IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ето как Европа ще се справя със старите батерии от електромобилите

Най-голямата компания за рециклиране на литиево-йонни акумулатори отвори завод в Германия

Канадската Li-Cycle Holdings Corp., най-голямата компания за рециклиране на литиево-йонни батерии, отвори първия си европейски завод. Фабриката, наречена Germany Spoke, се намира в Магдебург, Германия. На територия от 20 000 квадратни метра са инсталирани две основни линии, които могат да обработват до 10 000 тона батерийни блокове годишно. Едната от тях вече е пусната, а втората ще започне да работи до края на 2023 година.


завод за рециклиране


В бъдеще е възможно да се инсталира допълнителна линия с подобен капацитет. В този случай капацитетът на завода ще достигне 30 000 тона годишно. Така германският завод ще стане най-големият в Европа и в портфолиото на компанията и като цяло. Заедно петте обекта на Li-Cycle в Магдебург (Германия), Кингстън (Канада), Рочестър (Ню Йорк), Гилбърт (Аризона) и Тускалуза (Алабама) ще обработват до 81 000 тона батерийни пакети годишно.

След преработката на старите батерии от завода излиза така наречената "черна маса", която включва ценни материали като литий, никел и кобалт. В бъдеще Li-Cycle планира да и нови центрове, кадето от впърсоните материали да могат сами да правят нови батерии.

Първият такъв център се изгражда в Рочестър. Пускането му в експлоатация се очаква в края на тази година. През февруари 2023 година Министерството на енергетиката на САЩ отпусна заем от 375 милиона долара за изпълнението на този проект. Вторият хъб ще бъде построен в Европа. Швейцарският минен гигант Glencore ще бъде партньор на Li-Cycle с участие 50:50 в този проект. Партньорите планират да пренасочат част от съществуващия металургичен комплекс на Glencore в Портовесма, Италия. Той ще се казва Portovesme Hub.

В момента се извършва технико-икономическата обосновка на проекта. Ако успее, това ще бъде един от най-големите източници на рециклиран литий, никел и кобалт за батерии в Европа. Очаква се хъбът в Портовесма да обработва 50 000 - 70 000 тона "черна маса" годишно.


0 от 500
  • #16
    3 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Кyрчо, не си осъзнал, че дори да се рециклират 100% от батериите и 100% от материалите да се ползват повторно, на света са необходими толкова много батерии, че ще трябва да се копаят нови материали за нови батерии поне още 50 години в най-оптимистичния вариант, а чак тогава може да се мисли за ползване само на рециклирани материали, но това е само в оптимистичния вариант. Най-вероятно до 2100 година ще трябва да се копаят нови материали за батерии. Затова ще има недостиг и цените ще са високи!
  • #15
    3 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Кyрчо, я да разбием и този мит за 200 хиляди километра? Всеки път като попитам за източник на информация и изведнъж митовете рухват. Дай някакви цифри освен измислените 200 000 км? Колко е въглеродният отпечатък на една батерия за да ги сметнем? Защото доколкото си спомням при онези които се оказа че са платени от toyota изследвания, при производството на най-голямата батерия на Тесла по най-старата технология само с помощта на енергия от въглища, се отделят 14 тона за производството на батерия
  • #14
    1 rate up comment 3 rate down comment
    РУК ( преди 1 година )
    Прекрасно е това,че нещо може да се рециклира.Има един основен проблем - индустрията за производство на батерии търси и върви към използването на все по-евтини и по масови материали. Което автоматично убива желанието за рециклиране. Много се говори за рециклирането на пласмаса, но реално се рециклира 20%!Що, щото е по евтино да се произвежда от петрол и щото петрол все още има твърде много!Говорите за нещата така,всяка всичко друго е непроменлива величина!!!
  • #13
    4 rate up comment 3 rate down comment
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо - колко земна маса, колко тона вода и колко въздух се замърсява докато започнеш да зареждаш тези 500кг батерия с ток, знаеш ли?!? Айде провери и ела пак!
  • #12
    2 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо,научно беше доказано,че въглеродния отпечатък от производството на батерията и електромобила се изравнява с въглеродния отпечатък на бензинов автомобил, когато той изразходва гориво за 200 000км. Повечето хора в ЕС навъртат 15 000км годишно,в БГ много по малко!За какви 500 000км говориш?!?Когато една електричка се изравни като замърсяване с бензинка, те вече ще са на по 10-15 години.И това в свят в който новите модели коли излизат по често от нови модели смартфони!Сещаш ли се?!?
  • #11
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Просто е ( преди 1 година )
    Нека да видим как стоят нещата полимерите които използват за електролит са на базата на въглеводороди за целта трябва да се добива нефт и да се крекира.Тоест батериятя не е въглеродно неутрална с което рухва цялата теза на електричарите
  • #10
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    Въпреки напъните под 10% от колите в Света са електрическимхибриди от всичките му видове и водородни всичко друго е чисто двг
  • #9
    2 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ако приемем че това е факт и батериите са от 100% нефт, с 500 кг гориво което никога не се изгаря, за да отдели каквито и да е емисии, един електромобил ще измине минимум 500 хиляди километра. Ти колко гориво ще изгориш за 500 000 км? Минимум 30 000 литра. Тоест само за производството на това гориво ще бъдат отделени 60 пъти повече емисии още преди да си го изгорил! Да я да ми кажеш какъв е смисъла на този коментар, който е толкова глупав, че го подминавам вече в десета статия?
  • #8
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    В батериите има нефт следователно са безсмислени
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ето още един мит, че батериите не може ли да се рециклират доскоро в Европа. Я онзи с Уикипедия да провери това предприятие за което пише Тесла в официалния си сайт, от колко години работи? Че ми омръзна да го разбивам този мит на пух и прах и все още има неразбрали десета година! Това май е най-трудно смилаемата информация, защото за други неща им трябват само три години за да разберат какво им говориш и да не си мислят, че ги лъжеш и таково животно има. На Вуте му е отнело по-малко за жирафа