Традиционният бизнес-модел за продажба на автомобили е на път да се промени. Това, което досега беше обичайна практика – клиентът купува колата си от търговеца и тя става негова, се оказва пречки на новите стратегии за екологична устойчивост и опазване на околната среда, твърди консултанската компания Berylls.
Причината е, че сегашният начин на продажби инхибира (забавя или предотвратява) рециклирането на превозните средства, което е част от стратегията на автомобилния производител. Той трябва да представи план, в който е посочен екологичния отпечатък на колата от началото на нейното производство до края на нейния живот, тоест до рециклирането.
В същото време собственикът на автомобила няма как да даде старата си кола на производителя, защото той няма права върху нея. От него обаче се изисква автомобилът да бъде унищожен с минимално въздействие на околната среда. Затова по предложение на „зелените“ в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя.
В този случай обаче плащането към производителя трябва да бъде в пълен размер, срещу което той ще осигурява бизнес-модел от типа „Автомобилът като услуга“, категорични са еколозите, които настояват 95% от всички компоненти на превозното средство да бъдат повторно използвани или рециклирани.
Идеята е автомобилната индустрия да намали въглеродния си отпечатък и потреблението на ресурси е една от най-важните неща да постигане на този резултат. Тук ключов е достъпът на автомобилния производител до превозното средство в края на експлоатационния му живот. Без това да бъде осигурено, всички взети решения са безсмислени.
Големият проблем е, че много автомобили, които са изчерпали ресурса си, се изнасят в трети страни и продължават да се използват там до последно, а след това там и се изхвърлят по неекологосъобразни начини.