IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #80
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Макар и на външен вид да си приличат, има съществена разлика между соларните и фотоволтаичните (PV) панели.Соларните панели (слънчеви колектори) се нагряват пряко от слънцето и системата произвежда топла вода.Фотоволтаичните панели генерират електричeство (прав ток) от слънчева светлина. Електричеството от тях може да се съхранява в специални батерии, да се консумира директно или да се продаде на местната електрическа компания.
  • #79
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    За пореден път си изсипал куп дивотии. Но така става след като не четеш внимателно, не разбираш смисъла на написаното и смесваш ябълки с крокодили. КОЛЕКТОРИТЕ ЗА ТОПЛА ВОДА НЕ СА ФОТОВОЛТАИЦИ ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ТОК. Колко пъти трябва да ти се каже на теб, че не разбираш нищо, а само говориш дивотии?
  • #78
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Адвоката, пак ли нищо не разбра? ВСЕКИ МОЖЕ ДА СИ СЛОЖИ, защото са евтини, НО НЕ ГО ПРАВЯТ. Сами са си виновни. А сравнението ти между фотоволтаици и колектори за топла вода, говориш все едно са едно и също, е просто абсурд. За пореден път.
  • #77
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Да си забелязал че напоследък почти никой не монтира такива? Цените им са толкова високи в сравнение с фотоволтаиците, че е много по-евтино да си направиш фотоволтаична централа която директно да ти грее евтин бойлер, че дори и няколко бойлера, като излишната произведена енергия през лятото да се ползва и за климатиците. Да си виждал какво правят с тръбите през лятото? Покриват ги с чаршафи да не им кипне бойлера.
  • #76
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До адвоката на дявола. Хайде да не говориш за неща които не разбираш, а? Единственото предимство на вакуумно-тръбните колектори е че работят ефективно и при минусови температури. Всичко останало са недостатъци, а когато температурите са минусови обикновенно слънцето го няма, защото ако пече ще направи температурите положителни.Пропускаш факта, че между тръбите има разстояние и от един квадрат заето разстояние на покрива, слънцето облъчва по-малко от половин квадрат активна площ.
  • #75
    2 rate up comment 0 rate down comment
    TSLA ( преди 3 месеца )
    Навън се субсидираха хората да наслагат панели по домовете, за да не се строят централи и да са доволни и те. Тук бай ви Костов лобира да се купува ВЕИ тока по лев киловатчаса от "бизнеса" и нулев шанс частно лице да продава на ЕРП-тата. Резултат: рекордьори по соларни паркове, а народа злоби по сайтовете мрази електромобилистите. Който ви раздаде държавата (т.нар. "масова приватизация") и даде да се копа и изнася безотчетно злато - него търсете ;)
  • #74
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Тези покрития и модерната технология са това, което прави тези слънчеви колектори да са с по-дори топлинни параметри от всеки друг колектор на пазара. Специалното селективно покритие променя късовълновата слънчева радиация в дълги топлинни радиационни вълни с почти 94% ефективност и само 6% от слънчевата енергия се губи!
  • #73
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Принципът на слънчевите вакуумни тръби, е ***. Слънчевата тръба е с вакуумо-подобен дизайн като на термос. Състои се от два слоя стъкло с вакуум между слоевете. Външният слой на слънчевата тръба е изработен от боросиликатно стъкло, което е с много ниско съдържание на желязо и позволява 98% от светлинната енергия да премине през 2-рия вътрешен слой, който също е със специално покритие.
  • #72
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Пак си го опростил по адвокатски. " Слънчевата константа описва интензивността на слънчевата радиация на границата на атмосферата и е около 1,367 kW/m2. Радиацията, стигаща до земната повърхност, възлиза на около 1 kW/m2 (в зависимост от географската ширина, надморската височина и времето). Полученото глобално излъчване е сумата от прякото излъчване (пряка слънчева светлина, когато небето е ясно) и дифузното излъчване (особено слънчевата светлина, разпръсната от облаци). "
  • #71
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До долния ( преди 3 месеца )
    Много лесно се изчисляват. В ясен Слънчев ден падат 1000 вата на квадратен метър когато слънцето е перпендикулярно срещу панела. Фотоволтаиците имат 20% КПД и затова превръщат само 200 вата в електричество. Соларните панели имат около 80% КПД или повече и усвояват поне 800 вата . Разбира се има и топлинни загуби по тръбите до бойлера които са повече през зимата и по малки през лятото.