IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще успее ли Tesla да реализира „лудите" си планове?

Компанията иска да произвежда по 20 милиона коли годишно

Освен с постиженията си в бизнеса и технологиите, Илон Мъск е известен като автор на множество туитове и смели прогнози. Той иска да създаде колония на Марс и вярва, че армия от интелигентни роботи скоро ще коси тревата пред домовете и ще пазарува за милиони домакинства. А съвсем наскоро Мъск разтревожи всички автомобилни производители, защото обяви амбициозна стратегическа цел - 20 милиона коли през 2030 г. Анализираме реалността на тази цифра.


Tesla


Ако това се случи, то  ще преобърне индустрията с главата надолу

„Мисля, че това е непостижима цел, честно казано“, казва Джеф Шустър, ръководител на автомобилната практика на GlobalData, в интервю за Insider. Нека поставим този стремеж в перспектива. Помислете, че днешните лидери в продажбите - Toyota и Volkswagen - продават (плюс-минус) 10 милиона коли всяка година. Tesla достави рекордните 1.3 милиона превозни средства миналата година, което я прави лидер в продажбите на електрически автомобили, но пък сега се появи китайската BYD, която я измести от първата позиция.

Прогнозата е, че през 2030 г. около 100 милиона нови коли ще бъдат произведени в света. Идеята, че Tesla може да погълне една пета от невероятно конкурентния автомобилен пазар за толкова кратко време, ако изобщо е възможно, е фантазия, казват анализатори в индустрията.


Tesla


„Ако Tesla притежава 20% от световния пазар до 2030 г., това вероятно ще означава, че двама или трима от 10-те най-големи производители в света ще излязат от бизнеса“, каза Шустер. „Това би преобърнало цялата индустрия с главата надолу, но това едва ли ще се случи.

Стремежът на Tesla към господство е много подобен на това, което Apple постигна на пазара на смартфони. Всъщност, ако попитате Мъск, Tesla не е просто производител на автомобили, а по-скоро технологична компания, която скоро може да струва трилиони повече от Apple. Неговият акцент върху сложния софтуер, ултралоялната база от фенове и строго контролираната екосистема (Tesla притежава собствени зарядни устройства, представителства и сервизи) със сигурност прилича повече на Apple, отколкото на Toyota.


Tesla


Но Tesla няма да стане още един вездесъщ iPhone, според Сам Фиорани, анализатор в AutoForecast Solutions. За разлика от света на смартфоните, автомобилният пазар е пълен с опитни конкуренти. С успешното пускане на пазара на електрически автомобили Tesla накара цялата автомобилна индустрия да инвестира милиарди в електрификация и тези инвестиции вече се изплащат.

Дори и без заплахата от конкуренция, мащабирането до 20 милиона годишни продажби ще изисква огромни инвестиции в разширяване на производствения капацитет и разработване на нови продукти за разширяване на оскъдната гама на Tesla.


Tesla


В момента Tesla сглобява автомобили в четири завода. Фиорани изчислява, че за да постигне целта си компанията ще се нуждае от 18 до 30 допълнителни фабрики и инвестиции от 90 до 150 милиарда долара. Дори и ако заводите бъдат пуснати в експлоатация, производството няма да проработи на пълен капацитет за една нощ. Най-новите фабрики на Tesla в Германия и Тексас работят на нива доста под максималния си капацитет. Пускането на нови модели също не е лесно: Tesla отлага пикапа Cybertruck и суперавтомобила Roadster с години.

Има и нещо друго. Дори и да успее да произведе 20 милиона коли за година, компанията на Мъск пак ще трябва да намери купувачи за тях. Продажбите на Tesla скочиха рязко през последните години, отчасти защото това е горещ нов продукт, но този ненаситен апетит ще намалее, след като колите ѝ станат наистина масови, казва Шустър.


Tesla


И още: Tesla ще трябва да реши проблема с цената. Въпреки че електрическите автомобили Tesla се считат за едни от най-достъпните на пазара, цената им все още е висока за повечето хора. За да произведе и продаде 20 милиона електрически коли, компанията ще трябва да намери начин да намали себестойността на производството, за да намали крайната цена на колите. А това ще стане още по-трудно след като отпадне държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили. 


