Всеки шофьор, който поне веднъж в живота си купува нови гуми, трябва да е обърнал внимание на любопитния факт, че по повърхността на гумата има странни многоцветни ивици. В зависимост от марката гуми може да има различен брой от тях, освен това ивиците на различните гуми могат да се различават в набор от цветове. Какво е предназначението на тези цветни ленти, ви разказваме сега.
Многоцветни ивици, нанесени върху гумите в областта на протектора - или върху самия протектор, или вътре в каналите на гумата е неразделна част на „гумената“ маркировка. Днес автомобилните гуми се маркират с набор от три обозначения. И така, първият начин за маркиране са вече споменатите многоцветни ивици на протектора. Те се прилагат фабрично, след като гумата се оформи финално, като това става с помощта на специална машина. Тези ленти са много важни за складовите работници както в самия завод, така и в търговските обекти. С тези ленти може бързо да се идентифицират едни и същи гуми от същия комплект.
Вторият начин за маркиране на гуми е да нарисувате число, оградено в кръг, квадрат, ромб и др. Най-често такава маркировка се очертава с бял кант и се нанася върху страничната повърхност на гумата. Това е печатът на отдела за технически контрол (ОТК). С други думи, знак за контрол на качеството. Конкретна цифра е кодът на служител, който отговаря за освобождаването на определена група стоки. В този случай е възможно да се идентифицира самоличността на лицето, което е одобрило гумата.
Третият важен елемент от маркировката на гумите са кръгли точки (петна) с диаметър 5-10 mm. Най-често те се нанасят върху външната странична повърхност на гумата. Петната могат да бъдат червени, зелени, жълти, бели и много други цветове. Това е друга фабрична маркировка, която не представлява никаква стойност за обикновения потребител.
Различните цветни точки показват типа гума. Освен това всеки производител има свой собствен набор от цветови кодове. Такива точки показват и най-тежката част от гумата. Когато автомобилите са току-що сглобени и „обути” за първи път, се препоръчва мястото с точката да се съпостави с вентила на колелото.