Италиано-френският автомобилен концерн Stellantis и китайският разработчик на електромобилни батерии Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) планират да създадат съвместно предприятие за производство и доставка на литиево-желязо-фосфатни клетки (LFP) в Европа.
Двете компании подписаха меморандум за разбирателство, отнасящ се за доставката на такива батерии за европейския пазар.
Базираният в Нидерландия автомобилен производител иска да изгради завод за батерии съвместно с китайския си партньор, за да предлага по-достъпни електромобили в региона.
Като част от стратегическия план Dare Forward 2030, Stellantis обяви планове за постигане на 100% дял на електромобилите при продажбите на леки коли в Европа и 50% при регистрациите на лекотоварни превозни средства и коли в САЩ до 2030 г.
LFP батериите набират популярност сред производителите на автомобили, защото са по-евтини и по-стабилни от базираните на никел клетки, използвани в повечето електромобили. Въпреки че имат по-ниска енергийна плътност, което означава по-малък пробег, тяхната производителност се подобрява с напредъка на технологиите.
За CATL това няма да е първото сътрудничество с международен играч, докато прави опити за глобално разширяване. Китайският гигант вече се обедини с Ford, за да произвежда LFP батерии в Северна Америка. Заводът ще се управлява от Ford, но ще бъде оборудван с технологията на CATL.
„Днес имаме нулев капацитет за производство на LFP в Европа“, посочва пред журналисти Максим Пикат, вицепрезидент на Stellantis и ръководител на отдела, отговарящ за веригата на доставки. „През следващите пет до десет години това ще бъде много важна технология“, добавя той.
Китайските производители на батерии доставят около 80% от клетките в световен мащаб, докато базираните в азиатската страна фирми също така разполагат с много съоръжения за добив и преработка на суровини.
В момента Stellantis преразглежда своята стратегия за Китай и електромобилите. През 2022 г. групата затвори последния си завод в Китай, като на практика се оттегли от най-големия автомобилен пазар в света. Компанията обаче обяви, че ще инвестира в китайската стартъп компания Leapmotor, за да използва нейната архитектура.