Електрическата кола като мост между три континента. Това е проектът на Ясутоши Нишимура - министър на индустрията на Япония, който подготвя съюза на страната с ЕС и САЩ, като основна роля в него ще играят електрическите превозни средства, съобщава вестник Nikkei.
Според информацията преговорите могат да започнат още тази година с цел споделяне на стратегия за доставки на суровини, стимули и инвестиции в прехода. Инициаторът на проекта - властите в Токио, са готови да инвестират 125,5 млрд евро за следващите 10 години.
В същото време спорът между Европа и Китай, който избухна след разследването, започнато от Брюксел за субсидиите за индустрията, дадени от Пекин за стимулиране на местното производство на електрически автомобили, става още по-ожесточен. Един от най-големите китайски производители - Great Wall, категорично застана срещу позиция на ЕС.
„Искаме да работим в справедлива бизнес-среда, която е отворена за всички. Имаме увереността, че можем да спечелим срещу конкуренцията в световен мащаб“, коментира президентът на Great Wall - Му Фен, в социалната мрежа Welbo.
Изявлението му идва в момент, в който Great Wall подготвя планове за отваряне на завод на Стария континент, като основният кандидат към момента е Германия. Засега обаче китайският концерн няма никакво намерение да се откаже от проекта, който ще му помогне в опитите да се наложи в Европа.
В същото време и в Европа се чуват все повече гласове срещу готвените мита за китайските автомобили, продавани на континента. Според Асоциацията на доставчиците в автомобилната индустрия, това може да се каже бумеранг. На това мнение са както изпълнителният директор Бенджамин Кригер, така и напускащият президент Торстен Мушал, които се съмняват, че митата ще помогнат на Европа да произвежда евтини електромобили на цена под 25 000 евро.
„Ако сте малък, семеен бизнес и доставяте само до европейски домове, позицията ви е ясно в полза на митата. Ако обаче сте мултинационална компания с 20-30% от продажбите в Китай и някой въведе тарифи, едва ли ще бъдете доволни", коментира Мушал.
В Асоциацията смятат, че вместо върху мита ЕС трябва да се съсредоточи върху суровините, евтината устойчива енергия и инсталирането на станции за зареждане, което би представлявало истинската повратна точка за устойчива мобилност. Това ще помогне на производителите в ЕС да произвеждат наистина достъпни превозни средства.
Не всички топ-мениджъри в европейската автомобилна индустрия са притеснени от навлизането на китайски производители. Според Михаел Мауер, ръководител на дизайна на Porsche и Volkswagen Group, конкуренцията с китайските марки ще отвори европейските марки за нови идеи.
„Това се отнася не само за конвенционалните автомобили, но и за електрическите, които изискват нови иде за външен вид и функционалност. Да имаш повече състезатели е хубаво нещо“, категоричен е германецът.