IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо шефът на Renault избяга в Gucci?

Акциите на френската компания се сринаха след решението на де Мео да иде в Gucci

Акциите на Renault загубиха цели 8% от стойността си в понеделник, след като компанията потвърди, че главният й изпълнителен директор Лука де Мео напуска, за да поеме Kering SA - собственика на модния гигант Gucci. Де Мео е втората ключова фигура, която напуска Renault в рамките на месец - преди това финансовият директор Тиери Пиетон премина в производителя на медицински устройства Medtronic. 
   
   
Лука де Мео, Renault, Gucci
Лука де Мео пое Renault в средата на сложната 2020 година, когато компанията имаше милиардни загуби, и успя да я изведе на печалба през последните години
   
       
Много пазарни анализатори тълкуват предстоящото оттегляне на де Мео (в средата на юли) като тежък удар за Renault, която тъкмо показваше признаци на съвземане въпреки неблагоприятните пазарни условия. "Добри новини за Kering и лоши за Renault", коментира Ангеран Арта, фондов мениджър в La Financière de l’Echiquier, пред Bloomberg. На същото мнение е Стивън Райтман от Bernstein, според когото де Мео "напълно преобрази" продуктовата гама на Renault. "Безотговорно е за т. нар. капитан на индустрията да напусне кораба в момента, когато предстои прилагането на най-трудната част от плана му", заяви Лоран Жилбо, шеф на най-големия работнически синдикат в Renault.

Renault бе в остра криза, когато привлече де Мео от предишната му позиция като шеф на Seat в групата VW. Френската компания планираше да съкрати 15,000 работни места, след като над десетилетие бе разчитала за печалбата си почти изцяло на приходите от дела си в Nissan. Фактическото разпадане на алианса след арестуването на Карлос Гон и отпадането на руския пазар след инвазията в Украйна допълнително влошиха перспективите. Де Мео обаче съумя да промени изцяло гамата, като привлече дизайнера Жил Видал от Peugeot, създаде технологичен център в Китай и партньорство в областта на двигателите с вътрешно горене с Geely. Неговата визия Renaulution предвиждаше марката да се придвижи по-близо до премиум сегмента - нещо, което вече е факт с модели като Austral и Rafale. Напук на прогнозите отпреди няколко години, през 2023 и 2024 Renault всъщност постигна много по-добри финансови резултати от бившия партньор Nissan. 
  
    
Дени Ле Вот, Dacia, Renault
Дени Ле Вот, под чието ръководство Dacia постигна най-големите успехи в историята си, изглежда най-логичният избор за наследник на де Мео. Но мнението си трябва да каже и френската държава
  
      
Много анализатори смятат, че напускането на де Мео оставя Renault "без лидерство" в ключов момент, когато трябва да се приеме новият стратегически план и окончателно да се разтури съюзът с Nissan. Големият въпрос е кой ще е наследникът на италианеца. Логичен вътрешен избор би бил Дени Ле Вот, досегашният шеф на Dacia и на поделението за ДВГ Horse. Шансове имат също Фабрис Камболив, досега шеф на марката Renault, и Франсоа Прово, директор по доставките. Но ключов глас по въпроса ще има френското министерство на финансите. Френската държава е най-големият акционер в Renault, с 15% дял (този на Nissan вече бе намален до 10%). 

Другият голям въпрос е защо де Мео е взел такова решение. Според Figaro причината е основно финансова: държавната намеса в Renault поставя твърд таван за доходите на шефа, докато собственикът на Kering/Gucci - милиардерът Франсоа-Анри Пино - не страда от подобни ограничения. Друго обяснение свързва решението на де Мео с желанието му да се оттегли на върха, преди да проличат възможните негативни последствия от неговия план за Renault. 
  
    


   
    

0 от 500
  • #5
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ако лидера е добър и изкарва компанията от криза и загуби на печалба (какъвто е случая), заслужава да има много-милионна заплата. Ако чистите печалби са милиярди и е развил стратегия за бъдещите години която работи добре, защо не. Вие колко бихте искали да ви е заплатата ако ръководите Stelantis примерно? Няколко марки под една шапка. Проблема на капитализма не в големите заплати на мениджърите, а в огромните суми скътани от данъци които не се връщат отново в бюджетите да служат на обществото
  • #4
    8 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 5 месеца )
    До 3 - оборота не е печалба!Една компания може да има трилиони оборот и да е на милиони загуба.Милиони за заплата са оправдани при устойчива печалба,а не при положение стигнало се до държавна помощ!Факта,че бяга преди да са лъснали истинските "резултати" от работата му говори достатъчно какво и колко заслужава!Ако знаеш,че резултатите ще са добри и ще имаш база да искаш повече,ще бягаш ли?А какви дялани камъни са си личи от резултати-ако ставаш за всичко,значи не ставаш за нищо-народна мъдрост
  • #3
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    И после защо топ меринджейте взимали такива заплати. Щото могат да измъкнат цялата компания със над 100.000 работници от банкрут. Не че са безгрешни, но са ефективни.За компании с оборот от на 100 млрд, 20-30 млн заплата за добрия лидер си е заслужена цифра
  • #2
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Дедо ( преди 5 месеца )
    Плъховете. Гледайте плъховете!
  • #1
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 5 месеца )
    За мен забавното е какви дялани камъни са тези мениджъри - стават за шефове на всеки бизнес