IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Рентабилен електромобил за 25 000 евро? Да, но само при определени условия!

Такъв автомобил би съществувал, ако e сегмент B и е оборудван с батерия при цена от 100 долара за киловатчас

Най-накрая малко оптимизъм на електромобилния фронт. Защото, нека не се лъжем, засега електрическата мобилност е насочена към по-богатите потребители. Освен приложения като MG4, за който Европа подозира, че е спонсориран задкулисно от китайската държава, едва ли има електрически модел, достъпен за широката общественост, който да не се нуждае от държавна подкрепа, за да осигурява някаква печалба.


достъпни електромобили
 

При сегашните инфлационни нива и растящи лихвени проценти изглежда трудно да открием електрическа кола, която да може да се наложи на масовия пазар. Проучване на неправителствената организация Transport & Environment (T&E), поръчано от Syndex, обаче показва сериозен напредък в тази посока.

„Европейските производители могат да генерират разумна печалба от 4% за малко електрическо превозно средство, произведено в Европа през 2025 г., ако условията са изпълнени, по-специално по отношение на развитието на цената на батериите (еквивалентни в този случай на 100 долара за киловатчас). Такъв автомобил, от сегмент B, ще разполага с 40-киловатчаса желязо-фосфатна батерия (LFP) с пробег от 250 до 300 км“, обобщава T&E.

Но тези две условия не са толкова лесни за изпълнение. Първото е отговорност единствено на производителите, но след пандемията от 2020 г. тенденцията е по-скоро да се продават по-малко на брой, но по-скъпи автомобили. Само погледнете финансовите отчети на групи като Stellantis, където маржът на оперативната печалба надхвърля 14%.

Второто условие зависи от много повече елементи във веригата на доставки, като настоящата тенденция тук показва възходящо движение на цената на киловатчас при батериите през последните две години. Това представлява лош сигнал в момент, когато електрическите автомобили се очаква да стават все по-достъпни. Но може ясно да се види, че това зависи от фактори, които производителите не винаги могат да контролират. И това се отразява в текущите цени, особено на фона на фокуса на концерните върху скъпите модели, предлагащи по-висок марж.

Вероятно електрификацията би се ускорила, ако съществуваха повече малки по размер модели. В момента производителите се задоволяват да печелят от SUV автомобили, които са твърде скъпи за домакинствата с по-скромни доходи . Европейският съюз (ЕС) може да променят ситуацията, като предложи стандарти за ефективност на превозните средства и като насочи индустриалната политика в полза на малките електрически автомобили, достъпни за всички. Следователно достъпната електрическа кола ще зависи от работата на всички – производители и политици. 


0 от 500
  • #16
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Догодина има европейски избори и посоката може рязко да се смени. Той и дизелът беше бъдещето. Зелените губят позиции, а разни националисти печелят все по-голяма подкрепа. Забраните за фосилни горива ги инициираха, за да нямат зависимост от Близкия Изток и Русия. Може да дойде някой дето да се сети, че вече стават тотално зависими от китайските батерии. Естествено това е малко вероятно да се случи, защото в Брюксел отиват провалени и корумпирани политици, които са лесни за манипулация.
  • #15
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    комунизмът е електрификация плюс съветска власт електромобила е създаден за огромни меголиси с развита инфраструктура където има точки за заряд в радиус от 10 метра да мъкнеш със себе си килограми редки метали които да съхраняват електрони не е добра идея за грандтуринг има двг тикаш палиш заминаваш лошо е че ватманите ще го разберат по лошия начин като станат повечко на жицата и ще си правят резервации за публични зарядни станции по маршрута по който ще пътуват една година напред
  • #14
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На мен един електромобил с пробег 150-200 км би ми вършил перфектна работа. Следя цените и за момента не ми е изгодно да си взема такъв модел, фоворим за втора ръка. Обаче след 2-3 години това вероятно ще се промени. И тогава ще кажа сбогом на двг-то.
  • #13
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Никой нищо не ви налага, тази забрана за продажби е чак за след 12 г. , а дори и тогава не е сигурно че ще ги забранят да се продават. А дори и да спрат продажбите на двг-тата, все пак ще можете да си ги карате докато умрете.
  • #12
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Според вас
  • #11
    3 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 9 и 10. Тоест пред вас Илон Мъск е Ленин на нашето поколение?
  • #10
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези, които налагат зелената сделка и това да се карат само електромобили са зелените партии. А както знаем, зелените партии са най-върлите комунисти. Те са троцкисти, а това е най-лявото от лявото за което можете да се сетите. Не всички го осъзнават, че са такива, но запознатите с тази идеология веднага разпознават троцкизма. Та зелените партии са тъкмо такива и от там следва, че поддръжниците на тоталното налагане на електромобилите са именно троцкисти, т.е. либерал-комунисти и ***.
  • #9
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Комунизмът в автоиндустрията се нарича електромобили. Те се налагат, забраняват се другите, защото електричките са най-близки до партията, другите са агенти и милитаристи, но електрокарите са по-по-най и трябва на всяка цена да се наложат, защото партията така е решила, нищо, че решението няма нищо общо със здравия разум. Електропитеците са *** по душа, защото желаят някой да им спуска готови решения отгоре и те само да изпълняват. Много жалка картина. С ваксините беше същото.
  • #8
    8 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 1 година )
    Да обобщим - нужен е политически натиск за да бъдат принудени производителите да предложат,евтин,но макък и с малък пробег автомобил,който ще върши работа основно в града и колкото и да е евтин,ще е на цената на семейно комби или седан от преди 5 години,които си вършеха работата в и извън града!Ще е нужен политически натиск - чрез субсидии,забрани за влизане в централни части,ограничаване паркоместа за коли с ДВГ, за да бъдат принудени хората да си купят горните електрички!Много политика бе!
  • #7
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    Както и да ги въртят и да го сучат - няма файда от тая работа. Ел колата има смисъл ако се кара много. С малка градска кола колко много да караш, ще се схванеш , ще се изгърбиш...Ако караш малко, разхода на гориво не те бърка и няма защо да плащаш двойно за ел. кола с малък пробег и да я мислиш всеки божи ден кога и къде да я зареждаш и ако решиш след работа или уйкенда да мръднеш донякъде, докъде ще те закара, ще те върне ли и тем подобни тревоги. Не сме толкова ***.