0 от 500
  • #31
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До q ( преди 11 месеца )
    На годишната среща на акционерите на Tesla вчера Мъск отново повтори възгледите си за икономиката пред акционерите на Tesla, за да ги предупреди:Това ще бъдат предизвикателни 12 месеца. Искам да съм реалист в това. Tesla не е имунизирана срещу глобалната икономическа среда. Макроикономическите нива ще бъдат трудни през следващите 12 месеца.Tesla ще го преодолее и ние ще се справим добре, но мисля, че ще видим МНОГО КОМПАНИИ ДА ФАЛИРАТ.
  • #30
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До q ( преди 11 месеца )
    То да беше само това. "В публично известие без дата се казва, че потенциалното разширение ще даде на Shanghai Gigafactory капацитета да произвежда 1,75 милиона единици за задвижване годишно, спрямо 1,25 милиона в момента.... Освен това Tesla също кандидатства за производство на собствени батерийни клетки в Giga Shanghai.... в този случай документацията уточнява, че ще произвежда клетки в торбичка....навлиза в производството на батерийни клетки LFP."
  • #29
    5 rate up comment 3 rate down comment
    q ( преди 11 месеца )
    Статията е пълна с неточности и откровени лъжи. По интересното е, че като опарени се пазят от днешната новина - сдобряването на Елън и ДжейБи Стробъл и назначаването му за независим директор в Тесла. Най-вероятно ДжейБи ще подпомогне рециклирането в Тесла със своята компания. Елън е най-богат защото мисли 10 години напред и има ресурса и волята да направи всичко правилно.
  • #28
    5 rate up comment 3 rate down comment
    @26 ( преди 11 месеца )
    Тихо чиче, нещо нервен ми се струваш. Разбрахме че си фен на новият внос неразличими от нови премиуми на 20 години. Хем без пари, хем премиуми. Света на автомобилите обаче се движи от хора, които мислят с главите си и са готови да си закупят нови автомобили. Чудно защо все повече избират елелтромобили, независимо от марката и цената. Проблемите на джентълмените с премиуми втора ръка, не вълнуват автомобилният свят.
  • #27
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До РУК ( преди 11 месеца )
    Ето как сам си влизаш в капаните. В предишното мнение си правил търсене за тесла в мобиле я потърси s-class след 2013 година и погледни цените и обезценяването им? Защо така се продават два пъти по-евтино от Тесла модел s? А точно преди два дни гледах видео на един пич, който за два месеца беше навъртял 12 хиляди километра с тесла модел 3 и каза, че вноската за банката плюс тока за Теслата му излиза по-евтино отколкото горивото и вноска за skoda fabia, а нямат нищо общо, включително автопилот.
  • #26
    4 rate up comment 3 rate down comment
    РУК ( преди 11 месеца )
    До 25 - като не си разбрал за какво говоря, защо се напиняш да коментираш?! Че и Нокия вкара в уравнението!!! Тъпо е да се сравнява пазар на консуматорска електроника с пазар на автомобили!!! Сега ясно ли ти е? Ако има кой да ти даде на тебе бърз кредит за Айфон, дето с 2 години абонамент ти е 30% под пазарна цена, за Тесла нито бърз кредит ще получиш,нито отстъпка с план Ънлимитед!!! Светна ли ти сега за какво говоря! Айде продължавай да се напиняш за копчета и дисплейчета!
  • #25
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До РУК ( преди 11 месеца )
    То преди време и телефоните на nokia бяха по 50-100 евро, а един iphone струваше 500, пък нямаше нито едно копче. От nokia постоянно обясняваха че хората търсят индивидуалност и ниски цени и никой не би искал да си купи телефон който е просто едно стъкло, защото няма никаква индивидуалност и струва пет пъти по-скъпо. По онова време даже имаше и фирми които все още вярваха че лентата е незаменима и цифровите фотоапарати нямат шансове, със своите един-два мегапиксела.
  • #24
    5 rate up comment 5 rate down comment
    РУК ( преди 11 месеца )
    И скъпи тесларчета! В мобиле.бг има 292 обяви за Тесла, от хубави по хубави, от евтини по евтини! Купети си, хвалете ги!!! Ама нещо не ги купувате!? Седят си там, че се и увеличава бройката! Що бе мамини сладки?
  • #23
    6 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 11 месеца )
    Първо: Един Айфон е 1500 Евро, една Тесла е 55-70 000 Евро! Но вече дори телефоните хората не си ги сменят всяка година! Тъпо сравнение между двата пазара!Второ: Тойота или VW продават по 10 мил. коли с портфолио от над 20 актуалнини модела, за всеки вкус, джоб, потребност! Тесла има 2 вече стари модели, 2 пред фейслифт и два дето от 5 години излизат края на годината! Трето: Тесла сега се купува от хора които искат се открояват! Колкото повече ги има по улиците по малко интересни ще са!
  • #22
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Новина от преди 11 часа:На събитието днес Мъск добави, че Tesla в момента работи върху две нови превозни средства, които тепърва ще представят, включително този, който се дразни днес. Компанията изчислява, че тези две превозни средства ще се продават в обем от около 5 милиона единици годишно.