IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ЕС готви ограничения за възрастните шофьори

Водачите над 70 години ще бъдат подложени на специални тестове

Властите в Европейския съюз искат да ограничат издаване на права за шофиране на по-възрастните хора, на които ще им става все по-трудно да заменят изтеклия им сертификат. Сега в отделните държави има различни правила за удължаване на шофьорската книжка, но те ще бъдат уеднаквени.


шофьори


Явно е, че психологически за много хора е трудно да се откажат от шофирането след определена възраст, защото това им позволява неограничена мобилност. В същото време полицията може да отнеме документа за управление на автомобил, само ако възрастен шофьор започне да се държи опасно на пътя.

Предстоящата директива на ЕС предвижда свидетелствата за управление на автомобили, мотоциклети и други превозни средства да важат само десет години. В Германия обаче документът са дава за срок от 15 години, докато в Белгия и Франция книжката е безсрочна. Сега вече при навършването на 70 години срокът на свидетелството за правоуправление навсякъде ще бъде 5 години.

В същото време шофьорите на тази възраст ще трябва да преминат през пълна медицинска комисия. Вече е съставен подробен списък от заболявания, който заема няколко страници. И при откриването на някое от тях на пенсионера ще му бъде забранено да шофира завинаги.

Освен това проектът включва и специален „тест за годност“, на който ще бъдат подлагани възрастните шофьори. Засега обаче не се уточнява как ще бъде организиран той, като отговорността ще падне върху местни служби. В документа се предвижда и въвеждането на опреснителни курсове.

Предвижда се също така и забрани на хартиените шофьорски книжки. Те ще бъдат заменени от цифрови, които могат да бъдат показвани от шофьора чрез приложение на смартфона си. В момента 40% от нарушенията на пътя остават ненаказани поради липсата на единна общоевропейска база данни на водачите. Цифровизацията на документите трябва напълно да реши проблема. Така глоба, издадена във Франция, ще може да бъде наложена веднага на шофьор в България.


0 от 500
  • #108
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Пешо ( преди 1 година )
    Това е дискриминация и ако бъде обжалвано ще се отмени веднага.
  • #107
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Вече се прекалява с възрастовите ограничения. Започнах 70-тата си година, имам стаж от 44 години зад волана с нито едно допуснато ПТП. Работещ пенсионер съм и всеки ден карам минимум по 30 км, тъй като работя извън града. При непрекъснато увеличаващата се възраст за пенсиониране и търсене на дефицитни специалности като моята от страна на частните предприятия няма никаква логика да се ограничава правото на шофиране. Нека се санкционират нарушителите на пътя, независимо от тяхната възраст.
  • #106
    3 rate up comment 2 rate down comment
    ще се види ( преди 1 година )
    Просто да се направи един бърз тест за реакциите след 70 годишна възраст. Ако си ОК да шофираш - шофирай. Ако си неадекватен и се вижда, че с действията си ще убиеш някого - КНИЖКАТА СЕ ВЗИМА. Край.
  • #105
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Това си е чиста дискриминация! Прогонихте децата ни в чужбина, а сега ни вземете и шофьорските книжки! Да не можем да си посрещнем елементарни нужди. Кой да ни кара тогава, като ги няма младите?! Ще ни отпуснете ли средства за ползване на таксита или ще направите безплатен градския транспорт за пенсионерите?! Аз ли съм най-опасният шофьор по пътищата, при положение, че имам златен талон от повече от 10 години и през живота си имам само един акт за 20 лв. (без вина) и един фиш за 10 лв. за колан.
  • #104
    11 rate up comment 3 rate down comment
    ianko_ivanov ( преди 1 година )
    A как ще се съчетае непрекъснатото увеличение на възраста за пенсиониране с ограниченията!? Тези, които работят като шофьори да сменят професията ли? Значи до 70 г. да работиш може, но да шофираш не... Абе, до кога ще се занимаваме с нескончаемите идиотщини на евро-бюрократите? То и без това в България вече средната продължителност на живота е 68 години с тенденция към понижаване (от хубав евро-живот), а пенсионирането на 65, 67 за социална пенсия. С тенденция към увеличение.
  • #103
    4 rate up comment 2 rate down comment
    афган ( преди 1 година )
    аз съм на 101 години и още го мога. карам си бентли и не ми пука .
  • #102
    27 rate up comment 1 rate down comment
    manivela ( преди 1 година )
    Анализите казват,че най големите нарушения и катастрофи правят от 18-24г..редно ли е да се ограничава възраста когато не са причина за жертвите по пътя,още повече,че знаейки че е с проблеми стареца си внимава много повече от колкото тези *** !!
  • #101
    32 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Уважавайте старостта, тя е вашето бъдеще!
  • #100
    4 rate up comment 51 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Правилно, повечето дъртофелници карат без да гледат и сякаш са царете на пътя. Дали от непукизъм или от ограничени когнитивни способности.
  • #99
    38 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А виж ... Отвореният и хубав ЕС е бааят възрастофобски :)