fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #54
    MythBuster ( преди 1 година )
    Пък и защо е необходима 100% възобновяема енергия, след като енергията от АЕЦ Козлодуй е беземисионна, въпреки че не е възобновяема? Ако поправят ПАВЕЦ Чаира и се изградят достатъчно фотоволтаични и най-вече вятърни мощности, ще е напълно възможно през по-голямата част от годината да не се палят въглищни централи и това да става само през един-два три месеца през годината и то не всеки ден от месеца а само при студени периоди. Газовите централи също са опция.
  • #53
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 51. До 2026 година ще е евтина нощната тарифа. След 2026 година ще си плащаме по борсови цени и както виждаш за днес 1000 киловата часа струват 16 ст на борсата. Просто е трябвало да си ги напазаруваш когато трябва. Печалбата е сигурна. Числата на шестицата от тотото се обявяват минимум 24 часа предварително. Утре например такива цени няма. Вече се знаят от 0 часа до 24 часа цените за всеки един час от денонощието. От 11 до 46 стотинки, но няма по 0,16 като днес.
  • #52
    MythBuster ( преди 1 година )
    Шменти, точно това е пазарния принцип в чистия му вид, когато не се меси държавата. Да не би да одобряваш държавния модел да купува през нощта тока от течовете на 18 стотинки и да го продава на населението за 3 стотинки? Не се ли усещаш че държавата си ти и аз и на практика пак ние плащаме тази разлика? Докато загубите от нулевите цени на тока през деня си ги поемат инвеститорите във фотоволтаици. По пазарен принцип ще се появи и съхранението за да печели от разликите.
  • #51
    анонимен ( преди 1 година )
    Е как така как? Ще работиш нощни смени и ще си зареждаш колата през деня. Или в обедната ще се редиш на опашка на близкия (на 20-30км) соларен парк за да зареждаш за без пари.
  • #50
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ, аз ще ти кажа, защо няма да стане както го мислиш с друг въпрос - Възможно ли е според теб да постигнеш 100% електрическо производство от възобновяеми? На BG му казваш едни 3000 лв за зареждане на нощна енергия - и как мислиш ще стане с евтината нощна на свободния пазар след година? Сам знаеш, че фотоволтаика е почти на 0 през деня, а след пика му цените на енергията скачат с по 400-500%! Това не е устойчив пазарен модел и рано или късно ще се срине!
  • #49
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ама иначе 30 000 км на година са точно на границата на която почти няма значение какво ще си купиш, това са тия под 100 км на ден и вероятно ще можеш да зареждаш в гаража на нощна дори от обикновен контакт. Въпросът е както казва тинтири какво те влече. Горе-долу толкова струва чисто нов Тесла модел 3 или У, тока за които ще ти струва 900лв за 3000км на нощна. При средно 6 на 100 и 3 лв на литър, са ти 5400 лева на година, така че сам си преценяваш дали заради 4 000 лв икономии си заслужава.
  • #48
    MythBuster ( преди 1 година )
    Въпросът ми е съгласен ли си с всичко което казах до тук? Вторият въпрос е само, ако отговориш отрицателно на първия. С какво конкретно не си съгласен? Не се измъквай с типичния отговор, " не съм съгласен с тебе, но не знам защо" или пък другото ми любимо " всичко което казваш е вярно, но понеже не ми харесва истината ще си го изкарам на тебе"
  • #47
    MythBuster ( преди 1 година )
    Лудория, ще ти задам два конкретни въпроси за бъдещето. Просто и ясно но искам да ми отговориш просто и ясно. По мое мнение, дори да бяха измислили по-добри батерии преди 20 години, електромобилите нямаше да се наложат толкова бързо, защото тогава токът щеше да поскъпне, а вредните емисии да се увеличат защото допълнителният ток щеше да се произвежда с въглища. Цените на фотоволтаиците, паднаха през последните три-четири години и ще продължават да падат, което ще предизвика голям излишък
  • #46
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    в допълнение ще ти го кажа така. За под 100 000 лева може да вземеш Мерцедес Ц клас който е мек хибрид и си е премиум клас. Едно малко Ел, като Пежо 208 е над 70 000, а това е градска кола по същността си. В кое ще е по-приятно да навъртиш 100 хил км решаваш сам. Защото колата не е само сухи сметки, тя е и емоция.
  • #45
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 44. Предвид, че в БГ няма субсидии за ЕЛ, твоите 100К ще ти купят много по-малко ел кола от отколкото 100К купуват при ДВГ. Важно е тези 30 хил къде ги въртиш, дълги разстояния ли са, т.е. ще можеш ли да зареждаш в гаража (има ли мегдан за зарядна в него), ако преобладаващо зареждаш на бързи зарядни ще можеш ли да избиеш надценката при покупка на Ел. Ще можеш ли да прилъжеш българин да купи колата ти Х години ползване ако е ел... при този пробег все още залагам на дизел.
fallback
Последни