Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Китайският производител на електромобили, в който съществен инвеститор е Уорън Бъфет, отчете рекордна година, с 96% ръст в приходите и цели 1146% ръст в нетната печалба. BYD вече държи 27% дял от китайския пазар на електромобили и претендира да е най-големият производител на електрифицирани модели в света. За целта обаче китайците броят и плъг-ин хибридите. Във финансовите резултати са включени и печалбите на други бизнеси на BYD извън автомобилния сектор - като производството на компоненти за смартфони, фотоволтаици и трамваи.
Приходи: 55.9 млрд. евро
Нетна печалба: 2.06 млрд. евро