IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Батериите за електромобили са на най-ниските си цени в историята

Bloomberg NEF предвижда допълнително поевтиняване и през 2024, заради увеличения капацитет и умереното търсене

След безпрецедентните увеличения на цените през 2022 г. електромобилните батерии поевтиняват тази година. Цената на литиево-йонните батерии е спаднала с 14% до рекордно ниските 139 долара за киловатчас (kWh), става ясно от анализ на Bloomberg NEF.
 
 
Батерии за електромобили
 
 
Това се дължи главно на спада на цените на суровините и компонентите, докато производственият капацитет се увеличава, а в същото време търсенето на електромобили е по-скромно от очакванията на автоиндустрията.

Анализът показва, че търсенето на батерии за електрическите превозни средства и стационарното съхранение на енергия все пак е на път да нарасне със забележителен темп от 53% на годишна база, достигайки 950 гигаватчаса през 2023 г. Въпреки този ръст големите производители на батерии отчитат спад на активния капацитет на техните заводи, докато търсенето и приходите не отговарят на очакванията на много компании. В резултат на това много производители на електромобили и батерии преразгледаха в посока надолу производствените си цели, което от своя страна повлия върху цените на батериите. Литият поскъпна до рекордно високо ниво в края на 2022 г., но опасенията, че металът ще се задържи на това равнище отшумяха и сега цените отново падат.

Последните данни представляват средната стойност на батериите от всяка индустрия, в която се използват. При батериите, задвижващи електрическите превозни средства, цената достига 128 долара/kWh. На ниво клетка цената пада до 89 долара/kWh. Това показва, че средно клетките представляват 78% от общата цена на целия батериен пакет.

През последните четири години съотношението между клетката и батерия се повиши спрямо традиционните 70:30. Това отчасти се дължи на промените в дизайна на пакета, където се въвеждат нови решения за по-голяма ефективност.

На регионална основа средните цени на батериите са най-ниски в Китай – 126 долара/kWh, докато стойността на същите продукти в САЩ и Европа е съответно с 11% и 20 на сто по-висока.
 
 
Ценова динамика на литиево-йонните батерии за периода 2013-2023 г.
 Ценова динамика при литиево-йонните батерии и клетки за периода 2013-2023 г.
 
 
 По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, по-малките обеми и не толкова разнообразната гама от приложения. Тази година пазарът в Китай стана свидетел и на интензивна ценова конкуренция, тъй като производителите на батерии увеличиха производствения си капацитет с цел да завоюват пазарен дял от нарастващото търсене на батерии.

Междувременно индустрията продължава да търси по-евтина химия, като един от вариантите с най-голям потенциал е литиево-желязо-фосфатната батерия (LFP). Този тип батерии се радват на най-ниските цени, като една клетка струва 95 долара/kWh, докато пакетът достига 130 долара/kWh.

Това е първата година, в която анализът на BNEF установява, че средните цени на LFP клетките падат под 100 долара/kWh. Средно LFP клетките са били с 32% по-евтини от базираните на никел, манган и кобалт (NMC) аналози през годината.

Анкетирани миннодобивни компании и търговци на метали очакват цените на ключови метали за батерии като литий, никел и кобалт да се понижат допълнително през 2024 г. Като се има предвид това, BNEF очаква средните цени на батерийните пакети да паднат отново през следващата година, достигайки 133 долара/kWh.

Технологичните иновации и подобряването на производството трябва да доведат до по-нататъшни спадове в цените на батериите през следващите години до съответно 113 долара/kWh през 2025 г. и 80 долара/kWh през 2030 г.

Локализирането на производството на батерии в региони като САЩ и Европа може да окаже възходящ ценови натиск върху батериите, тъй като местните индустрии се разрастват. Производството на батерии в тези региони е притиснато от по-високи разходи поради по-скъпата енергия, по-високите цени на оборудването, земята и труда в сравнение с тези в Азия, където в момента се произвеждат повечето батерии.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяването на капацитета във веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията и за намаляване на разходите през следващото десетилетие. BNEF очаква появата на технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки, които ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите.
 
 

0 от 500
  • #19
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,в момента в 23:30 часа ФЕЦ е 0%, нула,zero,на геврека дупката.Така е от 18 до 6 часа сутринта.Като го изчислиш средно дневно ФЕЦ е под 3%.
  • #18
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен, без да умножавам ,само сравнявам.Кое е по голямо 23,62% или 1/4?
  • #17
    1 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    А относно батериите, ето една полезна статия Germany deployed 1.2 GW/1.9 GWh of residential batteries in 2022 Университетът RWTH в Аахен съобщи, че Германия е разположила около 220 000 нови жилищни батерии с общ капацитет от 1,2 GW/1,9 GWh миналата година, което е с 52% повече от предходната година. Кумулативният годишен капацитет на жилищните батерии в страната достигна 5,5 GWh в края на 2022 г
  • #16
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "ФЕЦ 1463.35 MW Товар на РБ5319.36 MW ... по обяд слънцето произвежда над една четвърт от консумираната от България мощност" дори второкласник на ум може да умножи 1400 по 2 и да получи 2800, което да умножи още по 2 и да получи 5600, което е повече от 5300 и да прецени на ум, че слънцето произвежда ПОВЕЧЕ от една четвърт, но щом ти като топ инженерът на фирмата твърдиш, че е по-малко, кои сме ние да спорим! Поне разбра ли какви са онези 23%, които цитира вече 10 пъти? А дано, ама надали!
  • #15
    1 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "Гост ( преди 3 часа )ФЕЦ в момента произвежда само 9,2%.Лятото стига до 30% за няколко часа.Пресметнато целогодишно и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%." Нека разбием и този мит или откровена лъжа " ВяЕЦ 3,79%234.81 MW ФЕЦ 23,62%1463.35 MW Товар на РБ5319.36 MW както се вижда дори и през зимата, само 20 дни преди денят да започне отново да се покачва, по обяд слънцето произвежда над една четвърт от консумираната от България мощност, въпреки повишеното потребление за отопление
  • #14
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Патологичният лъжец и манипулатор вече е повече от прозрачен! Защо отряза това за което говоря и остави думите ми без контекст? Защо не цитира цялото мнение с всичките ти лъжи, които оборвам?
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    До 12.Мити4ен с ник PLAID.За да си захранваш къщата , първо си купи електрокар.
  • #12
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    До 6.Мити4ен,пак лъжеш.Темата е "Евтин внос от Азия,оставя Германия без производство на гуми."47.Mythbuster....ФЕЦ 23,62% по обяд слънцето произвежда над една четвърт от консумираната .....Бустер, 23,62 по голямо ли е от 1/4 ?
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Пак ли празни обещания,електрофили.
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ако имах още един живот, бих си купил електромобил, но само с един живот не мога да си го позволя.