IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще успее ли Tesla да реализира „лудите" си планове?

Компанията иска да произвежда по 20 милиона коли годишно

Освен с постиженията си в бизнеса и технологиите, Илон Мъск е известен като автор на множество туитове и смели прогнози. Той иска да създаде колония на Марс и вярва, че армия от интелигентни роботи скоро ще коси тревата пред домовете и ще пазарува за милиони домакинства. А съвсем наскоро Мъск разтревожи всички автомобилни производители, защото обяви амбициозна стратегическа цел - 20 милиона коли през 2030 г. Анализираме реалността на тази цифра.


Tesla


Ако това се случи, то  ще преобърне индустрията с главата надолу

„Мисля, че това е непостижима цел, честно казано“, казва Джеф Шустър, ръководител на автомобилната практика на GlobalData, в интервю за Insider. Нека поставим този стремеж в перспектива. Помислете, че днешните лидери в продажбите - Toyota и Volkswagen - продават (плюс-минус) 10 милиона коли всяка година. Tesla достави рекордните 1.3 милиона превозни средства миналата година, което я прави лидер в продажбите на електрически автомобили, но пък сега се появи китайската BYD, която я измести от първата позиция.

Прогнозата е, че през 2030 г. около 100 милиона нови коли ще бъдат произведени в света. Идеята, че Tesla може да погълне една пета от невероятно конкурентния автомобилен пазар за толкова кратко време, ако изобщо е възможно, е фантазия, казват анализатори в индустрията.


Tesla


„Ако Tesla притежава 20% от световния пазар до 2030 г., това вероятно ще означава, че двама или трима от 10-те най-големи производители в света ще излязат от бизнеса“, каза Шустер. „Това би преобърнало цялата индустрия с главата надолу, но това едва ли ще се случи.

Стремежът на Tesla към господство е много подобен на това, което Apple постигна на пазара на смартфони. Всъщност, ако попитате Мъск, Tesla не е просто производител на автомобили, а по-скоро технологична компания, която скоро може да струва трилиони повече от Apple. Неговият акцент върху сложния софтуер, ултралоялната база от фенове и строго контролираната екосистема (Tesla притежава собствени зарядни устройства, представителства и сервизи) със сигурност прилича повече на Apple, отколкото на Toyota.


Tesla


Но Tesla няма да стане още един вездесъщ iPhone, според Сам Фиорани, анализатор в AutoForecast Solutions. За разлика от света на смартфоните, автомобилният пазар е пълен с опитни конкуренти. С успешното пускане на пазара на електрически автомобили Tesla накара цялата автомобилна индустрия да инвестира милиарди в електрификация и тези инвестиции вече се изплащат.

Дори и без заплахата от конкуренция, мащабирането до 20 милиона годишни продажби ще изисква огромни инвестиции в разширяване на производствения капацитет и разработване на нови продукти за разширяване на оскъдната гама на Tesla.


Tesla


В момента Tesla сглобява автомобили в четири завода. Фиорани изчислява, че за да постигне целта си компанията ще се нуждае от 18 до 30 допълнителни фабрики и инвестиции от 90 до 150 милиарда долара. Дори и ако заводите бъдат пуснати в експлоатация, производството няма да проработи на пълен капацитет за една нощ. Най-новите фабрики на Tesla в Германия и Тексас работят на нива доста под максималния си капацитет. Пускането на нови модели също не е лесно: Tesla отлага пикапа Cybertruck и суперавтомобила Roadster с години.

Има и нещо друго. Дори и да успее да произведе 20 милиона коли за година, компанията на Мъск пак ще трябва да намери купувачи за тях. Продажбите на Tesla скочиха рязко през последните години, отчасти защото това е горещ нов продукт, но този ненаситен апетит ще намалее, след като колите ѝ станат наистина масови, казва Шустър.


Tesla


И още: Tesla ще трябва да реши проблема с цената. Въпреки че електрическите автомобили Tesla се считат за едни от най-достъпните на пазара, цената им все още е висока за повечето хора. За да произведе и продаде 20 милиона електрически коли, компанията ще трябва да намери начин да намали себестойността на производството, за да намали крайната цена на колите. А това ще стане още по-трудно след като отпадне държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили. 


0 от 500