IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой е най-натовареният компонент в автомобила?

Много хора пренебрегват тази част, която е честа причина за гибел на двигателя

Знаете ли коя част в автомобила ви е подложена на най-голямо натоварване? Буталата? Свещите? Амортисьорите? Не, тази чест принадлежи на един компонент, който повечето от нас смятат за съвсем простичък и нискотехнологичен. Всъщност българската автомонтьорска школа даже му е дала леко пренебрежителното име "гарнитура на главата", като нещо, което върви с тройка кебапчета.
       
        
 
      
         
Но истината е, че гарнитурата на главата е една от най-честите причини за гибел на двигателя. Много хора я пренебрегват, докато изведнъж не сдаде багажа и не ви сервира четири- или дори петцифрена сметка за основен ремонт. Това чудесно видео на канала New Mind обяснява в детайли защо този компонент заслужава повече внимание и респект. Ето и причините накратко.

Видеото нарича гарнитурата "най-измъчвания компонент в двигателя", и не е трудно да повярваме в това. Под капака има много други елементи, които понасят по-сериозен стрес: буталата са изложени на огромни температури, свещите - на необикновено интензивен цикъл, веригите и ремъците търпят механично натоварване. Но гарнитурата на главата е под всички възможни видове натоварване едновременно. Тя трябва да понася изключително високата сила на затягане на болтовете на главата, без да се деформира твърде много, но в същото време да остава достатъчно пластична, за да уплътнява ефективно грапава повърхност. Трябва да се справя с гъстата утайка от студено масло, но и с горещото масло, което под налягане тече като вода, и с охладителната течност. И двете съдържат високо корозивни компоненти. Но гарнитурата за нищо на света не трябва да допуска двете да се смесят.
     
         
гарнитура на главата
     
           
Освен това, тя трябва да удържа на наляганията в горивната камера. Трябва да устоява на температури, надхвърлящи 500 градуса по Целзий. И всичко дотук трябва да се изпълнява при всякакви условия - независимо дали навън е 30 градуса под нулата и двигателят е студен, или е 40-градусова жега и изкачвате стръмен хълм, теглейки каравана. Това са много противоречащи си изисквания към един компонент, дебел милиметри. Затова и отне десетилетия, преди индустрията да се научи да прави наистина издръжливи гарнитури за главата. Като най-съвременните образци от многопластова стомана. Както отбелязват авторите на видеото, това е може би последният голям технологичен пробив за двигателя с вътрешно горене.

  
      

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Онуфри ( преди 1 седмица )
    в България най-натоварено е окачването и турбината на дизеловия ви копфтор.. прощавайте - мотор ;)
  • #14
    1 rate up comment 0 rate down comment
    123 ( преди 1 седмица )
    Ми като взеха да правят алуминиеви двигатели и яка компресия как няма да ви мирише на изгоряло масло.Всеки който разбира от двигатели знае за какво става въпрос.
  • #13
    0 rate up comment 5 rate down comment
    1234 ( преди 2 седмици )
    така е защото е пълна простотия да вкарваш уплътнение на цилиндър с компресия 1:18 за Дизел между две равни повърхности ! все някога ще изпусне. Връзката между главата и блока трябва да е друг тип с жлебове и кривини уплътнени с мек метал, мед например, който при при стягане да убере хлабините. за 100 г не се научиха да правят двигатели, за това сега ел коли ще ги изместят. Двг са бирници
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Васко ( преди 3 седмици )
    Зависи, при шофьорите от женски пол най-натовареният компонент е съединителя.
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Случайно минаващ ( преди 3 седмици )
    Не четете - това е елемента с най-тежко техническо задание за изработка. От едната му страна горещото масло, от другата "студеният" антифриз и не трябва да има температурни деформации. Изискванията на които трябва да отговаря не са никак малко или лесни за изпълнение, особнено предвид дебелината му. Единствено съм съгласен, че сегментите са му конглокенция, като сложност на разработка/изработка. Всичко останало е в пъти по-лесно да се направи.
  • #10
    20 rate up comment 2 rate down comment
    Ширпотреба ( преди 3 седмици )
    Сега правят масовите двигатели от алуминий и лъжат хората че било по добре и по леко. Да по леко е. Но НЕ Е по добро! Правят го да пестят пари. Алуминиевите части са по евтини за производство. Алуминия се топли при ниска температура и се лее много лесно. И крайната му обработка също е лесна и евтина. Чугунените двигатели от друга страна са малко по тежки но пък са в пъти по здрави. Имат нужда само от по голяма охладителна система. Но голямата охладителна система подобрява и надеждността.
  • #9
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Това твърдение и аргументите са меко казано глупаво, защото всички подробности около него са инсинуация.Всички детайли не мога да коментирам, но само един: Гарнитурата издържала на наляганията на горивната камера!?!? Налягането горивният процес се предава чрез главата на болтовете, а пряко върху ръба на гарнитурата тое НИЩОЖНО! И т.н.
  • #8
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Ширпотреба ( преди 3 седмици )
    По принцип в момента нито един производител не прави този елемент както трябва. На повърхността на блока около цилиндрите и всички отвори за охлаждане трябва да има издълбани канали. В тях се поставят неръждаеми пръстени със кръгло сечение които стърчат малко над повърхността на блока. Слага се медна гарнитура и като се стегне уплътнява перфектно. Стоманените пръстени се набиват в медната гарнитура и няма мърдане. Добре е също и главата и блока да са от лята стомана. А не от алуминий.
  • #7
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Ширпотреба ( преди 3 седмици )
    Правят ширпотреба бо--клуци еднодневки и затова има проблеми. По принцип почти всичко по масовите автомобилите направено калпаво и по не по най добрия начин. Не е направено за здравина и дълъг живот. Някой неща са направени нарочно консуматив да се чупят. Другото е защото пестят пари. А и има и доста некадърни инженери които всъщност не знаят какво правят. Във всяка фирма има некадърници. Включително и на ръководни позиции където вземат грешни решения.
  • #6
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    още има медни но са по поръчка заради лазерно рязане