Продажбите на електрически автомобили в Европа започват да се забавят след години на бърз растеж. А основната причина е, че шофьорите предпочитат да изчакат появата на по-добри и по-достъпни модели, които се очаква да излязат на пазара през следващите две-три години.
Според агенция Reuters, въпреки 47% увеличение на изцяло електрическите продажби в Европа през първите девет месеца на 2023 г., производители на автомобили като Tesla, Volkswagen и Mercedes-Benz изразяват загриженост относно свиването на пазара и високите лихвени проценти. Volkswagen съобщи за спад в приема на поръчки за електромобили, докато Tesla и Mercedes-Benz също се оплакват от появилите се трудности.
Несигурност сред потребителите и пазарни предизвикателства
Експертите смятат, че икономическата несигурност не е единственият фактор за по-бавното навлизане на електрическите превозни средства. Дилъри и глобални фирми за анализ на данни посочват, че потребителите остават неубедени относно безопасността, обхвата и цената на електрическите автомобили. Освен това новите електрически модели в Европа все още са значително по-скъпи в сравнение с колите, работещи с изкопаеми горива.
Специалисти от индустрията предупреждават, че ниската наличност на достъпни електрически превозни средства заплашва да попречи на растежа на продажбите. Освен това забавеното навлизане на базови електрически модели на пазара до 2025 г. съвпада с разширяването на гамата от китайски електрически превозни средства в Европа. Това създава допълнително предизвикателство за производителите на автомобили, които се стремят да завладеят началния пазарен сегмент.
Забавянето на продажбите ясно се видя още през септември. Проучванията на потребителските настроения и обратната връзка от автомобилните производители и търговците допълнително потвърдиха навлизането в период на нисък растеж. Дори американските автомобилни производители, които изостават в прехода към електрически превозни средства, усещат това въздействие. Ford и GM вече обявиха забавяне на пускането на по-евтини електрически модели поради отслабване на търсенето и повишени разходи.
Анализаторите предполагат, че скорошният ръст на продажбите може да се дължи на производителите на автомобили, които разрешават проблемите във веригата за доставки, което им позволява да изпълняват резервни поръчки. Това обаче не означава непременно скок в търсенето. Забавянето на продажбите в Европа през септември отразява цикличността на пазара. Търсенето вероятно ще остане слабо, докато не се появят по-достъпни електрически модели.
Пазарни перспективи и остатъчни стойности
Непривлекателните остатъчни стойности на електрическите превозни средства също възпират потенциалните купувачи. Много компании и потребители вземат предвид стойността на препродажбата на превозните средства, когато вземат решения за покупка. Поради това ниските остатъчни стойности влияят отрицателно върху приемането на електрически автомобили.
Бен ДюШарм, мениджър по прогнозите в компанията The Langston Co, казва, че скорошното увеличение на продажбите може да е индикация, че производителите най-накрая могат да отговорят на съществуващите поръчки, а не скок в потребителското търсене. Затова и нарастващите продажби трябва да се разглеждат в този контекст.
Следващите години ще се окажат критични за пазара на електрически автомобили в Европа, категорични са експертите. Намаляването на цените, разширяването на обхвата и справянето с опасенията за безопасност ще бъдат жизненоважни за спечелването на потребителите.