fallback

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.

През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.

Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.

fallback
  • #14
    MythBuster ( преди 1 година )
    "МитЕ през 2030 ще видиш 70% дял на Ел кога цъфнат на баба ти налъмите :D" запомни си думите! Както винаги клъвна на заглавие и не прочете статията и прогнозата. За разлика от тебе аз не коментирам заглавието а истинската прогноза от статията. Цитирам: "...очакванията за рязко падане на продажната цена съчетано със затварянето на градските центрове за всички превозни средства с ауспух продажбите на електромобили вероятно ще надхвърлят 90% в Европа и Китай до 2030 г."
  • #13
    MythBuster ( преди 1 година )
    И това е информация от преди лятото, която не съм проверявал скоро. Вероятно има още десетина нови зарядни станции само по този маршрут. Както казваше един пич, трябва да си с отрицателен коефициент на интелигентност, за да успееш да закъсаш за ток по този маршрут дори ако се движиш с 300 км в час при минус 50 градуса през зимата. Проблемът за навлизането в България са само и единствено високите цени на електромобилите. Абсолютно нищо друго. И втора употреба ще останат скъпи, за разлика от ДВГ.
  • #12
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 10 . На копи пейст ми еОт София до Бургас 17 бързи зарядни с 46 колонки. Църна маца 2 колонки по 200kW. Ихтиман 2х150kW Долно вършило 100kW Церово 2х150kW KFC Калугерово 2х120kW OMV Динката 2х120kW Гелеменово 3х225kW McDonald's преди Пловдив 4х50kW Царацово 2х150kW KFC Белозем 2х120kW Оризово 2х150kW Mcdonald's Ямбол 4х120 OMV Дражево 2х120kW Нова загора 2х150 и още 5х225kW Полско пъдарево 180kW На разклона за Камено 4х150kW Jumbo преди Бургас 2х150kW
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Защо някой би си купил електрическа кола, при положение че е двойно по-скъпа, десет пъти по-непрактична, а след десет години нито може да я караш повече, нито да я продадеш?
  • #10
    Макарити ( преди 1 година )
    Наближава баба ти. ние сме толкова зле технологично, без никаква идея за изграждане на зарядни станции, хвърлили там 10-20 места в центъра, тук таме на бензиностанциите и вече давай да скачаме. Сигурно българия ще е една от последните с зимбабве и танзания, дето ще мине на тотално електрически коли.
  • #9
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Не знам дали ви е попадала една много готина реклама на Волво... Семейство тръгва на пътешествие с децата. щастливи, щастливи тичат към гаража. Там електричката не е включена в контакта. Деня го спасява хибридния втори автомобил и слогана беше нещо от рода на: Допълнителната сигурност, бла бла... Ел е смешка за фанатици!
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    #3, кой пък има такива мечти? Не е нещо непосилно да се купи електрическа кола, тъй че ако това ти е мечтата, дерзай. Познавам хора, които ходят на нормална работа и си купиха. Ако заплатата ти е 1500 лв спокойно може да живееш с 300 на дивана у майка си и останалите да ги даваш на Мъск с 15 годишен кредит. Въпросът е колко трябва да му е акъла на човек, че мечтите му да са свързани с тенекии.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Може би да ги направят истински коли, а не неадекватни играчки? Тогава ще говорим.
  • #6
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ през 2030 ще видиш 70% дял на Ел кога цъфнат на баба ти налъмите :D
  • #5
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Средногодишната норма на печалба на Тесла е -4.12% (МИНУС 4.12), по същество Тесла е от така наречените "Зомби компании" крепи я чичо Сам - това е факторът и. А полудяла Европа се самоубива. Ако не са субсидиите за закупуване на Ел продажбите на ел ще са никакви
fallback
Последни