fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #64
    MythBuster ( преди 1 година )
    Леко си пропуснал уроците по физика. Фотоволтаиците не работят през нощта а през деня тока струва 25 стотинки. Инвестиция за 1000 лв произвежда 1300 киловатчаса на година, което са 325 лв. По-нататък вероятно ще сметнеш и сам. За фирмите токът е малко по-скъп - около 30 стотинки за киловатчас.
  • #63
    анонимен ( преди 1 година )
    А ми в БъГъ при 14 ст на квтч каква инвестиция в панели това са глопости.Ще се изплатят бо няма да си жив да го видиш в Сащ не знам как е не съм бил не ме интересува
  • #62
    Гавраил ( преди 1 година )
    В сащ където живея за 5 години тока поскъпна 100%.Започнах да плащам по над 1000$ ток на месец. Сложих слънчеви панели и две батерии, Сега плащам само такса 25$,За около 4 години се изплаща.Къщата е голяма с басеин и джакузи.Имаме и 3 Тесли
  • #61
    MythBuster ( преди 1 година )
    И другия въпрос. Защо да не изгубим само три пъти повече енергия за да произведем водород който директно да изгорим вместо да губим още седем пъти повече енергия за да го превръщаме в синтетично гориво? При горенето на водорода дали директно или в горивна клетка не се отделя въглероден диоксид. При горивната клетка не се отделя дори азотен окис.
  • #60
    MythBuster ( преди 1 година )
    И все още не си ми обяснил, защо трябва да връщаме уловения въглероден диоксид, вместо с много по-малко енергия да улавяме два или дори пет тона въглероден диоксид за всеки отделен тон от въглишна централа или бензинов или дизелов автомобил? По този начин въглеродният диоксид няма да си остане същия като през синтетичното гориво, а ще намалее пет пъти с много по-малко използвана излишна енергия.
  • #59
    MythBuster ( преди 1 година )
    А за фотоволтаиците не се притеснявай, при тях на себестойност означава 3 стотинки за киловатчас или 30 лв за мегаватчас, при около стотинки за АЕЦ Козлодуй. За днес за цял ден от Изгрев до залез, най-ниската цена е била 110 лв, като в момента е 300 лв за мегаватчас, а почти през целия ден е била над 200. Тоест над 500% печалба върху себестойността. Не ги мисли. Веднъж инсталирани, колкото и собственика да фалират, ще работят 30 години и ще дават евтина енергия, която да е в излишък за зареждане
  • #58
    MythBuster ( преди 1 година )
    И да видим дали правилно съм те разбрал? Желаеш освен по 10 лв за литър да плащаш и по 3 лв за киловатчас за да си надделееш на ината да караш на синтетично гориво, защото ще има огромен недостиг на енергия? Само за да задоволим нуждата от гориво ще трябва да построим 10 атомни централи и няма да стигнат.
  • #57
    MythBuster ( преди 1 година )
    Осъзнаваш ли че ако имате енергия е една от най-скъпите в момента? Осъзнаваш ли, че ако беше построен АЕЦ Белене, тази нощ както и всички нощи през годината с изключение на един-два месеца през зимата, ще има излишък който няма какво да правим. Предлагаш да построим АЕЦ Белене за да го палим веднъж за два месеца в годината и да плащаме скъпо на себестойност без печалба за да го изплатим за 50 години?
  • #56
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    За #54 Да де ама да "държиш" милиарден ТЕЦ, за да го палиш само няколко дни в годината също не е опция - тогава пък той няма да си избие инвестицията. И отново отиваме до любимите ми синтетични горива - които са гаран, че няма да похабяваш енергия от ВЕИ. А за мен идеалния вариант (колкото и да е комунистическо) държавни АЕЦ-И! Изградени с наши пари да работят на себестойност - защото енергията е национална сигурност!!
  • #55
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ, ама аз за това ти казвам, че е неустойчив модел. Ако ти утре инсталираш 10 кВ ще се състезаваш с още 1 милион такива като теб и ще продавате на 1-2 стотинки (когато има) ти не можеш да си избиеш вложението - в момента се обсъжда и то на европейско ниво да има гарантирани базови цени ВяЕЦ също пищят и искат преференциални цени - тоест точно с ВЕИ и най вече ФЕЦ говорим за това ние с теб да плащаме нечия печалба - и не не съм съгласен с това! Но там отиваме иначе не могат да оцелеят!
fallback
Последни