Акциите на Renault загубиха цели 8% от стойността си в понеделник, след като компанията потвърди, че главният й изпълнителен директор Лука де Мео напуска, за да поеме Kering SA - собственика на модния гигант Gucci. Де Мео е втората ключова фигура, която напуска Renault в рамките на месец - преди това финансовият директор Тиери Пиетон премина в производителя на медицински устройства Medtronic.
Лука де Мео пое Renault в средата на сложната 2020 година, когато компанията имаше милиардни загуби, и успя да я изведе на печалба през последните години
Много пазарни анализатори тълкуват предстоящото оттегляне на де Мео (в средата на юли) като тежък удар за Renault, която тъкмо показваше признаци на съвземане въпреки неблагоприятните пазарни условия. "Добри новини за Kering и лоши за Renault", коментира Ангеран Арта, фондов мениджър в La Financière de l’Echiquier, пред Bloomberg. На същото мнение е Стивън Райтман от Bernstein, според когото де Мео "напълно преобрази" продуктовата гама на Renault. "Безотговорно е за т. нар. капитан на индустрията да напусне кораба в момента, когато предстои прилагането на най-трудната част от плана му", заяви Лоран Жилбо, шеф на най-големия работнически синдикат в Renault.
Renault бе в остра криза, когато привлече де Мео от предишната му позиция като шеф на Seat в групата VW. Френската компания планираше да съкрати 15,000 работни места, след като над десетилетие бе разчитала за печалбата си почти изцяло на приходите от дела си в Nissan. Фактическото разпадане на алианса след арестуването на Карлос Гон и отпадането на руския пазар след инвазията в Украйна допълнително влошиха перспективите. Де Мео обаче съумя да промени изцяло гамата, като привлече дизайнера Жил Видал от Peugeot, създаде технологичен център в Китай и партньорство в областта на двигателите с вътрешно горене с Geely. Неговата визия Renaulution предвиждаше марката да се придвижи по-близо до премиум сегмента - нещо, което вече е факт с модели като Austral и Rafale. Напук на прогнозите отпреди няколко години, през 2023 и 2024 Renault всъщност постигна много по-добри финансови резултати от бившия партньор Nissan.
Дени Ле Вот, под чието ръководство Dacia постигна най-големите успехи в историята си, изглежда най-логичният избор за наследник на де Мео. Но мнението си трябва да каже и френската държава
Много анализатори смятат, че напускането на де Мео оставя Renault "без лидерство" в ключов момент, когато трябва да се приеме новият стратегически план и окончателно да се разтури съюзът с Nissan. Големият въпрос е кой ще е наследникът на италианеца. Логичен вътрешен избор би бил Дени Ле Вот, досегашният шеф на Dacia и на поделението за ДВГ Horse. Шансове имат също Фабрис Камболив, досега шеф на марката Renault, и Франсоа Прово, директор по доставките. Но ключов глас по въпроса ще има френското министерство на финансите. Френската държава е най-големият акционер в Renault, с 15% дял (този на Nissan вече бе намален до 10%).
Другият голям въпрос е защо де Мео е взел такова решение. Според Figaro причината е основно финансова: държавната намеса в Renault поставя твърд таван за доходите на шефа, докато собственикът на Kering/Gucci - милиардерът Франсоа-Анри Пино - не страда от подобни ограничения. Друго обяснение свързва решението на де Мео с желанието му да се оттегли на върха, преди да проличат възможните негативни последствия от неговия план за Renault.