fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #84
    MythBuster ( преди 1 година )
    Иначе казано, всеки 1,4 гигавата излишна мощност през лятото, за час може да събира толкова въглероден диоксид, колкото ще отдели през зимата въглишна централа за един час при работа с 1 гигават електрическа и 2 гигавата топлинна мощност. Какъв е смисъла с нея да бъдат произведени 140 мегаватчаса синтетично гориво, което да произведе 42 мегавата електрическа и 98 мегавата топлинна енергия и да се чудиш къде да ги съхраняваш за сезони?
  • #83
    Гост ( преди 1 година )
    Логиката е че синтетичните горива се съхраняват и транспортират лесно.Вместо да продаваш ток на отрицателни цени или да го губиш,по добре да го съхраниш в синтетични горива.
  • #82
    Гост ( преди 1 година )
    Щом толкова добре се печели от фотоволтаици,защо нета е пълен с обяви за продажба на фотоволтаични централи 30 квт?При ЧСИ и банките е същото.
  • #81
    MythBuster ( преди 1 година )
    Част от производството на синтетично гориво е събиране на въглероден диоксид. За събиране на един тон въглероден диоксид се изразходват 1400 kWh електрическа енергия. За производството 1000kWh електрическа енергия от въглища, се отделя един тон въглероден диоксид и 2000kWh топлинна енергия, която може да се използва за загряване на топла вода и отопление през зимата. Каква е логиката да произведеш от 1400 kWh излишна възобновяема енергия само 140 киловатчаса синтетично гориво?
  • #80
    Гост ( преди 1 година )
    В България електрокара е два пъти по скъп от бензинката.След нова година се очаква да премахнат фиксираните цени за битови потребители.Честито електрофили, скъпи електрокари,скъп ток.
  • #79
    Гост ( преди 1 година )
    В България електрокара е два пъти по скъп от бензинката.След нова година се очаква да премахнат фиксираните цени за битови потребители.Честито електрофили, скъпи електрокари,скъп ток.
  • #78
    MythBuster ( преди 1 година )
    Не твърдя това. Твърдя че ако едно предприятие има постоянна базова консумация 100 kW, най-логично е да инвестира 100 киловата фотоволтаици, които да поемат тази мощност и най-бързо да си върнат инвестицията. Тази мощност ще струва 100 000 лв, А при 40 стотинки за киловатчас и 1200kWh/год, ще пести по 120 000 киловат часа годишно на стойност 58 800лв годишно. Останалата енергия ще си я купуват на 40 стотинки както и досега. Понеже вероятно събота и неделя консумацията е по-ниска, 50 000лв
  • #77
    Факт ( преди 1 година )
    А ми в БъГъ при 14 ст на квтч каква инвестиция в панели това са глопости.Ще се изплатят но няма да си жив да го видиш в Сащ не знам как е не съм бил не ме интересува
  • #76
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ай нема ме, строй фотоволтаици и трупай милиони, от сърце ти го пожелавам :D
  • #75
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    А ти май твърдиш, че предприятията ще работя само от 11 до 2 през летните месеци ;) щото после стъпят на пешкира на конвенционалните източници :)
fallback
Последни