fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #104
    MythBuster ( преди 1 година )
    "...не, не наближава..." Напълно съм съгласен!
  • #103
    popa ot razgrad ( преди 1 година )
    "Наближава ли времето за покупка на електромобил?"...не, не наближава...
  • #102
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Ще ти го кажа така - ти си "сметнат" не може да избягаш от системата, не може да прецакаш системата!" За хора които не могат да смятат и имат нереалистични очаквания със сигурност е така. Те си купуват електромобили преди да е дошло времето, инсталират си фотоволтаици преди да е дошло времето или си инсталират неправилната мощност. Останалите създават системата. 100 пъти ви повторих че тука няма как да остане на високи цени, защото е невъзможно.
  • #101
    PLAID ( преди 1 година )
    Ааанйеве! 3000-та година. Да изчакаме още малко Мара да се побаpа...
  • #100
    MythBuster ( преди 1 година )
    Шменти, точно затова не ти излизат сметките. Постоянно мислиш за самозадоволяване, а идеята е да използваш всичката произведена от фотоволтаиците енергия. Така най-бързо си връщаш инвестицията. И дори тогава не можеш, защото преди и след края на работното време особено през лятото и събота и неделя, фотоволтаиците произвеждат повече отколкото потребяваш. А съхранението е безсмислено. Можеш да увеличаваш мощността и да не ти пука за загубите чак след като си си върнал първоначалната инвестиция
  • #99
    MythBuster ( преди 1 година )
    Казваш фотоволтаична централа за 27 000 лв плюс къща и 2 декара двор струва 45 000 лв? Къде са да ги купя?
  • #98
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ще ти го кажа така - ти си "сметнат" не може да избягаш от системата, не може да прецакаш системата! Системата винаги бие... и ако тя казва, че ВЕИ е бъдещето ти, да знаеш че то не е твоето, а нейното! Тя не работи за теб ;)
  • #97
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    А за другия ти коментар ме боли глава да ти проследя сметките, но веднага ми се набива една пукнатина - ако предприятието ползва 100 кВ, за да си покрие нуждите ще трябва да инсталира 400 иначе зимата нанай си покритие - което пък означава, че или ще свръхпроизвежда лятото или зимата, когато цените са най-високи ще плаща най-много. И ако не се лъжа за 100 кВ ако иска да се включи в мрежата ще му трябва трансформатор, а може би и становише от ЕСО, а то е голяяяма чанта с пари - няма избиване
  • #96
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ, Може аз нещо да съм пропуснал ама май ти нещо си пропуснал. Така е, етап от производството на синтетика е улавянето на СО2... то това е лесната част - въпросът е, че няма как да го съхраниш. Има едни сложни схеми за геоложко съхранение, които предполагат че може би ще го задържат за 100тина години... А със синтетиката идеята е, че не добавяш нови количества, а само въртиш старите, което пък позволява на растенията - естественото "мазе" за събиране на въглерод да го абсорбират...
  • #95
    Гост ( преди 1 година )
    Централата струва толкова с 2 дка двор и къщата.Предвиждат цената на синтетично гориво при масово производство ще е около 2 долара.
fallback
Последни