IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Българи крадат олио от ресторанти за направа на биогорива

Заловена е банда във Франция, доставяла отпадъчни продукти в Нидерландия

Престъпни организации, в които има и българско участие, са осъзнали развитието на биогоривата за автомобили и високата им цена и вече са започнали кражби на суровини за производството на такива горива.

 

Крадци на олио за пържене

 

Според информация на Francetvinfo в Льо-Сен-Дени - комуна в департамента Ер и Лоар в Северна Франция, жандармеристите са открили 26 000 литра отработено масло в хангар и по този начин започват да разследват трафика.

Маслото е било откраднато от заведения за бързо хранене в региона от мъже с български произход, включително от подземни резервоари в McDonald’s, след което е транспортирано до Нидерландия, където е преобразувано в биогориво с помощта на белгийска компания.

Всичко започна в края на януари, когато жандармериите са уведомени за поредица от кражби на използвано масло за пържене и контейнери, специфични за дейността по рециклиране. В Сен Пиер де Кор са арестувани двама българи на 20 и 39 години, които са източвали посред нощ резервоари на McDonald’s.

 

Олио за пържене

 

Много бързо е направена връзка с други кражби от същия вид няколко дни по-рано в четири ресторанта в Ендре и Лоар. Двамата се представят за служители на фирма, отговаряща за оползотворяване на използвано олио за пържене. Те са арестувани през февруари, но следователите разбират, че зад тях потенциално се крие мрежа, като се има предвид повтаряемостта на този тип кражби.

За три месеца са извършени повече от 52 кражби в заведения за бързо хранене, обяснява националната жандармерия в прессъобщение. Разследванията разкриват престъпна структура, която е имала помещение за съхранение в Льо-Сен-Дени, където повече от дузина камиони идват всеки ден, за да доставят 200-литрови бидони.

 

Биодизел

 

Откраднати са общо 385 тона олио, а щетите се оценяват на над 460 000 евро. По разследването са повдигнати четири обвинителни акта, има трима задържани, но не се съобщават подробности.

Някога считано за отпадък, олиото за пържене се превръща в ново черно злато. В буквалния смисъл на думата, тъй като прави възможно неговото използване за биогорива като HVO100. Автомобилите, оборудвани със стари дизелови двигатели, могат да работят с това гориво - чисто или разредено, през зимата, тъй като замръзва при ниски температури.

 

биогориво

 

През 2008 г. тон отработено олио се продава по 150 евро. През 2023 г. вече се търгува около 1000 евро, а дори и пик от 2000 дори е регистриран през тази година според данни на специлизирана фирма. И в резултат на това са се увеличили кражбите. Съобщава се, че нито един регион на Франция не е пощаден от този нов феномен.

Кражбите на отработено олио са улеснени от лесния достъп до използвани растителни масла. Резервоарите, които чакат да бъдат иззети от занимаващи се специално с такъв бизнес компании, обикновено се съхраняват на места с много ниска защита. А и наказанията за подобно престъпление са по-малки в сравнение с други подобни.

 

 

0 от 500
  • #26
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Иначе казано, дори при 10-годишна експлоатация на фотоволтаиците разхода от 50 стотинки на 100 км ще ти се вдигне на 1,50 лв за 100 км дори ако караш електромобил 1000 коня. Е колко да е по-евтино и екологично да караш на биогорива или синтетични горива? Според мен ако попиташ 100 човека, поне 90 от тях ще изберат удоволствието да плащат 100 лв на година за гориво на автомобил с тихи и бързи 1000 коня пред минимум 5000 лв повече годишни разходи за шумни и бавни 100-200 коня
  • #25
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До 27 ( преди 1 година )
    Но да приемем че си прав и фотоволтаиците имат живот само 10 години, въпреки че има 30 годишни фотоволтаични централи които продължават да си работят, а тези които са решили да сменят панелите на 15-годишните централи, ги продават все още работещи и хората ги купуват да ги ползват още 20-30 години. Тогава няма да се минат 400 хиляди километра с 2000 лв, а ще се изминат само 130 000, което означава че годишните разходи от 67 лв за 13 000 км ще станат 200 лв. Ти колко плащаш за 13 000 км?
  • #24
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До 27 ( преди 1 година )
    10-12 години е пълната гаранция на панелите, но гаранцията за 80% декларираната мощност е 25-годишна, а на правилото вече се променя на 30 години и все повече компании дават 30 годишна гаранция. Когато фотоволтечните клетки са ти наред 30 години, единствената повреда остават байпас диодите по 50 ст за бройка. На практика ще платиш повече за труда на този който ще ги презапои, ако си с две леви ръце и не можеш да държиш поялник. На практика е много по-лесно и бързо от това да смениш гума.
  • #23
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тон отработено олио по 2 евро за кг?! Че то на магазина го купувам на 1,65евро
  • #22
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 23 ( преди 1 година )
    Разбира се, имам пропуснати ползи, защото потенциално биха произвели около 12 000kWh, ако ползвах всичко или връщах в мрежата, но нито едното не е икономически обосновано да се опитвам да ползвам и останалите 4000kWh. Дори в този случай две трети от централата вече са се изплатили без да съм си мръднал пръста и ще е така още поне 20-30 години.
  • #21
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 23 ( преди 1 година )
    Ще се аргументираш ли? Ако правиш фотоволтаична централа 1 към гьотере, може и никога да не си избиеш инвестицията. Мен постоянно ме питат защо съм инсталирал само 3 киловата фотоволтаици. Ами сметнал съм, че така най-бързо ще си върна инвестицията, защото съм ги изградил за собствено ползване, а батериите биха били най-голямата глупост, която мога да сътворя, за да ползвам повече слънчева енергия през нощта вместо да я купувам на 14 ст. Струваше 3000лв, а вече съм спестил 8000kWh за 3г.
  • #20
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    То един соларен бойлер не може да се избие години наред вие сега фотоволтаици, да не говорим ако трябва и батерия. Това става само със субсидии от държавата и гаранции за изкупуване на излишъка, останалото е самозаблуда и розови сънища.
  • #19
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Гостенино ( преди 1 година )
    Посочи ми източника си на информация за 10 години живот на фотоволтаиците? Ще ми посочиш, ама друг път. Ще отговориш точно толкова колкото долния ще ми отговори колко десетки декара са необходими за производството на биоетанол само за годишният пробег на един автомобил. Както виждаш за един електромобил са необходими 10 квадратни метра и инвестиция от 2000 лв на автомобил, което е 67 лв на година. За толкова няма да можеш да купиш само горивото за трактора за обработка. А заплати?
  • #18
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Баце Боко ( преди 1 година )
    Аз филиите с мас ги ям, не ги бутам в резервоара!
  • #17
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Гостенино ( преди 1 година )
    25 години беше гаранцията на фотоволтаиците произведени преди десетина години. Сега вече повечето фирми предлагат 30 годишна гаранция, че на 30-та година фотоволтаика ще е запазил минимум 80% от декларираната мощност и съответно годишен добив, като повечето фотоволтаици имат положителен толеранс, което ще рече че ако са ти го дали за 500 вата, първите години ще е 525 вата, защото първите 5% спадат много бързо в началото, а след това деградацията е минимална и ще изкарат повече от 30 години.