IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще успее ли Tesla да реализира „лудите" си планове?

Компанията иска да произвежда по 20 милиона коли годишно

Освен с постиженията си в бизнеса и технологиите, Илон Мъск е известен като автор на множество туитове и смели прогнози. Той иска да създаде колония на Марс и вярва, че армия от интелигентни роботи скоро ще коси тревата пред домовете и ще пазарува за милиони домакинства. А съвсем наскоро Мъск разтревожи всички автомобилни производители, защото обяви амбициозна стратегическа цел - 20 милиона коли през 2030 г. Анализираме реалността на тази цифра.


Tesla


Ако това се случи, то  ще преобърне индустрията с главата надолу

„Мисля, че това е непостижима цел, честно казано“, казва Джеф Шустър, ръководител на автомобилната практика на GlobalData, в интервю за Insider. Нека поставим този стремеж в перспектива. Помислете, че днешните лидери в продажбите - Toyota и Volkswagen - продават (плюс-минус) 10 милиона коли всяка година. Tesla достави рекордните 1.3 милиона превозни средства миналата година, което я прави лидер в продажбите на електрически автомобили, но пък сега се появи китайската BYD, която я измести от първата позиция.

Прогнозата е, че през 2030 г. около 100 милиона нови коли ще бъдат произведени в света. Идеята, че Tesla може да погълне една пета от невероятно конкурентния автомобилен пазар за толкова кратко време, ако изобщо е възможно, е фантазия, казват анализатори в индустрията.


Tesla


„Ако Tesla притежава 20% от световния пазар до 2030 г., това вероятно ще означава, че двама или трима от 10-те най-големи производители в света ще излязат от бизнеса“, каза Шустер. „Това би преобърнало цялата индустрия с главата надолу, но това едва ли ще се случи.

Стремежът на Tesla към господство е много подобен на това, което Apple постигна на пазара на смартфони. Всъщност, ако попитате Мъск, Tesla не е просто производител на автомобили, а по-скоро технологична компания, която скоро може да струва трилиони повече от Apple. Неговият акцент върху сложния софтуер, ултралоялната база от фенове и строго контролираната екосистема (Tesla притежава собствени зарядни устройства, представителства и сервизи) със сигурност прилича повече на Apple, отколкото на Toyota.


Tesla


Но Tesla няма да стане още един вездесъщ iPhone, според Сам Фиорани, анализатор в AutoForecast Solutions. За разлика от света на смартфоните, автомобилният пазар е пълен с опитни конкуренти. С успешното пускане на пазара на електрически автомобили Tesla накара цялата автомобилна индустрия да инвестира милиарди в електрификация и тези инвестиции вече се изплащат.

Дори и без заплахата от конкуренция, мащабирането до 20 милиона годишни продажби ще изисква огромни инвестиции в разширяване на производствения капацитет и разработване на нови продукти за разширяване на оскъдната гама на Tesla.


Tesla


В момента Tesla сглобява автомобили в четири завода. Фиорани изчислява, че за да постигне целта си компанията ще се нуждае от 18 до 30 допълнителни фабрики и инвестиции от 90 до 150 милиарда долара. Дори и ако заводите бъдат пуснати в експлоатация, производството няма да проработи на пълен капацитет за една нощ. Най-новите фабрики на Tesla в Германия и Тексас работят на нива доста под максималния си капацитет. Пускането на нови модели също не е лесно: Tesla отлага пикапа Cybertruck и суперавтомобила Roadster с години.

Има и нещо друго. Дори и да успее да произведе 20 милиона коли за година, компанията на Мъск пак ще трябва да намери купувачи за тях. Продажбите на Tesla скочиха рязко през последните години, отчасти защото това е горещ нов продукт, но този ненаситен апетит ще намалее, след като колите ѝ станат наистина масови, казва Шустър.


Tesla


И още: Tesla ще трябва да реши проблема с цената. Въпреки че електрическите автомобили Tesla се считат за едни от най-достъпните на пазара, цената им все още е висока за повечето хора. За да произведе и продаде 20 милиона електрически коли, компанията ще трябва да намери начин да намали себестойността на производството, за да намали крайната цена на колите. А това ще стане още по-трудно след като отпадне държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили. 


0 от 500
  • #21
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    До 18.Смешльо,затова ли свалят цените?
  • #20
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    До 3.Смешльо,с четири фабрики миналата година Тесла произведе 1,3 милиона електрически автомобила.Та колко е капацитета на фабриките?
  • #19
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 17 ( преди 11 месеца )
    И тази опорна точка умря. Максимума който е взимала за въглеродни квоти е около милиард на година, като сега е доста по-малко. Е как успя за три години да построи три завода, да разработи няколко модела, да закупи компанията максуел за батерии и накрая да отдели 22 милиарда? Още повече че в САЩ въобще не им даваха субсидии през това време, но даваха на останалите. Останалите какво постигнаха за това време?
  • #18
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 16 ( преди 11 месеца )
    Е колко да се е наситил, като се очаква тази година модел на Тесла да стане най-продавания автомобил в света? Ако се бяха наситили, продажбите щяха да падат а не да се увеличават.
  • #17
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Тесла на печалба?От въглеродни емисии и дотации?
  • #16
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Няма да успеят.Пазара се насити на Тесла,за да продават свалят цените.
  • #15
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Това че не могла да построи достатъчно фабрики беше най-големия виц! За три години Тесла построи три фабрики, като за разлика от останалите автомобилни производители не потъна в дългове, а през цялото време беше на печалба. Дори успя да отдели 22 милиарда кеш, които си стоят в банката непотребни, въпреки че през това време изкупуваше какви ли не добивни и преработвателни компании за материали за батерии, както и разработваше свои батерии и заводи за тях.
  • #14
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До 5 ( преди 11 месеца )
    "вече ръста им стигна 35% за първото тримесечие спрямо първото на 2022г и особено в Китай имат проблем защото там е 25% ръста." Хайде стига си се вкопчвал в тесни отрязъци от време. Гледай по глобално и кажи според първоначалния план създаден през 2014 година за 50% ръст, колко автомобила трябва да произведе Тесла през 2023 година за да спазва плана и ще успее ли да ги постигне? Другото са празни приказки. Сметна ли ги? Знам че не можеш, но ще те изчакам. Току виж си ме изненадал.
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 8 и 9 ( преди 11 месеца )
    Какъв е потенциалния лимит на годишни продажби на модел У? Дали не е по-голям от потенциалния лимит на toyota corolla която в момента е най-продавания автомобил на света и струва два пъти по-малко?
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 7 ( преди 11 месеца )
    Ти с коя кристална топка видях колко модела ще произвежда Тесла през 2030 година?