fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #74
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Коя е тая технология, която ще събере 1000 кг, СО2 който да си остане и да се складира?! Може би съм пропуснал нещо - кажи каква е да инвестирам в нея вместо във фотоволтаик! Логиката е, че синтетиката позволява използването на енергия, която иначе не само губиш, а която претоварва мрежата. А цената при масово производство се очаква да падне до около евро! Не забравяй, че в цената на конвенционалните горива солидна част са "еко" надценки!
  • #73
    MythBuster ( преди 1 година )
    Браво! Две години ти отне да намериш разликата между инсталираните на покривна предприятията фотоволтаици и тези насадени на плодородна земя от печалбари!
  • #72
    MythBuster ( преди 1 година )
    Задавам конкретен въпрос. С 1400 киловатчаса излишна енергия можеш да произведеш 140 киловатачаса гориво, което се равнява на 14 литра, които ще върнат 20-30 кг въглероден диоксид обратно за 200 километра. Със същите 1400 киловатчаса можеш да събереш 1000 кг въглероден диоксид който е въобще да не връщаш, а вместо това да бъдат изгорени 700 литра обикновен бензин от нефт с които да бъдат изминати 8- 10 000 км. Недоумявам каква логика намираш в първото?
  • #71
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Предприятията са друга бира! Те ползват тоя ток. Те сключват договор за Х стотинки, Примерно 40, които им покриват 24 часа потреблението - тоест това, което си спестят употребявайки собствена енергия се равнява на цената на договореното! Всеки собствен киловат им е = 40 ст. Ти ако инсталираш мощност, за да я продаваш продаваш на борсовата цена, която за периода на слънцегреене и производство клони към 0
  • #70
    MythBuster ( преди 1 година )
    Пак те питам, Как смяташ да падне цената на синтетичните горива от сегашните 50 евро за литър? Кой ще купува първите количество по 50 евро? Ако ти сложат само 10% в горивата по бензиностанциите цената на литър ще се вдигне с 5 евро и вместо 3 лв ще струва 13 лв. Ти съгласен ли си да ги плащаш за екология? Аз не съм, при положение че има отрицателен екологичен ефект. Ако ще ловят въглероден диоксид, още не си ми отговорил каква е причината да го върнат?
  • #69
    MythBuster ( преди 1 година )
    Тинтери, пак нищо не си разбрал. Предприятията си инсталират фотоволтаици за да пестят енергия вместо да я плащат. Пестят по средно 30 стотинки за киловатчас, а миналата година който имаше вече инсталирани фотоволтаици през теше по-левче за киловатчас и си избиха инвестициите само от спестеното миналата година. Дори токът да е без пари на борсата, плащаш 100 лв на мегаватчас само за пренос и ДДС на преноса. Само оттук ти идват по 130 лв спестени на година на всеки инвестирани 1000 лв.
  • #68
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    И ела ми се обади като спечелиш от ФЕЦ еле с кредит за 5 години. ОСВЕН АКО НЕ РАЗЧИТАШ НА ДЪРЖАВНО РЕГУЛИРАНИ ЦЕНИ И СУБСИДИИ!!! Каквито ти говоря, че ще им слагат! Около 1200 кВч е среден за страната добив на инсталиран 1 кВч. Когато изгрее и ФЕЦ заработи цената на тока пада до 1-2 ст /кВч - ти само лихвите не можеш да покриеш! Още повече - подозирам, че смяташ цена на самия фотоволтаичен парк, ама за голям парк ти трябва и трафопост и преносна мрежа и още куп разходи по-скъпи от самите панели!
  • #67
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Същото е и за АЕЦ, пак не си разбрал! Имаш 5-6 хиляди мегавата инсталирани ТЕЦ! Ако имаш втори АЕЦ даже няма да ти стигне за да покриеш закриването им! А ако ги закриеш ще спреш да плащаш рекета, който ЕС иска от тебе за емисии и тока ти ще е евтин. Говорим за жълти стотинки от АЕЦ срещу близо лев от ТЕЦ!!! И тогава ФЕЦ и ВяЕЦ ще са полезна част от микса а ВЕЦ и ПАВЕЦ ще покриват пиковете. Но това пак е АКО!
  • #66
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ Както винаги не си разбрал правилно :D AКО! Ако имаш фотоволтаици ще имаш излишек от енергия - вместо да я губиш, а инвеститора във ФЕЦ да фалира - отива за синтетика. Може и водород, няма проблем, но синтетика вместо водород, защо е приложимо и за най-старата кола. И не е нужно да караме САМО на синтетично гориво, достатъчно е то да е само част от микс заедно с малък % био, за да паднат емисиите под тези на електричките!
  • #65
    MythBuster ( преди 1 година )
    Не случайно инсталират фотоволтаици като луди. С кредит за пет години, плащат на месец на банката по-малко отколкото биха плащали за ток, А след като е година токът от фотоволтатите им е напълно безплатен още 25 години напред.
fallback
Последни