Точно преди сто години Фердинанд Порше, тогава ръководител на разработката и производството в австрийската автомобилна компания Austro-Daimler, използва екстремните изисквания на моторните спортове, за да демонстрира своите идеи. И го прави с успех, след като конструиран от него автомобил печели през 1922 г. състезанието Targa Florio в планините на Сицилия.

Каква е историята на тази машина и защо е много ценна за Porsche AG? Макар и да не е продукт на компанията, създаването на „Austro-Daimler“ - „Sascha“ е една от повратните точки, които проправят пътя за основаването на сегашния гигант в индустрията. В чест на 100-годишнината от историческата победа в Италия, отделът за наследство и музеят на Porsche възстановиха един екземпляр, връщайки му предишната слава.
Фердинанд Порше се среща за първи път с граф Александър Йосиф фон Коловрат-Краковски през 1921 г. Запаленият фен на моторните спортове фон Коловрат-Краковски, когото наричат Саша (Sascha), е партньор в Austro-Daimler. Фердинанд и Саша имат обща визия за създаването на малка кола, произведена в големи количества на ниска цена. Конструкторът обаче се нуждае от одобрението на изпълнителния съвет на Austro-Daimler, но бордът е скептичен.

Порше обаче е убеден в успеха на идеята си и решава да построи автомобила, като е финансиран от индустриалния магнат и филмов продуцент фон Коловрат-Краковски. Затова и той кръщава автомобила „Sascha“. Създадени са четири машини, които са изпратени в Сицилия и завършени малко преди състезанието. Едва във влака са боядисани алуминиевите каросерии в червено, за да не изпъкват толкова много и да бъдат откраднати в Италия. За да ги различава от разстояние, Коловрат-Краковски ги украсява със символи от карти за игра.
Граф Коловрат не само финансира и ръководи операцията, но и шофира един от автомобилите. По-късно четиримата пилоти на „Sascha“ ще нарекат Targa Florio „странно състезание по главозамайващи маршрути“. Колите тръгват на интервали от две минути, което означава, че участниците никога не виждат срещу кого се състезават.

Фердинанд Порше е убеден, че ще има добра реклама на автомобила при успешно състезание и така ще спечели неговите критици. Автомобилът на 46-годишния тогава Фердинанд Порше е конструиран на принципа на съотношението мощност/тегло, което до ден днешен е определяща характеристика на всички спортни автомобили на компанията от Цуфенхаузен.
Така през април 1922 г. „Sascha“ печели историческа победа в класа си на Targa Florio. Тежащият 598 кг автомобил се задвижва от 1,1-литров, редови 4-цилиндров двигател с водно охлаждане и два горно разположени разпределителни вала, мощността е около 50 к.с. и е революционен за времето си, а максималната скорост е 144 км/ч. Отличното съотношение мощност/тегло на „Sascha“ правят състезателната кола конкурентна не само в своя клас, но и като цяло.
Резултатът е исторически - след 432 км, 6000 завоя и наклони до 12,5 процента, два от автомобилите „Sascha“ са на първо и второ място в класа си, а шампионът е на 19-то място в общото класиране, където машините са с четири до пет пъти повече мощност. Средната скорост на двете „Sascha“ е 54 км/ч, докато общият победител в Targa Florio е Mercedes със средно 63 км/ч, но колата е оборудвана с много по-мощен двигател.

След този успех „Sascha“ има още 42 победи в 52 състезания, но и това не е достатъчно за борда на Austro-Daimler да даде зелена светлина на производствената версия на малкия автомобил. Управата се позова на финансови причини, инфлацията и факта, че Австрия е твърде малка, за да предложи подходящ пазар. Вместо това фокусът е върху големите, шестцилиндрови модели.
Това довежда до напускането на Фердинанд Порше, който се премества в компанията майка в Щутгарт. През 1924 г. той участва в Targa Florio с Daimler и получава титлата почетен доктор, която все още присъства в името на компанията и днес. В крайна сметка през 1931 г. Порше основава своята Dr. Ing. hc F. Porsche AG. Така започва славната история на Porsche – един от символите на автомобилната индустрия в последните 100 години, която е свързана и със „Sascha“.
Още снимки на „Sascha“ - вижте в галерията


0