IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #100
    1 rate up comment 0 rate down comment
    stefankfz ( преди 1 месец )
    a naj dobre na vodorod..............
  • #99
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Всичките латентни сте тук...
  • #98
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Маняк ( преди 1 месец )
    Само очилати педраси и захлюпени ит-та с малко познания по физика се възбуждат от ел миксерите.Реално нещата изобщо не са розови - първо като цени , второ като реална ефективност и трето като реален екологичен ефект....математика и сметки - не излизат
  • #97
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    А какво правят двете? Могат ли да топлят вода? Това е все едно да сравняваш бензинов и дизелов автомобил, като бензиновия има и газова уредба.
  • #96
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    През цялото време сравняваш колектори за топла вода с фотоволтаици. Ябълки с гущери.
  • #95
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Адвокатате на дявола, я ми обясни защо сравнявам портокали с круши?Сравнявам две технологии за загряване на вода. Кажи коя от двете не става за тази цел? Май не можеш да схванеш, че е точно както да сравняваш смартфонът с телефон с шайба. И по двете можеш да проведеш телефонен разговор, ама едното може повече неща от другото. Сега разбираш ли защо телефоните с шайба изчезнаха, както ще изчезнат и вакуумно-тръбните колектори, а термопомпените бойлери ще стават повече?
  • #94
    28 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    На запад започнаха да покриват обществените сгради с панели, защото измислиха колко ниви ще се запазят. В България с хилядите панелки с плосък покрив можем да сме първенци, ама как да очакваш прогрес у народ дето най голямата гордост е да отвие крушата в асансьора и да не плати 5лв за стълбище
  • #93
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Сравняваш ябълки с гущери,.
  • #92
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 3 месеца )
    Адвокате на дявола, пак нищо не си разбрал.КПД на по-скъпата система с вакуумно-тръбни колектори е по-високо и въпреки това, по-евтината фотоволтаична система ми доставя повече енергия годишно. Така че можеш да спреш с това КПД. Само по себе си нищо не означава! За хората рентабилността е много по-важна. А вече масово се инвестира във фотоволтаици, така че си в грешка. Много голяма грешка. Има заявки за изграждане на 24 гигавата ВЕИ само за България
  • #91
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Хубаво. Да кажем, че по-евтината система има по-високо КПД,както и че е многофункцинална, и си по-доволен. Нищо че сравняваш ябълки с гущери, все тая. А аз през цялото време казвам, че масово можеше да се инвестира в колектори, но никой не го прави за публични или държавни сгради. За другия юнак под мен - за да ми спреш тока, ще трябва да ми прецакаш фотоволтаиците или да пуснеш облаци.