IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо производителите толкова бързат да премахнат бутоните от колите ни?

Причините са няколко. Основната - и най-рядко споменавана - е финансова

Вече е ясно, че двигателят с вътрешно горене и ръчната скоростна кутия са застрашени от изчезване видове. Но преди тях в небитието ще потъне друг елемент от автомобила, който доскоро смятахме за незаменим: бутоните по таблото. Вместо тях идва ерата на глобалното господство на дигиталния дисплей.
 
  
Tesla, бутони, дисплей
Повечето хора се справят с лекота със сензорните дисплеи - само че ако са седнали на дивана си. По време на шофиране уцелването на определени точки от екрана е трудно и дори опасно
 
  
Идеи за автомобили без бутони вътре са се пръквали още от 30-те години на ХХ век. Доскоро те оставаха запазена марка на екзотичните концептуални модели - създадени да шашкат зрителите по автосалоните, но не и с мисъл за реално производство.

Последното десетилетие обаче промени това. Загледани замечтано към сектора на смартфоните и таблетите, автомобилните производители също започнаха да разчитат на сензорните дисплеи - първо плахо, после и по-смело. Range Rover прехвърли управлението на ключови функции към екрана още през 2011. Peugeot се отказа дори от бутоните за контрол на климатика. И накрая, разбира се, се появи Tesla, в която ще откриете единствено педали, волан и един огромен таблет за всичко останало.

Най-странното е, че ако не смятаме Tesla, чиито клиенти са предимно любопитни към новите технологии хора, при останалите марки реакцията на купувачите срещу сензорните дисплеи не беше особено ласкава. Не ги одобриха нито професионалните автомобилни журналисти, нито експертите по безопасност. Резултатът: днес на практика всеки производител започва да ги въвежда поголовно в гамата си. Дори компании като BMW, които дълги години държаха на прагматичния и утилитарен подход към интериора, сега изведнъж правят радикален завой.
 
 
Mercedes S-Class, 2003
Интериор на Mercedes S-Class отпреди двайсетина години. Обсипването на таблото с десетки бутони не е нито практично, нито естетично. Но защо сега отиваме в другата крайност?
 
  
Защо е така? Най-често компаниите дават един и същи отговор: клиентите го искат. Но така ли е наистина? Няма съмнение, че много купувачи предпочитат по-големи екрани в колите си. Искат ли обаче всички функции да са прехвърлени към тях, за сметка на удобното въртящо се копче за температурата например? Всъщност никой не ги пита.

Логиката на производителите е, че хората са свикнали вече със смартфони и таблети. Но тази логика има едновременно два накуцващи крака. Първо, боравенето със смартфона е удобно, когато седиш на дивана си или на стола в офиса. Но не е удобно в движеща се със 100 км/ч по неравен път кола. Второ, софтуерът и графиката на смартфоните и таблетите са създадени така, че да привличат вниманието, да те потапят изцяло в това, което правиш. Не е добра идея обаче да го прави и автомобилът ти, докато го шофираш.

Някои изтъкват естетически мотиви: таблото без бутони е по-минималистично и по-красиво. Но красотата е относително нещо - има модели с по 50 копчета по таблото, които изглеждат по-добре от други само с по един квадратен дисплей, забоден как да е отгоре.
 
  
Tesla, бутони, дисплей
Големият екран за информационната система вече е задължителен за всеки съвременен автомобил. Затова все повече производители предпочитат да спестят разходите за допълнителни бутони и контролери
  
  
По-убедителният аргумент на автомобилните компании е, че екраните им дават повече гъвкавост. Все повече от днешните коли се ъпдейтват дистанционно и могат да получат нови функции и в петата година от живота си. Очевидно няма как производителят да е предвидил това и да е подготвил нужните бутони, докато с дисплея това е напълно възможно. И все пак остава въпросът защо някои най-основни функции, като управлението на климатика, не запазят удобните си и по-безопасни физически бутони.

Отговорът на последното е известен, макар че никоя автомобилна компания няма да го каже в прав текст. Причината за изчезването на бутоните е основно финансова. Изработването им струва пари, както и окабеляването, и монтирането. Сензорният дисплей също не е безплатен, разбира се, но той така или иначе вече е задължителен елемент в автомобила - защо тогава да не го натоварим и с всички останали функции, казват си производителите. И очевидно никога не си отговарят с очевадното: защото е неудобно, отвлича вниманието на шофьора и е потенциално опасно.
  
   
10 автомобила с твърде малко бутони (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #14
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Идеалното е съчетаването. Температура, звук, телефон са ми с лесни бутони.Маршрут, избор на пътища, режим на двигателя и други подобни са от екрана преди да тръгна.Крайностите са вредни.
  • #13
    22 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ай да питам нещо! Телефоните и смарт-телефоните са забранени при шофиране, нали? А тия телевизори, какво са? Не е ли същото? Всичко е кинти. Излиза им два пъти по-евтино и ти го продават два пъти по-скъпо, обвито в никому ненужни технологии! На мен Мерца от снимката ми харесва много повече от киносалона в Теслата. Аи със здраве!
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Докторът ( преди 2 години )
    Защото е по-ефективно за производство.Поръчваш целият екран в Китай, директно с бутони и само го поставяш в кабината
  • #11
    2 rate up comment 12 rate down comment
    До 1 ( преди 2 години )
    Като го направиш в таблет - да не би да нямаш дизайнери,HW дизайнери, IT и т.н. Дисплеят с километража е доста сложен, много по-сложен от твоите разбирания за таблет от 100лв и това не е защото производителя го иска,а защото има регулации! Поддръжката на тези джаджи е доста по-скъпа за производителя от тези на аналоговите.Да има "мода" всичко да се прави с дисплей и тя ще си остане, защото дава доста повече опции за потребителя от тези с аналоговата. При последната каквото ти вградят - това е!
  • #10
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Щото е по евтино. Иначе за всеки бутон трябва дизайнер после матрица леене устройство....а така един китайски дисплей върши всичко за по малко пари.
  • #9
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Нивото е доста ниско в БГ-то, повечето гъзари дори телефона не могат да си свържат с колата то си се вижда на пътя какво остава за най-новите технологии и тенденции.
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Klasika ( преди 2 години )
    Всички при бай Ставри доживот за буферни дози!!!!*НАСА* е разбрала,че по земята се разхожда 78 процента *** и ни слагат безплатно за тях експериментални *жици и таблети* по колите като експериментална лаборатория и добитъка трябва да плаща за това!!! А е *** защото всички карат сиви и черни коли защото им внушават! Е значи добитъка ще се мъчи и с никому ненужна електроника,но ще го лъжат че трябва,а той....грухти от кеф!... Значи добитъка е виновен,същия *** който купуваше т.хартия?
  • #7
    1 rate up comment 3 rate down comment
    КОКО ( преди 2 години )
    В МАЗДА много от функциите се управляват гласово.
  • #6
    0 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    гледам че за моята астра в Али-то продават таблети които се инсталират на мястото на радиото и от снимките на клиенти изглежда много гууд
  • #5
    47 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Управляваш си де.довия. Я пробвай колко време й отнема на Алекса, или на еквивалента й, да намали звука в колата, ако се наложи. Или виж колко команди са нужни да нагласиш климатика. Когато един ден ви направят автономни пилоти за неделните шофьорчета, тогава да, в колата ще ти трябва само телевизор и може би нещо надуваемо. Но това е още далеч. Дотогава по-добре да не се блещите постоянно в таблета, докато карате, че и без това ви е трудно