IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо шефът на Renault избяга в Gucci?

Акциите на френската компания се сринаха след решението на де Мео да иде в Gucci

Акциите на Renault загубиха цели 8% от стойността си в понеделник, след като компанията потвърди, че главният й изпълнителен директор Лука де Мео напуска, за да поеме Kering SA - собственика на модния гигант Gucci. Де Мео е втората ключова фигура, която напуска Renault в рамките на месец - преди това финансовият директор Тиери Пиетон премина в производителя на медицински устройства Medtronic. 
   
   
Лука де Мео, Renault, Gucci
Лука де Мео пое Renault в средата на сложната 2020 година, когато компанията имаше милиардни загуби, и успя да я изведе на печалба през последните години
   
       
Много пазарни анализатори тълкуват предстоящото оттегляне на де Мео (в средата на юли) като тежък удар за Renault, която тъкмо показваше признаци на съвземане въпреки неблагоприятните пазарни условия. "Добри новини за Kering и лоши за Renault", коментира Ангеран Арта, фондов мениджър в La Financière de l’Echiquier, пред Bloomberg. На същото мнение е Стивън Райтман от Bernstein, според когото де Мео "напълно преобрази" продуктовата гама на Renault. "Безотговорно е за т. нар. капитан на индустрията да напусне кораба в момента, когато предстои прилагането на най-трудната част от плана му", заяви Лоран Жилбо, шеф на най-големия работнически синдикат в Renault.

Renault бе в остра криза, когато привлече де Мео от предишната му позиция като шеф на Seat в групата VW. Френската компания планираше да съкрати 15,000 работни места, след като над десетилетие бе разчитала за печалбата си почти изцяло на приходите от дела си в Nissan. Фактическото разпадане на алианса след арестуването на Карлос Гон и отпадането на руския пазар след инвазията в Украйна допълнително влошиха перспективите. Де Мео обаче съумя да промени изцяло гамата, като привлече дизайнера Жил Видал от Peugeot, създаде технологичен център в Китай и партньорство в областта на двигателите с вътрешно горене с Geely. Неговата визия Renaulution предвиждаше марката да се придвижи по-близо до премиум сегмента - нещо, което вече е факт с модели като Austral и Rafale. Напук на прогнозите отпреди няколко години, през 2023 и 2024 Renault всъщност постигна много по-добри финансови резултати от бившия партньор Nissan. 
  
    
Дени Ле Вот, Dacia, Renault
Дени Ле Вот, под чието ръководство Dacia постигна най-големите успехи в историята си, изглежда най-логичният избор за наследник на де Мео. Но мнението си трябва да каже и френската държава
  
      
Много анализатори смятат, че напускането на де Мео оставя Renault "без лидерство" в ключов момент, когато трябва да се приеме новият стратегически план и окончателно да се разтури съюзът с Nissan. Големият въпрос е кой ще е наследникът на италианеца. Логичен вътрешен избор би бил Дени Ле Вот, досегашният шеф на Dacia и на поделението за ДВГ Horse. Шансове имат също Фабрис Камболив, досега шеф на марката Renault, и Франсоа Прово, директор по доставките. Но ключов глас по въпроса ще има френското министерство на финансите. Френската държава е най-големият акционер в Renault, с 15% дял (този на Nissan вече бе намален до 10%). 

Другият голям въпрос е защо де Мео е взел такова решение. Според Figaro причината е основно финансова: държавната намеса в Renault поставя твърд таван за доходите на шефа, докато собственикът на Kering/Gucci - милиардерът Франсоа-Анри Пино - не страда от подобни ограничения. Друго обяснение свързва решението на де Мео с желанието му да се оттегли на върха, преди да проличат възможните негативни последствия от неговия план за Renault. 
  
    


   
    

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    12, не е само това. Факторите са много, но не искам да навлизам надълбоко, защото има елемент на спекулация.
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Същите като футболистите :"От дете мечтая да играя в този отбор,".... И после бягат с 200. Да назначат ИИ за шеф, ще си спестят милиони в заплати и прощални бонуси.
  • #13
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Леля Асена Василева ( преди 2 седмици )
    Евреина има само една любов-парата..Нищо друго не е от значение...
  • #12
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Според много анализи, за всички производители, предстоят трудни години. Суровини, повишаващи се цени, работни заплати и съкращения. В Рено групата успехът е в хибридното задвижване и продажбите на Дачия. За мен скъпи модели като Rafale и Austral с 1.2 хиб. са уязвими в такава обстановка. Голяма грешка беше спирането и на Аркана. Логично е случващото се.
  • #11
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Бих избрал Дачия или Нисан пред което и да е Рено, просто са ужасни коли.
  • #10
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Има една максима - работата се напуска най вече заради шефа, не толкова заради пари. Предвид че държавата му е шеф, много вероятно да има търкания там.
  • #9
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Мисля че повечето хора не осъзнават добре ролята на добрите мениджъри. Можеби заради пагубното представяне на соц директорите от онази епоха. Вижте само до къде го докараха Фиат от втората най-голяма автомобилна компания в европа. Даже Ланчиа е имала продажби на половината на Мерцедес в края на 80те в европа. За Алфа Ромео да не говорим, какъв потенциял е имал. Даже Купра сега имат повече продажби от тях. Вижте от друга страна Киа/Хюндай какъв процес извървяха. Е толкова е значимо мениджърството
  • #8
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Евала на шефа на Дачия, направи немислим успех за тази марка. Никой нито хипотетично не би си представил такъв пробив преди 20 год. С такива хора икономиката може да върви устойчиво напред. Де да ги имаше и между Българските лидери.
  • #7
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 2 седмици )
    Премиите на мениджърите обикновено са опции - получават суми ако цената на акциите се вдигне. Самата заплата обикновено не е много голяма
  • #6
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Те футболистите взимат много повече, дето ритат една топка все пак. Не че там не се изискват свърх способности. Но къде къде е по-отговорно да ръководиш една огромна компания с толкова отдели и подкомпании и да предвиждаш каква е адекватната стратегията за бъдещето в толкова сложен контекст както е автомобилния свят в момента