IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой е най-натовареният компонент в автомобила?

Много хора пренебрегват тази част, която е честа причина за гибел на двигателя

Знаете ли коя част в автомобила ви е подложена на най-голямо натоварване? Буталата? Свещите? Амортисьорите? Не, тази чест принадлежи на един компонент, който повечето от нас смятат за съвсем простичък и нискотехнологичен. Всъщност българската автомонтьорска школа даже му е дала леко пренебрежителното име "гарнитура на главата", като нещо, което върви с тройка кебапчета.
       
        
 
      
         
Но истината е, че гарнитурата на главата е една от най-честите причини за гибел на двигателя. Много хора я пренебрегват, докато изведнъж не сдаде багажа и не ви сервира четири- или дори петцифрена сметка за основен ремонт. Това чудесно видео на канала New Mind обяснява в детайли защо този компонент заслужава повече внимание и респект. Ето и причините накратко.

Видеото нарича гарнитурата "най-измъчвания компонент в двигателя", и не е трудно да повярваме в това. Под капака има много други елементи, които понасят по-сериозен стрес: буталата са изложени на огромни температури, свещите - на необикновено интензивен цикъл, веригите и ремъците търпят механично натоварване. Но гарнитурата на главата е под всички възможни видове натоварване едновременно. Тя трябва да понася изключително високата сила на затягане на болтовете на главата, без да се деформира твърде много, но в същото време да остава достатъчно пластична, за да уплътнява ефективно грапава повърхност. Трябва да се справя с гъстата утайка от студено масло, но и с горещото масло, което под налягане тече като вода, и с охладителната течност. И двете съдържат високо корозивни компоненти. Но гарнитурата за нищо на света не трябва да допуска двете да се смесят.
     
         
гарнитура на главата
     
           
Освен това, тя трябва да удържа на наляганията в горивната камера. Трябва да устоява на температури, надхвърлящи 500 градуса по Целзий. И всичко дотук трябва да се изпълнява при всякакви условия - независимо дали навън е 30 градуса под нулата и двигателят е студен, или е 40-градусова жега и изкачвате стръмен хълм, теглейки каравана. Това са много противоречащи си изисквания към един компонент, дебел милиметри. Затова и отне десетилетия, преди индустрията да се научи да прави наистина издръжливи гарнитури за главата. Като най-съвременните образци от многопластова стомана. Както отбелязват авторите на видеото, това е може би последният голям технологичен пробив за двигателя с вътрешно горене.

  
      

0 от 500
  • #5
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Едно време имаше медни и не мърдаха
  • #4
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Философчета, те са ви написали - и обяснили във филма - защо е най-натоварената. Ама не сте прочели чак дотам :) като знам по задръстванията как мирише на изгоряло масълце, и много други не смятат, че трябва да се сменя :D
  • #3
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 3 седмици )
    Най-натоварените елементи в бутален четиритактов двигател с вътрешно горене са компресионните сегменти. Постоянно *** и температура достигаща 750С. Това е.
  • #2
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Кажи бабе тенкю ( преди 3 седмици )
    Вече се чудите кви малоумщини да измисляте,гарнитурата си е просто консуматив,аз сменям 2 пъти на капака на клапаните,а на главата за 10г.не съм сменял никогда ;)
  • #1
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Ники ( преди 3 седмици )
    Като всяко нещо си има живот.Ана да е най натовареният елемент си е пълна простотия.Направи 5к оборота в минута с която си избереш част от тялото и тогава пиши глупости.