Мнозинството хора в България - както впрочем и в Испания, Германия и навсякъде другаде по света - разчитат на употребяваните автомобили за личния си транспорт. Но покупката втора ръка, макар и по-достъпна, крие рискове. Малките повреди и подмяната на консумативи са едно, а периодичните ремонти на двигателя - съвсем друго. Внимателната проверка на мотора е най-важната стъпка за купувача.
Така е от самата зора на автомобилната ера. В последните петнайсетина години обаче се промени нещо друго: самите двигатели. По-строгите екологични стандарти - а и апетитът за по-високи печалби на производителите - родиха т. нар. downsizing: мотори с по-малък работен обем, изработени от по-леки и по-тънки материали, и работещи под по-големи натоварвания. В ранните години на този преход се допускаха и грешки. Освен това новите двигатели, макар и да не са непременно по-ненадеждни от старите, изискват по-честа и внимателна поддръжка - нещо, с което много клиенти още не са свикнали. Ето десет бензинови агрегата от последните десетилетия, които се срещат често на вторичния пазар и с които трябва особено много да се внимава.
10-те най-проблемни бензинови двигателя (ГАЛЕРИЯ):
Стремежът на Volkswagen да намали емисиите, поне в тестова среда, и в същото време да увеличи мощността доведе до гибелта на отличния стар атмосферен 1.6, и до появата на даунсайзнатите турбодвигатели ЕА111. Основната причина те да се покрият със зловеща слава е в ангренажната верига и обтегача: ако едното не сдаде багажа, вероятно ще го направи другото, така че е препоръчително да се подменят и двете - и то след обидно малкия пробег от 50-60 хиляди километра.
Първите серии от тези агрегати ползваха турбо ККК с компресор Eaton - не много надеждна комбинация. От 2007 германците минаха на турбокомпресор от Mitsubishi.
Постоянен проблем си остана високата консумация на масло, както и образуването на нагар по всмукателните клапани, водещо до проблеми със запалването.