IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #71
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Много лесно се изчисляват. В ясен Слънчев ден падат 1000 вата на квадратен метър когато слънцето е перпендикулярно срещу панела. Фотоволтаиците имат 20% КПД и затова превръщат само 200 вата в електричество. Соларните панели имат около 80% КПД или повече и усвояват поне 800 вата . Разбира се има и топлинни загуби по тръбите до бойлера които са повече през зимата и по малки през лятото.
  • #70
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На всяка къща може да се сложат соларни панели за топла вода и ток, но не искате. Така че кой е отговорен? Топлата вода е първо, защото е многократно по-евтино и лесно. Май забрави за къпането, но както и да е. Евтино е, лесно е, но въприки това не се прави, защото не искат. 200 вата на квадрат е за фотоволтаика, не съм сигурен за топлата вода как точно го изчисляват.
  • #69
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Gogo 700 ( преди 1 година )
    Тоест,ни напред,ни назад.Алчните производители не свалят цени за да станат ел.автомобилите достъпни,на старите батерията е проблем,е ,как да накараш обикновения човек да си купи ел.автомобил,от всякъде
  • #68
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Чакай, бъркаш 2та щата. Панел за топла вода не стига за да ти топли къщата. Той ти дава само топла вода за миене. Което е капка в морето спрямо отоплението. И в 64 казваш панели за ток. А за панелката имай предвид че 1 кв м панел ти дава около 200 Вата при пълно огряване. За една сграда ще ти трябва една нива фото волтаици за да я захраниш. За цехове е супер така е но там имат застроена площ и пълна площ са близки и обикновено голямото натоварване ти е през деня
  • #67
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И изобщо не коментирам топлата вода да се ползва за нещо друго освен къпане и миене или хибридните системи. "Цената на соларна система за фамилна къща с 200 м2 полезна площ и четиричленно домакинство, с два колектора и резервоар от 200-300 литра, би била между 1 880 и 3 500 лв. Има и конглокси за разпределяне на средства за строителство съгласно екологичните стандарти, така че ако получите такива средства, може да се спестят между 50 и 70 лв/м2. " Не чак толкова скъпо, нали?
  • #66
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до 65 ( преди 1 година )
    Панелите за топла вода (колектори) хич не са толкова скъпи и навлязоха поне преди 20-25 години. Може да се сложат на всяка сграда, но да си видял някъде на обществена или държавна сграда? А на кооперация или панелка? Погледнах и виждам цени между 580 до 1500 лева. Скъпо ли е? Кръчмарската сметка е на един щранг да умножиш по броя на хората или апартаментите. Но въпреки това никой не го прави, нали?
  • #65
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до 64 ( преди 1 година )
    А ти знаеш ли колко струват комплект панели с батерии за едно домакинство - около 20к лв ще те оправят ако не се топлиш на слънчева енергия. Ако се топлиш добави още 20к за термопомпена отоплителна система, и още 10к за панели и батерии . След като си дал 100+ хил за кола. А паркомясто? То това е много хубаво съгласен съм, но откъде пари?
  • #64
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А от другата страна ремонтът на всички моноблокове е ужасно скъп. Но ще плащате и още как. Или ще карате 20+ годишни "премиуми", които не покриват минамални изисквания. На всяка къща може да се сложат соларни панели за топла вода и ток, но не искате. Така че кой е отговорен?
  • #63
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Цените на литиево-йонните батерии спаднаха с 97% за последните 30 години. А деградацията на максималния капацитет е 2,3% на година. Най-лесното решение е да се смени състава на катода и анода. Ако догодина виетнамци и китайци цъфнат у нас, продавайки значително по-евтини електрически кросоувъри, пак няма да си ги купите. 40 или 50 бона няма да изкарате "накуп", няма и да вземете лизинг. Така че няма значение. Дори и цената на чисто нов тесла плад да стане под 5 бона, пак ще ви е скъпо.
  • #62
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 61 ( преди 1 година )
    9 квтч е батерията на Ioniq плъгин