Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Шведската марка на Geely очита спад по някои показатели, но си остава печеливша, с марж от 6.8%. Най-продаваните модели са XC60 - 195 400 бройки, XC40 - 169 300 бройки (от тях 42,000 - на електрическата версия), и XC90 - 97 100 бройки.
Приходи: 29.5 млрд. евро
Нетна печалба: 1.49 млрд. евро
Печалба на акция: 0.47 евро
Продажби: 615 100 автомобила