, заради увеличения капацитет и умереното търсене

След безпрецедентните увеличения на цените през 2022 г. електромобилните батерии поевтиняват тази година. Цената на литиево-йонните батерии е спаднала с 14% до рекордно ниските 139 долара за киловатчас (kWh), става ясно от анализ на Bloomberg NEF.
 
 
Батерии за електромобили
 
 
Това се дължи главно на спада на цените на суровините и компонентите, докато производственият капацитет се увеличава, а в същото време търсенето на електромобили е по-скромно от очакванията на автоиндустрията.

Анализът показва, че търсенето на батерии за електрическите превозни средства и стационарното съхранение на енергия все пак е на път да нарасне със забележителен темп от 53% на годишна база, достигайки 950 гигаватчаса през 2023 г. Въпреки този ръст големите производители на батерии отчитат спад на активния капацитет на техните заводи, докато търсенето и приходите не отговарят на очакванията на много компании. В резултат на това много производители на електромобили и батерии преразгледаха в посока надолу производствените си цели, което от своя страна повлия върху цените на батериите. Литият поскъпна до рекордно високо ниво в края на 2022 г., но опасенията, че металът ще се задържи на това равнище отшумяха и сега цените отново падат.

Последните данни представляват средната стойност на батериите от всяка индустрия, в която се използват. При батериите, задвижващи електрическите превозни средства, цената достига 128 долара/kWh. На ниво клетка цената пада до 89 долара/kWh. Това показва, че средно клетките представляват 78% от общата цена на целия батериен пакет.

През последните четири години съотношението между клетката и батерия се повиши спрямо традиционните 70:30. Това отчасти се дължи на промените в дизайна на пакета, където се въвеждат нови решения за по-голяма ефективност.

На регионална основа средните цени на батериите са най-ниски в Китай – 126 долара/kWh, докато стойността на същите продукти в САЩ и Европа е съответно с 11% и 20 на сто по-висока.
 
 
Ценова динамика на литиево-йонните батерии за периода 2013-2023 г.
 Ценова динамика при литиево-йонните батерии и клетки за периода 2013-2023 г.
 
 
 По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, по-малките обеми и не толкова разнообразната гама от приложения. Тази година пазарът в Китай стана свидетел и на интензивна ценова конкуренция, тъй като производителите на батерии увеличиха производствения си капацитет с цел да завоюват пазарен дял от нарастващото търсене на батерии.

Междувременно индустрията продължава да търси по-евтина химия, като един от вариантите с най-голям потенциал е литиево-желязо-фосфатната батерия (LFP). Този тип батерии се радват на най-ниските цени, като една клетка струва 95 долара/kWh, докато пакетът достига 130 долара/kWh.

Това е първата година, в която анализът на BNEF установява, че средните цени на LFP клетките падат под 100 долара/kWh. Средно LFP клетките са били с 32% по-евтини от базираните на никел, манган и кобалт (NMC) аналози през годината.

Анкетирани миннодобивни компании и търговци на метали очакват цените на ключови метали за батерии като литий, никел и кобалт да се понижат допълнително през 2024 г. Като се има предвид това, BNEF очаква средните цени на батерийните пакети да паднат отново през следващата година, достигайки 133 долара/kWh.

Технологичните иновации и подобряването на производството трябва да доведат до по-нататъшни спадове в цените на батериите през следващите години до съответно 113 долара/kWh през 2025 г. и 80 долара/kWh през 2030 г.

Локализирането на производството на батерии в региони като САЩ и Европа може да окаже възходящ ценови натиск върху батериите, тъй като местните индустрии се разрастват. Производството на батерии в тези региони е притиснато от по-високи разходи поради по-скъпата енергия, по-високите цени на оборудването, земята и труда в сравнение с тези в Азия, където в момента се произвеждат повечето батерии.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяването на капацитета във веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията и за намаляване на разходите през следващото десетилетие. BNEF очаква появата на технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки, които ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите.
 
 

0 от 500
  • #39
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    МитЕ,единствения който досажда си ти смехурко.Избираш да хвалиш ВЕИ в часовете когато произвеждат на макс.Останалите 20 часа когато производство е минимум или нула ги игнорираш,психо.
  • #38
    2 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    И понеже си многословен, извъртайки и манипулирайки променяш условията, може ли въртящият момент и мощността да имат отрицателни стойности? Средногодишният дял на фотоволтаиците 3% ли е? Отговори без увъртания и да приключваме цирка че взе да омръзваш на останалите!
  • #37
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Още не си отговорил на въпроса. Положителна или отрицателна работа ще извършват тези 50 нютона? Защото учениците работят с вектори, откъдето си копирал формулата, а не с реални сили и мога да видят посоката на вектора. А смяната на посоката на вектора означава и смяна на знака има два възможни отговора. 50 и минус 50 N, все от 100 вадиш 50 И получаваш 50 както пише в учебника, само където знака е различен. Минусът показва смяната на посоката на силата, създаваща отрицателна работа/мощност.
  • #36
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,щом и учебника по физика по който учат учениците в цяла България обяви за грешен,какво мога да кажа повече.100-50=50.
  • #35
    1 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Това последното да не го приемеш за обида, просто изброявам фактите, както правя винаги!
  • #34
    2 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "Мити4ен,къде намеси АЕЦ,като говорим за под 3% ФЕЦ за 24 часа." Ама ние наистина ли затова говорим? А пък аз си мислех че говорим за "Лятото стига до 30% за няколко часа.ПРЕСМЕТНАТО ЦЕЛОГОДИШНО и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%." Прав ли е?" Ти да видиш! Припомням"Когато психопатите са поставени в ситуация да отговарят на реални въпроси и да се сблъскат с реалните факти, те, без дори да направят пауза, ЩЕ ПРЕРАБОТЯТ СВОЯТА ИСТОРИЯ така че да пасва на фактите и да изглежда консистентна.
  • #33
    2 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "Гост ( преди 5 минути )Мити4ен,свърши аргументите и почна с обидите.Забеляза ли че формулите няма знаци и се смята по абсолютни стойности."изброяването на факти не е обида . Ти си неграмотен! Факт, чието доказателство е липсата на отговор на задача, за чието решение лично си да формулата, но не можеш да сметнеш. Даже не знаеш какво си копирал. 50 и 100 нютона разнопосочни, хайде събери ги по формулата ако си грамотен? Формулата нещо излезе фалшива май? Отнася се за друго, а?
  • #32
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,къде намеси АЕЦ,като говорим за под 3% ФЕЦ за 24 часа.Ето в 8,25 часа АЕЦ 37,04%, ФЕЦ 4,6%.
  • #31
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,свърши аргументите и почна с обидите.Забеляза ли че формулите няма знаци и се смята по абсолютни стойности.
  • #30
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,къде намеси АЕЦ,като говорим за под 3% ФЕЦ за 24 часа.Ето в 8,25 часа АЕЦ 37,04%, ФЕЦ 4,6%.