fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #34
    Класика ( преди 1 година )
    Тръмп ще ви оправи !Трябва народен съд за всички мошенници и богати клубове лансиращи с репресивни закони най опасните за земята и озона и за здравето на човека- климатичния убиец : ел колите! Народен съд и място откъм грешното място на тревата!
  • #33
    MythBuster ( преди 1 година )
    Първото и най-важно нещо е дали минаваш по- много километри на година и дали имаш гараж. Ако само на един от въпросите отговорът е отрицателен просто задраскваш с дебела черта електромобилите. После трябва да уточниш Дали търсиш малък градски автомобил, SUV или нещо по средата. Имаш ли нерви за газ? Ако ще караш малки разстояния дизел не става. И други такива "дреболии".
  • #32
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 29. Това е все едно да ти избираме жена, без да си уточним даже от какъв пол я търсиш да не говорим за останалото! Или да ти препоръчаме очила за влошено зрение и да ти кажа вземи си три диоптъра. Колко пъти да ви се обяснява, че няма идеална кола и това е индивидуален избор. Въпреки че ако питаш гост веднага ще ти кажа да си вземеш една 10-годишна toyota corolla, А ако питаш турбо ще ти препоръча дизелово баничарка защото това са най-добрите коли на света понеже на тях им вършат работа!
  • #31
    MythBuster ( преди 1 година )
    И между другото ето две заглавия на статии които четох днес "Цените по европейските енергийни борси в понеделник са в широки граници - от 0,08 евро/мвтч до 379,59 евро/мвтч" , а другата "ЦЕНАТА НА НАЙ-МАСОВИЯ БЕНЗИН А95 МИНА 3 ЛЕВА ЗА ЛИТЪР ...Сега остава въпросът дали за 16 стотинки да си купиш 1000 киловатачаса, за които ще трябва да платиш 70 лв за доставка на ЕРП, който стигат за изминаване на 5-6 000 км ( СЛОВОМ пет шест ХИЛЯДИ) или 20 литра бензин за 300км. Изборът е лесен!
  • #30
    q ( преди 1 година )
    @26. Може и да не съм, но като карам нова и технически изправна кола, съм някак си по-спокоен за семейството ми. Само че съм карал и опитвал различни коли и марки, не съм тръгнал от електромобили преди 30 години, та съм имал и с ръчка и автомат. Просто всеки дошъл от село с "премиум" дето гори масло с антифриз и пуши карцерогени, гърми с пробития си ауспух ми идва много напрягащо в ежедневието. Електромобилите не пушат и са тихи, за другите им достойства няма да отварям дума, те са спорни.
  • #29
    bg ( преди 1 година )
    Добре, бе колеги. Трябва да сменям колата. Първо беше Ковид, после скочиха цените, нямаше доставки.А кажете сега за бюджет около 100 000 ( на лизинг разбира се ) какво да си взема...може да предлагате и нещо на 1-2 години
  • #28
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 27. А защо мислиш че нещо ще се промени за тези, които така или иначе ги купуват на лизинг? Каква е разликата дали ще плащаш 1000 лв за евтин автомобил и 2000 лв за бензин на месец или ще плащаш 2000 лв за автомобил и 200 лв за ток на месец? Повечето хора ще изберат второто, защото ще им е по-изгодно колкото и да разправяш че парите нямали значение. Пък и после като продадеш електромобила ще вземеш повече пари отколкото от автомобила с ДВГ, въпреки че си платил повече за ДВГ-то плюс гориво.
  • #27
    анонимен ( преди 1 година )
    #22, няма никакво значение какви ще са цените. Производството на коли с ДВГ ще е в историята след 10 години. Това дали е добре или не, няма как да го знаем. Подозираме, че не е, но дано грешим. Няма и никакво значение за хората от развитите страни. За нас обаче има. Тъкмо позагладихме косъма и можехме да си позволим кола от магазина (от по-смотаните, но нова) и вече няма как да стане. Едно е да плащаш 30 000, съвсем различно 100 000.
  • #26
    До q ( преди 1 година )
    А ти като можеш само да натискаш и мажеш с пръсти по "тъч скрийн" прави ли те по-добър на пътя?
  • #25
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Там електричката не е включена в контакта. Деня го спасява хибридния втори автомобил и слогана беше нещо от рода на: Допълнителната сигурност, бла бла... Ел е смешка за фанатици!" По същата логика същия бльон можеше да установи че тръгват на пътешествие и лампата му свети и да закъсат при изкарване на автомобила от гаража. Не виждам каква е разликата. Отиват на първата бърза зарядна станция зареждат за 15 мин и тръгват на пътешествието. После вероятно колата ще ги чака да се мотат, а не те нея.
fallback
Последни