IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще успее ли Tesla да реализира „лудите" си планове?

Компанията иска да произвежда по 20 милиона коли годишно

Освен с постиженията си в бизнеса и технологиите, Илон Мъск е известен като автор на множество туитове и смели прогнози. Той иска да създаде колония на Марс и вярва, че армия от интелигентни роботи скоро ще коси тревата пред домовете и ще пазарува за милиони домакинства. А съвсем наскоро Мъск разтревожи всички автомобилни производители, защото обяви амбициозна стратегическа цел - 20 милиона коли през 2030 г. Анализираме реалността на тази цифра.


Tesla


Ако това се случи, то  ще преобърне индустрията с главата надолу

„Мисля, че това е непостижима цел, честно казано“, казва Джеф Шустър, ръководител на автомобилната практика на GlobalData, в интервю за Insider. Нека поставим този стремеж в перспектива. Помислете, че днешните лидери в продажбите - Toyota и Volkswagen - продават (плюс-минус) 10 милиона коли всяка година. Tesla достави рекордните 1.3 милиона превозни средства миналата година, което я прави лидер в продажбите на електрически автомобили, но пък сега се появи китайската BYD, която я измести от първата позиция.

Прогнозата е, че през 2030 г. около 100 милиона нови коли ще бъдат произведени в света. Идеята, че Tesla може да погълне една пета от невероятно конкурентния автомобилен пазар за толкова кратко време, ако изобщо е възможно, е фантазия, казват анализатори в индустрията.


Tesla


„Ако Tesla притежава 20% от световния пазар до 2030 г., това вероятно ще означава, че двама или трима от 10-те най-големи производители в света ще излязат от бизнеса“, каза Шустер. „Това би преобърнало цялата индустрия с главата надолу, но това едва ли ще се случи.

Стремежът на Tesla към господство е много подобен на това, което Apple постигна на пазара на смартфони. Всъщност, ако попитате Мъск, Tesla не е просто производител на автомобили, а по-скоро технологична компания, която скоро може да струва трилиони повече от Apple. Неговият акцент върху сложния софтуер, ултралоялната база от фенове и строго контролираната екосистема (Tesla притежава собствени зарядни устройства, представителства и сервизи) със сигурност прилича повече на Apple, отколкото на Toyota.


Tesla


Но Tesla няма да стане още един вездесъщ iPhone, според Сам Фиорани, анализатор в AutoForecast Solutions. За разлика от света на смартфоните, автомобилният пазар е пълен с опитни конкуренти. С успешното пускане на пазара на електрически автомобили Tesla накара цялата автомобилна индустрия да инвестира милиарди в електрификация и тези инвестиции вече се изплащат.

Дори и без заплахата от конкуренция, мащабирането до 20 милиона годишни продажби ще изисква огромни инвестиции в разширяване на производствения капацитет и разработване на нови продукти за разширяване на оскъдната гама на Tesla.


Tesla


В момента Tesla сглобява автомобили в четири завода. Фиорани изчислява, че за да постигне целта си компанията ще се нуждае от 18 до 30 допълнителни фабрики и инвестиции от 90 до 150 милиарда долара. Дори и ако заводите бъдат пуснати в експлоатация, производството няма да проработи на пълен капацитет за една нощ. Най-новите фабрики на Tesla в Германия и Тексас работят на нива доста под максималния си капацитет. Пускането на нови модели също не е лесно: Tesla отлага пикапа Cybertruck и суперавтомобила Roadster с години.

Има и нещо друго. Дори и да успее да произведе 20 милиона коли за година, компанията на Мъск пак ще трябва да намери купувачи за тях. Продажбите на Tesla скочиха рязко през последните години, отчасти защото това е горещ нов продукт, но този ненаситен апетит ще намалее, след като колите ѝ станат наистина масови, казва Шустър.


Tesla


И още: Tesla ще трябва да реши проблема с цената. Въпреки че електрическите автомобили Tesla се считат за едни от най-достъпните на пазара, цената им все още е висока за повечето хора. За да произведе и продаде 20 милиона електрически коли, компанията ще трябва да намери начин да намали себестойността на производството, за да намали крайната цена на колите. А това ще стане още по-трудно след като отпадне държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили. 


0 от 500
  • #11
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Дано не се превърне в компания като VW, да предлага една кола под 5 марки и 50 модела.
  • #10
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Гледан, всички мухи-изжпражнярки са накацали на темата. Вкусно ли е?
  • #9
    0 rate up comment 5 rate down comment
    до 9 ( преди 11 месеца )
    При това очаквам че скоро те ще си стигнат потенциалния лимит на годишни продажби. Малкия модел като излезе със сигурност ще дръпне много клиенти. Но това ще стане най-рано края на 2024-та. Реално ще се усети 25-та. Дори и СЪВ версия да му пусне пак трудна работа. Особено предвид колко време му отнема от обявяване до пускане на нов модел
  • #8
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Тесла продава успешно само модел Y и модел 3.Останалите модели са с малко бройки.Как с два вървящи модела се достигат 20 милиона?Никак.
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Най-големия проблем за мен е броя модели. Компаниите които в момента продават по 10милиона имат по 10 модела - от ултра бюджетни до поне малко луксозни за всеки малко по-голям пазар. Мъск иска с 5-6 активно продавани модела да постигне същото.
  • #6
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Пак е пушил трева или е взел нещо по-силно. Иначе няма лошо да си мечтае.
  • #5
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Производството са доказали, че могат но продажбите няма да успеят да стигнат вече ръста им стигна 35% за първото тримесечие спрямо първото на 2022г и особено в Китай имат проблем защото там е 25% ръста. Единствения шанс е да продават базовите варианти на моделите с 0% надценка..
  • #4
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 11 месеца )
    Ще успеят, да. Само че някой друг път. Ха-ха-ха-ха!
  • #3
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Следваща грешка: "Фиорани изчислява, че за да постигне целта си компанията ще се нуждае от 18 до 30 допълнителни фабрики и инвестиции от 90 до 150 милиарда долара."Завода в китай вече достигна 1 милион производствен капацитет и продължават да го разширяват. Заложеният максимален производствен капацитет при напълно изграждане на заводите е около 2 милиона годишно. Тоест ще им трябват 10-тина 15 завода, на които постепенно да увеличават производствения капацитет до необходимото.
  • #2
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    "За разлика от света на смартфоните, автомобилният пазар е пълен с опитни конглокенти. " То и apple имаше опитни конглокенти, като nokia, ериксон, motorola, siemens, sony , но къде са те сега? Samsung тогава беше джудже на този пазар, а xiaomi дори не съществуваше като компания.